Hej,

Vi har snedtak och behöver i detta sätta upp en rullgardin 140cm bred. Vi kan ej träffa reglarna pga den position vi önskar. Håller 13mm enkelgips för detta? Expanderskruv eller annat?

Tack!

/K

Skruva en bräda i reglarna och rullgardinen i brädan?

För långt och ej snyggt...

Du tror alltså inte att gipsen håller??

kallun skrev:
För långt och ej snyggt...

Du tror alltså inte att gipsen håller??
Skulle jag sätta upp en rullgardin så skulle jag vilja vara säker. Inte bara tro. Gipsen håller kanske, men inte för evigt. Det beror ju lite hur och vem och när man drar upp och ner rullgardinen. Är det "prydnadsgardiner" funkar det säkert. Jag skulle aldrig göra så i ett barnrum.

Du behöver ju inte ta en tryckimpregnerad trallbräda. Du kan ju ta en vitmålad 42x22 (eller närmaste dimension) kapad exakt lika lång som rullgardinen. Ingen kommer se det.

God idé! Skall se över den. Tack!

/Ka

Det går inte att anpassa rullgardinens längd efter väggreglarna genom att kapa den. En expander i 13 mm gips hängande 10kg eller 20kg i vägg.

Är det en rullgardin för att se på film eller ska den sitta framför ett fönster?

raveper skrev:
Det går inte att anpassa rullgardinens längd efter väggreglarna genom att kapa den. En expander i 13 mm gips hängande 10kg eller 20kg i vägg.
Jo, men en rullgardin som dras ner och upp ofta, det skapar ju rörelse så jag funderar på om det inte finns risk för att det på sikt inte blir så bra. En oförändrad last vore ju som sagt inget problem...

Det är för ett fönster!

/K

Har fönstret ingen karm du kan sätta den i?

Nej fönsteret är välv och sitter i en innervägg med öppet avslut uppåt.

kallun skrev:
Nej fönsteret är välv och sitter i en innervägg med öppet avslut uppåt.
Här behövs absolut en bild!

Annars skulle jag tro att några mollyskruvar fixar det hela:

779698-3-image.jpg

Bild ska bli, Ska bara färdigställa väggen först :)

Om inte väggen är klar så kanske man kan passa på och öppna upp den och sätta in någon kortling.

Jo problemet är att rullgardinen skall sitta så att den också täcker av sängen från ett takfönster. Därför kan den ej sitta på väggen utan några dec ifårn den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.