11 625 läst ·
13 svar
12k läst
13 svar
sätta kakel utan bruk med ny tätskiktsmatta
Någon som sett/använt följande system
http://www.illigo.se
Ett system där man "tapetserar" upp en duk. Tätskiktsduken sätts upp precis som en tapet, med smalare remsor som tätar i skarvar och hörn. När duken är uppe slipper man vänta på att fixen ska torka, så det går att börja sätta kakelplattorna med en gång. Man drar av ett papperslager som skyddar den klistrade ytan och sedan trycker man bara dit plattan, utan bruk! Efter fogning på traditionellt sätt är det klart!
Låter nästen för bra för att vara sant eller?
Systemet är godkänt av ITAC, och provat på SP i Borås. Det är bland de tätaste
våtrumssystemet de uppmätt på SP. Gränsen för godkänt går vid ett genomsläpp på 10 gram fukt per kvadratmeter och Illigo släppte igenom 1,8 gram vid
samtliga provningar. Jag tror väggplastmatta ligger på 9,8 gram och kakel med fix på runt 56 gram per kvadrat.
http://www.illigo.se
Ett system där man "tapetserar" upp en duk. Tätskiktsduken sätts upp precis som en tapet, med smalare remsor som tätar i skarvar och hörn. När duken är uppe slipper man vänta på att fixen ska torka, så det går att börja sätta kakelplattorna med en gång. Man drar av ett papperslager som skyddar den klistrade ytan och sedan trycker man bara dit plattan, utan bruk! Efter fogning på traditionellt sätt är det klart!
Låter nästen för bra för att vara sant eller?
Systemet är godkänt av ITAC, och provat på SP i Borås. Det är bland de tätaste
våtrumssystemet de uppmätt på SP. Gränsen för godkänt går vid ett genomsläpp på 10 gram fukt per kvadratmeter och Illigo släppte igenom 1,8 gram vid
samtliga provningar. Jag tror väggplastmatta ligger på 9,8 gram och kakel med fix på runt 56 gram per kvadrat.
Gav 5000+moms för ett rum på 2x2m, allt mtrl till väggar och golv. Traditionellt rollat tätskikt och fix kostar kanske hälften men om man räknar arbetet så tjänar man massor - att häfta upp tätskiktet tog 45min - jämför tiden för att prima och rolla, plus torktider...
Det här låter ju toppen, men några frågor:
Hur länge har mattan sina klister egenskaper, dvs var det något problem med att inte sätta upp plattorna nog fort?
Vad jag kan läsa på deras hemsida så är systemet enbart godkännt för vägg, vad gjorde du på golvet?
Blev det problem med nivåskillnader där du satt skravremsor på väggar?
Några problem vid infästning av dushstång osv?
Gjorde du värmeslingor i golv?
Vad använde du för golvbrunn?
Är det några krav på kakel/klinker storlek, alt specialkakel?
1000 frågor =)
Hur länge har mattan sina klister egenskaper, dvs var det något problem med att inte sätta upp plattorna nog fort?
Vad jag kan läsa på deras hemsida så är systemet enbart godkännt för vägg, vad gjorde du på golvet?
Några problem vid infästning av dushstång osv?
1000 frågor =)
De flesta svaren går att hitta på deras hemsida:
-Efter att skyddspappret på väggduken tagits bort skall montage ske inom 3 tim. (dra bort lite i taget)
- Systemet är numera godkänt av BKR för både golv och vägg. Jag använde deras duk och lade klinkers på traditionellt vis.
- Nej, skarvremsan är bara 0,2mm tjock
Några problem vid infästning av duschstång osv?
-Nej vad skulle bli problem?, jag borrade och tätade med silikon som brukligt.
- Ja, i flytspackel under tätskiktet precis som vanligt.
-Dett satt en Purus golvbrunn på plats, och jag köpte bara en förhöjningsring, golvbrunnsmanschett medföljde Illigosystemet.
-Nej
-Efter att skyddspappret på väggduken tagits bort skall montage ske inom 3 tim. (dra bort lite i taget)
- Systemet är numera godkänt av BKR för både golv och vägg. Jag använde deras duk och lade klinkers på traditionellt vis.
