Vi har köpt ett hus från 30-talet. I besiktningsprotokollet angavs att det fanns sprickor i grunden, men som de gröngölingar vi är (första huset) fattade vi inte hur allvarligt detta kan vara. Nu börjar jag förstå att det kan bli fruktansvärt dyrt.

De tidigare ägarna påstår att sprickorna inte ändrats under den tid de bott i huset, men de har bara bott där i tre år så det säger inte så mycket (om det nu stämmer). Innan dess var det ett dödsbo som var ägare, så där finns inte mycket information att hämta. Vi funderar på att bygga till huset, men jag antar att om det finns sättningar i den gamla delen kan kostnaderna för källare/grund i den nya delen, såväl som åtgärdande av den gamla källaren/grunden bli väldigt höga.

Någon som har en uppfattning om vad som kan vara "worst case scenario", dels i form av kostnader och dels om det dessutom kan innebära att vi inte över huvud taget kan åtgärda skadan och/eller bygga till. Jag är medveten om att vi troligen inte kan häva köpet, så sprickorna redan finns omnämnda i besiktningsprotokollet, men är skadan alltför allvarlig funderar jag på om vi ändå ska backa ur köpet och betala skadestånd i stället (förutsätter såklart att det finns någon riskbenägen person som kan tänka sig att köpa det till ett rimligt pris, annars sitter vi ju i skiten ändå).

Tacksam för alla synpunkter, gärna snabbt då tillträdesdagen närmar sig.

"Worst case scenario" ar val att huset oversvammas, fryser sonder, ruttnar och rasar ihop allt pa samma gang? Det ar svart att ge nagot svar utan att ha sett skadorna. Manga hus har sattningsskador, i mer eller mindre grad. Om du vill ha ett battre svar far du nog slanga upp bilder pa huset, hur mycket det vager, material, bilder pa skadorna, sammansattningen av jorden under huset etc. De flesta sattningsskador uppstar ju snart efter att huset byggts fardigt eller i samband med vasentliga forandringar av omkringliggande bebyggelse/natur (ny kanal? Stor motorvag? Minskad/Okad nederbord? Vasentligt torrare/blotare tomt?).

Kolla garna med grannarna som antagligen har liknande hus byggda i samma tidsperiod med liknande forutsattningar. Om de ocksa har sattningsskador kan de nog komma med mer upplysningar.

I "best case scenario" behover det kanske inte atgardas alls.

Sprickor i en gammal hålstensvägg (?) - finns det något hus som INTE har det? Jag har sprickor som är fem meter långa i min vägg. Det beror inte på sättningar utan på tryck från omgivande mark. Det har jag fått stopp på genom att dränera runt huset + stödväggar.

Med ett par bilder på in och utvändigt är det säkert någon som kan säga något mer klokt.

Hej,

Vi köpte ett 30-tals hus med exakt samma problematik (också ett dödsbo). Horisontala sprickor är generellt allvarligare än lodräta, och ju längre desto sämre. Sprickor som inte är raka är i regel inte bärighetspåverkande utan mest kosmetiska.

Vi har en megaspricka horisontell i källaren på c:a 3 meter, den beror på, som MathiasS skriver, marktrycket utifrån och väggen har då knäckts samt i vårat fall förvärrats av vibrationer från tung trafik på en väg utanför. Våran källarvägg har börjat skeva inåt i sprickan och skulle uppskatta att det rör sig om en 4-5cm på värsta stället. Då börjar det bli allvarligt.

Vi har grävt ur runt huset för dränering och isolering och kunde då inspektera skadan. Mycket riktigt är grundmuren av betonghålsten och på den tiden använde man inte armering, det finns alltså inget som håller ihop väggen för krafter i sidled förutom putsen och vikten av huset uppifrån. Vi murade en stödmur av lecablock (med armering) direkt mot grundmuren från husknut till husknut för att fördela ut krafterna bättre. Sedan isolerade vi och lade dränering.

Jag skulle uppskatta kostnaden av denna mur, då vi ändå skulle dränera/isolera till: 2 arbetsdagar, 1½ pall lecablock, 25 säckar murbruk och 15 st armeringsjärn, totalt kanske 10 000 kr. Nu återstår bara att putsa om väggen på insidan så att det blir snyggt och förhoppningsvis kommer inte sprickorna tillbaka.

Om KarinBC's hus inte är dränerat/isolerat så är detta ett hett tips och då samtidigt inspektera grunden. Dräneringen gjorde underverk med klimatet inne i våran källare, nu är man nästan sugen på att göra bostadsutrymmen av den :D Jag har för mig kostnaden för våran grävning/dränering/isolering (huset är 50kvm per våning) som vi lejde bort kostade 100 000 kr efter ROT-avdrag det tog dom en arbetsvecka. De började med att frilägga problemväggen så vi kunde börja mura och sen tog dom resten.

Angående det ekonomiska så skrev jag ett brev till säljaren av huset redan under våran besiktningsperiod innan köpet var klart, där jag förklarade vad våran detaljerade besiktning av den tidigare kända sprickan visat. Jag tog i ordentligt när jag uppskattade kostnaden och dom gick med på att sänka köpeskillingen med hälften av det.

Hoppas det löser sig för er! Grips inte av panik, tänk efter och planera, samt läs mycket här på Byggahus det kommer att löna sig ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.