Byggahus.se

Satte lockpris i 38 av 39 försäljningar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 10
  2. Sir James
    Medlem · Nivå 7
    Undra hur man kom fram till att man skulle välja 21 st ?
    2016 fanns det ca 7000 fastighetsmäklare registrerade, och någon son som kan tänkas veta hur urvalet har gått till ?

• Laddar…
  3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Troligen efter anmälningar från besvikna spekulanter.

4. harry73
    Allvetare · Nivå 24
    Det där med lockpris tycker jag är lite speciell. För man sätter ett lockpris för att få mer spekulanter och därmed bättre slutpris. Det betyder också att slutpriset sänks om man har högre utgångspris, och att det därmed är svår att sätta rätt pris

5. O
    Bannad · Nivå 15
    Det kan väl inte vara så svårt att sätta utgångspris.... För de har tillgång till alla försäljningar i området. Varför skulle det vara svårare att sätta ett slutpris om man väljer ett mer korrekt startbud? Om man alltid sätter ett realistiskt slutpris så blir det väl inte svårare att sätta än om man alltid sätter ett orealistiskt?

Jag tycker att det är bra att lockpriserna granskas. För det är bara ett otyg, som med största sannolikhet inte gynnar någon. Men det är vettigt att kolla flertalet av en mäklares affärer. Med tanke på att vissa objekt kan dra iväg brutalt, som förvånar de flesta....

6. Jonatan79
    Medlem · Nivå 16
    Var går skillnaden mellan lockpris och inte? Hur många procent måste överstigas från utrop till slutpris egentligen?

7. B
    Medlem · Nivå 24
    I artikeln i Dagens Industri står det så här:

8. Jonatan79
    Medlem · Nivå 16
    Snitt på över 25% är ju saftigt , men var det bara 3 försäljningar av många så är det inget konstigt, hoppas man iaf...

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Lockpriser, alltså där utgångspriset sätts orealistiskt lågt, hjälper ingen annan än mäklaren. Mäklare gillar systemet, för de kan då oftast göra en snabbare affär, men därmed inte sagt att lockpriser ger högre slutpris.

För mäklaren finns det flera fördelar. Även vid en halvmisslyckad visning, oväntat få dyker upp. Så finns det någon som troligen väljer att lägga bud. Även om buden då blir lägre än säljaren räknat med, så kan mäklaren påvisa att detta är "marknadspris", han har kanske två budgivare på denna låga nivå. Det blir lättare att övertyga säljaren om att inte kräva fler visningar osv.

Vid lyckade försäljningar så ser det ut som mäklaren gjort ett kanonjobb, priset gick ju upp 25%.

Det kommer många på visningarna som realistiskt sett inte kommer att ha råd att köpa, men mäklaren kan visa att han har välbesökta visningar, ser ut som han gör ett bra jobb.

Man skall komma ihåg att mäklare är säljare, men det är ett missförstånd att de säljer fastigheter/lägenheter. De säljer tjänsten att sälja en bostad Dvs. nästan allt de gör under en försäljning görs för att underlätta att få nästa uppdrag. Hur själva försäljningen av just den här bostaden går är näst intill ointressant, så länge bara andra presumtiva säljare tycker det ser ut som försäljningen går bra.

Försäljningen av DIN bostad är för mäklaren inte försäljning, utan produktion. Och produktion är något som skall gå så snabbt och rationellt som möjligt, till lägsta möjliga kostnad.

När en mäklare går ut med rejäla lockpriser, dit räknar jag utgångspriser som ligger 15 - 20 % under vad de flesta andra objekt läggs ut för, relativt skick läge osv. Då har jag sett exempel på att slutpriset också stannar 10 - 15 % under vad man borde kunna förvänta sig. Jag tror att det finns en psykologisk spärr att bjuda upp för högt, även om priset är relativt lågt. Dvs. om man som spekulant vänjer sig vid att allt bjuds upp 15 - 25%, och så kommer då det här huset m,ed extremt lockpris, när man bjudit upp 30%, så ligger det fortfarande 20% under normala slutpriser, men "så mycket kan man ju inte bjuda upp"...

10. Sir James
    Medlem · Nivå 7
    Det kan vara över ca 20 % för att kallas lockpris, men man säger även, av oförklarligt anledning...

11. T
    Medlem · Nivå 13
    Förstår inte utgångspris över huvud taget, oavsett nivå.
    Säljer en del på Tradera och har alltid 1 kr i utgångsbud. Har aldrig varit missnöjd med slutpriset, det blir det priset som marknaden är villig att betala. Visst, man ska inte vara dum och lägga sluttiden till en julhelg eller dagarna före januarilönen, då har ingen pengar. Men så fungerar det med bostadsannonser också, det är en jätteboom av fritidshus och lantbruksfastigheter till våren. På vintern kommer det knappt in några alls.

Varför gör man inte så här med bostäder också är för mig en gåta. Man kunde i annonsen haft ett "Förväntat slutpris" baserat på mäklarens professionella omdöme utifrån nyligen genomförda försäljningar i området, så slipper bostadsköparna själv plöja genom slutpriser.

12. Sir James
    Medlem · Nivå 7
    tompaah7503

Iom att Tv programmet Lyxfällan finns...:), och då pratar vi småpengar i förhållande hur slutpriset på bostäder kan bli.

13. harry73
    Allvetare · Nivå 24
    Kalla det hur du vill, men kommer det att förändra något?
    Problemet är fortfarande att man inte kommer att sälja sin fastighet för 1 kr

14. T
    Medlem · Nivå 13
    Nej den kommer inte säljas för 1 kr men då är det i varje fall helt och hundraprocentigt tydligt att det handlar om ett pris varifrån man tar budgivningen uppåt. Dagens utgångspriser är inte det, eftersom det anmäls så mycket för lockpriser. Uppenbart är att folk tror att dagens utgångspriser på något sätt reflekterar vad bostaden kan komma att säljas för. 1 kr hade inte gett detta falska intryck.

För övrigt anser jag att budgivning ska vara bindande och inte vara anonym.

15. useless
    Lök. · Nivå 25
    Jag sålde ett hus i fjol och mäklaren var väldigt noga med att utgångspriset skulle vara rätt och förklarade hur mycket lagar och regler det finns som styr. Hon var tvungen att göra en dokumenterad värdering av huset och sen fick vi ett intervall vi kunde lägga utgångspriset inom.
    Hon beklagade sig lite över att Stockholmsmäklarnas beteende har gjort att hon får mer att göra och mindre frihet...