Byggahus.se

SBAB räknar konstigt?

1. platon1980
    Medlem · Östergötland · 564 inlägg

platon1980

Medlem
    Tänkte flytta bolån (utan amorteringskrav, 2,1 mille) från Swedbank till SBAB, blev totalt överraskad när deras sida säger "Tyvärr kan vi inte erbjuda er något bolån. Er inkomst räcker inte för att klara hushållets kostnader enligt våra krav."
    Provade då "så mycket kan du låna" och fick fram drygt 1,1 mille (med amorteringskrav).
    Detta med bruttoårsinkomst på drygt 750kkr.
    Tycker det borde räcka för att klara hushållets kostnader?
    Missar jag något?

Edit, förmodligen fel av mig se nedan.

Redigerat 29 aug 2019 10:12
  2. M
    Medlem · Västra götaland · 167 inlägg

Mangan13

Medlem
    Dom sätter ju allt i en snurra med din inkomst, högre ränta, amorteringskrav och schablonkostnader och så skall du ha en viss summa kvar varje månad för att klara dig.

Det bästa är ju att prata med dom och gå igenom post för post så ni får rätt kostnader för hur ert liv/boende ser ut.

3. A
    Medlem · 314 inlägg

arowe17

Medlem
    Det låter helt fel. Har du verkligen fyllt i dina inkomster korrekt? Värde på fastigheten? Etc.?

4. platon1980
    Medlem · Östergötland · 564 inlägg

platon1980

Medlem
    Jag klickade visst fel i deras "så mycket kan du låna", hade valt "behålla nuvarande boende", så det handlade om att låna utöver befintligt boende.

Och i ansökan om att flytta bolån framgick det inte om tomrättsavgiften (som är en årsavgift) skulle skrivas per år eller månad, skrev månad nu och då gick ansökan vidare.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.