- Nej, skarvremsan är bara 0,2mm tjock
Några problem vid infästning av duschstång osv?
-Nej vad skulle bli problem?, jag borrade och tätade med silikon som brukligt.
- Ja, i flytspackel under tätskiktet precis som vanligt.
-Dett satt en Purus golvbrunn på plats, och jag köpte bara en förhöjningsring, golvbrunnsmanschett medföljde Illigosystemet.
-Nej
Jag satte ett lager renoveringsgips utanpå de befintliga så jag fick en slät yta att jobba på, använde inget spackel, hade inga problem med att sätta plattor över skarvarna, men håller med om att metoden måste ha bättre underarbete än traditionella metoder, lite ojämnheter sväljer tejpens tjocklek, men man kan inte justera med fixets tjocklek.
Och angående efterjusteringen har jag inget att jämföra med då jag inte kaklat med traditionella metoder. Som förstagångskaklare såg jag duken som ett säkert sätt att få till ett bra tätskikt utan att behöva kladda med en massa gucka, som nybörjare hade jag säkert kletat till det, och hur vet man att man fått det jämntjockt och tätt?
Att plattorna sedan också kunde fästas utan klet kändes också som en lättnad ur en amatörs synvinkel.
Jag hade ett laserpass till hjälp och när första raden var satt lade jag ett snöre ovanför, ställde underkanten av nästa kakelplatta på det, använde ögonmåttet till att linjera den vertikalt och sedan vinkla in den ( i det här läget går det fortfarande lossa den) tittade ytterligare en gång att den satt rätt och tryckte fast den. Se bilderna tidigare i tråden.
Allt detta ur en nybörjares ögon, har gjort två badrum nu och är helnöjd.
Den stora fördelarna jag såg var att slippa mycket klet o klabb (foga allt efteråt var det tråkigaste jag någonsin gjort..)
Samt att en duk kändes säkrare än rolla ett tätskikt när man aldrig gjort det.
Och angående efterjusteringen har jag inget att jämföra med då jag inte kaklat med traditionella metoder. Som förstagångskaklare såg jag duken som ett säkert sätt att få till ett bra tätskikt utan att behöva kladda med en massa gucka, som nybörjare hade jag säkert kletat till det, och hur vet man att man fått det jämntjockt och tätt?
Att plattorna sedan också kunde fästas utan klet kändes också som en lättnad ur en amatörs synvinkel.
Jag hade ett laserpass till hjälp och när första raden var satt lade jag ett snöre ovanför, ställde underkanten av nästa kakelplatta på det, använde ögonmåttet till att linjera den vertikalt och sedan vinkla in den ( i det här läget går det fortfarande lossa den) tittade ytterligare en gång att den satt rätt och tryckte fast den. Se bilderna tidigare i tråden.
Allt detta ur en nybörjares ögon, har gjort två badrum nu och är helnöjd.
Den stora fördelarna jag såg var att slippa mycket klet o klabb (foga allt efteråt var det tråkigaste jag någonsin gjort..)
Samt att en duk kändes säkrare än rolla ett tätskikt när man aldrig gjort det.
Är det inte det ena så är det det andra...
På Illigo.se sägs:
"Illigo är det enda typgodkända systemet mot kartongbeklädd gips, även efter 1 juli 2008, då nya regler träder i kraft."
Lutar man sig mot GVK då, är Illigo att jämställa med en kaklingsbar plastmatta? Men GVK lutar väl också mot att rekommendera mot kartonggips?
På Illigo.se sägs:
"Illigo är det enda typgodkända systemet mot kartongbeklädd gips, även efter 1 juli 2008, då nya regler träder i kraft."
Lutar man sig mot GVK då, är Illigo att jämställa med en kaklingsbar plastmatta? Men GVK lutar väl också mot att rekommendera mot kartonggips?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan jag sätta ångbroms utanpå OSB istället för bakom?
Isolering -
Kan man sätta in fönster utan karm?
Fönster & Dörrar -
Sätta vinyl på befintligt kakel i våtrum UTAN tätskikt
Byggmaterial & Byggteknik -
Tror ni man kan sätta stora kakelplattor,60 cm gånger 56 cm, utan fog.
Bastu -
sätta kakel utan erfarenhet.
Kök