8 915 läst ·
8 svar
9k läst
8 svar
sätta upp takgips - kortplank
Hallå,
Ska sätta upp takgips kortplank som är 13*60*240.
det är totalt 12kvm.
Tanken är att jag ska göra det själv.
Funkar det?
Vad finns det för hjälpmedel att fixa till om man är själv, om man inte hyr en gipslyft.
Eller är det mörker att göra det själv, isf tar jag in några som fixar detta.
Dett ska byggas ihop med befintligt tak.
/ tw
Ska sätta upp takgips kortplank som är 13*60*240.
det är totalt 12kvm.
Tanken är att jag ska göra det själv.
Funkar det?
Vad finns det för hjälpmedel att fixa till om man är själv, om man inte hyr en gipslyft.
Eller är det mörker att göra det själv, isf tar jag in några som fixar detta.
Dett ska byggas ihop med befintligt tak.
/ tw
Det är inte svårt att sätta upp gipstak. Dock är det ett hel**te om man är själv. Då är gipslyft ett måste. Får man hjälp av en kompis eller 2 går det mycket lättare utan lyft.
Det svåra är att spackla det fint. Ser ofta gds tak som är fula pga. man inte vet hur man ska göra.
Det finns såna vingliga telestöttor, men man måste iaf. vara 2 pers även om man har en sån.
Det svåra är att spackla det fint. Ser ofta gds tak som är fula pga. man inte vet hur man ska göra.
Det finns såna vingliga telestöttor, men man måste iaf. vara 2 pers även om man har en sån.
det är inga problem med teleskop stötor om man är själv men du måste ha 2 st . har gipsat några tak med vanlig 900x2500 i tak .
Jag som skrev fel.... heter Teleskopstöttor.
Går tyvärr inte att länka direkt till jula, men söka efter "Teleskopstöttor" på www.jula.se
Går tyvärr inte att länka direkt till jula, men söka efter "Teleskopstöttor" på www.jula.se
Om du tänker vara ensam är gipslyft bättre än telestötta. En ratt för att höja och sänka, samt en vagga som stödjer gissningsvis 120*60 cm platta, dessutom vinklingsbar, så när den lyfts till taket och träffar taket kommer gipsskivan som ligger ovanpå justeras så den blir parallelt med taket. Rullbar.twtwtw skrev:
Lättast är att hyra.
--- Mats ---
screamin-daemon skrev:
Går fint for oss datornerder å linke til jula
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=169031
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur sätta upp takdosa till dcl-uttag
El -
Sopkärl och uppfart, måste jag sätta plattor?
Grund & Markarbeten -
Laga hål så att man kan sätta upp nya fästen.
Byggmaterial & Byggteknik -
Fylla igen gamla borrhål så att man kan sätta upp nya väggfästen.
Fyllnadsmassor -
Sätta upp takgips, med vad?
Verktyg & Maskiner