Hej,
Vi har en spegel med måtten 120x240 cm som väger ca 55 kg som vi ska få upp i vårat trapphus.
Väggen är av träkonstruktion, men osäker om det är enkel- eller dubbelgips.
Jag känner att förmonterade medföljande krokarna känns lite ostabila och tänkte därför efterfråga om ni har några förslag på hur jag kan göra? Finns det några beslag man kan använda och tex fräsa in i ramen? Vill helst ha spegeln i linje med väggen och inte att den ska hänga ut allt för mycket från väggen.
En tanke är att jag feinar upp gipsväggen och sätter kortlingar mellan reglarna för att fästa skruvarna i.
Tack!
Vi har en spegel med måtten 120x240 cm som väger ca 55 kg som vi ska få upp i vårat trapphus.
Väggen är av träkonstruktion, men osäker om det är enkel- eller dubbelgips.
Jag känner att förmonterade medföljande krokarna känns lite ostabila och tänkte därför efterfråga om ni har några förslag på hur jag kan göra? Finns det några beslag man kan använda och tex fräsa in i ramen? Vill helst ha spegeln i linje med väggen och inte att den ska hänga ut allt för mycket från väggen.
En tanke är att jag feinar upp gipsväggen och sätter kortlingar mellan reglarna för att fästa skruvarna i.
Tack!
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Den där spegeln ser bekant ut, är det Jysk eller?
Jag har haft en likadan som suttit med medföljande upphängningsanordning utan problem....
Så tung är den inte heller...
Jag har haft en likadan som suttit med medföljande upphängningsanordning utan problem....
Så tung är den inte heller...
Spegeln är från Vesani och enl. hemsidan så väger den 52 kg, så osäker på din definition om att den inte är så tung?…Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Åfan, den ser exakt ut som Jysk-spegeln .. (tom förpackningen ser likadan ut..)
Tja, jag hade nog inte modifierat fästena som kommer med spegeln, är det en på varje sida lär nog de där totalt 12 skruvarna hålla upp den utan problem.... Och 26 kilo kan man utan problem hänga i alla olika varianter av infästningar i väggen.. är det gips kör på molly...
Tja, jag hade nog inte modifierat fästena som kommer med spegeln, är det en på varje sida lär nog de där totalt 12 skruvarna hålla upp den utan problem.... Och 26 kilo kan man utan problem hänga i alla olika varianter av infästningar i väggen.. är det gips kör på molly...
1200 bred är lika med regelverket i väggen som brukligt 600X600, har du tur så stämmer det med placeringen, Annars kanske det går med en IKEA -skena för att hänga skåp på. finns i olika längder. Du får fundera lite. Framför allt hur hängslena/hängen är på spegeln.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Sätta upp stor spegel på innerdörr i badrum
Fönster & Dörrar -
Sätta upp stor tv i ”pulvervägg”
Hemma hos -
Sätta upp torpargrund stora granitblock
Byggnadsvård -
Sätta upp stor träram på väggen?
Möbelsnickeri -
Rädd att göra stora hål i taket då jag ska sätta upp en lampa! Hjälp tack :)
Byggmaterial & Byggteknik