7 794 läst ·
16 svar
8k läst
16 svar
Sätta innertak, förskjutna skarvar, hur fåtär man till det?
Räknade ut att det skulle få plats 5 hela huntonitpaneler på längden i rummet. Nu visar det sig att jag inte kan utgå från måtten på förpackning då not och fjäder inte räknas med i längden då de ju går in i varandra
På ena sidan är det 1 cm mellan panel och vägg (började där) på andra sidan blev det 4,5 cm... m.a.o. blev inte bra. Tycker det är krångligt att räkna ut/få till ett bra mönster... hur gör man? Tänkte lägga varannan rad med hela brädor, varannan börja med halva längden, men detta går ju inte nu. Vill ju att det ska se symmetriskt och snyggt ut. Kan tänka mig att jag får kapa brädor som fan nu i början av varje rad så det blir ett trappmönster snarare än varannan.
På ena sidan är det 1 cm mellan panel och vägg (började där) på andra sidan blev det 4,5 cm... m.a.o. blev inte bra. Tycker det är krångligt att räkna ut/få till ett bra mönster... hur gör man? Tänkte lägga varannan rad med hela brädor, varannan börja med halva längden, men detta går ju inte nu. Vill ju att det ska se symmetriskt och snyggt ut. Kan tänka mig att jag får kapa brädor som fan nu i början av varje rad så det blir ett trappmönster snarare än varannan.
Medlem
· västra götaland
· 207 inlägg
Om du sätter hålkäl som taklist så kan det täcka 3cm glipa på varje sida. Då blir det ingen skarv.Träkyrka skrev:
Räknade ut att det skulle få plats 5 hela huntonitpaneler på längden i rummet. Nu visar det sig att jag inte kan utgå från måtten på förpackning då not och fjäder inte räknas med i längden då de ju går in i varandra
På ena sidan är det 1 cm mellan panel och vägg (började där) på andra sidan blev det 4,5 cm... m.a.o. blev inte bra. Tycker det är krångligt att räkna ut/få till ett bra mönster... hur gör man? Tänkte lägga varannan rad med hela brädor, varannan börja med halva längden, men detta går ju inte nu. Vill ju att det ska se symmetriskt och snyggt ut. Kan tänka mig att jag får kapa brädor som fan nu i början av varje rad så det blir ett trappmönster snarare än varannan.
Det är inte 600 X 1200 so en huntonit platta är, den är någon centimeter kortare i varje ände. Det gäller då att sätta en gles så det passar. För att få det symetriskt , så blir att räkna ut hur början är, det går inte att tro att starta med en hel skiva, då blir det fel. Slå ut med snörslå mitten på rummet eller mät. Då först går det att få det rätt. Det ska var lika stor platta i början som slutet på första raden Det blir att kapa ner första biten och den del som blir kvar, passar på nästa rads början. Kan bli att kapa en gång till, då blir det sågade ändar på båda hållen, som det ska vara och utmed väggarna blir det 3 skruv eller spik. Tänk bara på att med spik ska det vara ett metallclips och vid skruv blir det en svulst ut i sponten som måste skäras, så det blir jäms med kanten på sponten, annars får man inte ihop skivorna. Lämplig att slå ihop dom är med en bit platta mot sponten och en hammare
Produkter som diskuteras: "snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
Jag förborrade och försänkte hål för skruv i de plattorna jag satte upp, löste problemet men tog lite längre tid per platta sett till förberedelser (30+ sekunder extra).J jonaserik skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Vi satte ett huntonittak för ett par år sedan, testade först att skruva men blev för mycket meck med svulsten som du nämner i mdf-boarden. Gick över till dyckertpistol och det var smidigt med försumbar svällning vid spikarna, som sagt viktigt att slå ihop skarvarna ordentligt efter hand.J jonaserik skrev:
Känner dock inte igen detta med metallclips, det var inget vi använde. Kan du berätta mer om det? Resultatet blev mycket bra i vilket fall, supersnabbt att sätta med dyckertpistol.
Sedan ang originalfrågan, det är ungefär samma principer som när man lägger golv: såga av första brädan en bit och sedan ha en plan för hur man vill ha det överlappande mönstret så det ser lagom ut. Undvika att ha alltför korta bitar mot vägg, minst 20 cm. Vi körde ca 35 cm förskjutna skarvar det funkade bra och ser prydligt ut.
Jepp det heter panelclips och finns i lite olika utförande och skjuts in i sponten, spiken hamnar då utanför skivan. när man slår i spiken så är det bra att purra ( med ett dorn knuffa in spiken lite till ) den. När nästa skiva kommer dit så är den mjuk och pressar sig in. Fungerar rätt bra faktiskt utan någon svulst i plattorna.
Edit. är det ett långt rum så sätt inte skivorna på längden utan tvärs korta delen, det ser inte bra ut med iåmgrandigt tak
Edit. är det ett långt rum så sätt inte skivorna på längden utan tvärs korta delen, det ser inte bra ut med iåmgrandigt tak
Upplevde inget problem att få ihop de plattor jag satt upp.Walle85 skrev:
Tänkte inte på att det var något problem att få ihop skivorna... man kan ju tycka att det skulle stå i monteringsanvisningar att slå ihop dom. Kanske kan få ihop dom en millimeter till, kanske gör mycket på slutresultatet. Mycket småsaker att tänka på som amatör 😅H Harald Blåtumme skrev:Vi satte ett huntonittak för ett par år sedan, testade först att skruva men blev för mycket meck med svulsten som du nämner i mdf-boarden. Gick över till dyckertpistol och det var smidigt med försumbar svällning vid spikarna, som sagt viktigt att slå ihop skarvarna ordentligt efter hand.
Känner dock inte igen detta med metallclips, det var inget vi använde. Kan du berätta mer om det? Resultatet blev mycket bra i vilket fall, supersnabbt att sätta med dyckertpistol.
Sedan ang originalfrågan, det är ungefär samma principer som när man lägger golv: såga av första brädan en bit och sedan ha en plan för hur man vill ha det överlappande mönstret så det ser lagom ut. Undvika att ha alltför korta bitar mot vägg, minst 20 cm. Vi körde ca 35 cm förskjutna skarvar det funkade bra och ser prydligt ut.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Tack för bra tips @jonaserik det tar jag med mig till ett ganska närliggande huntonitbygge - i just ett mycket långsmalt rum. Inte tänkt på det alls! Även detta med panelclips, måste bara fatta vad som skulle vara vitsen med det eftersom det funkade så bra att bara spika upp utan. Visst, det krävdes en hel del bankande här och där och dessa clips kanske skapar ett lagom litet glapp så det glider ihop lättare? Bara en hypotes. Men tack för bra input man lär så länge man lever 
Har varit svårt att bestämma sig för vilken riktning panelen ska läggas. Vissa säger längs med rummet, andra längs med ljuset osv. Att det inte ser bra ut med långrandig var något nytt.J jonaserik skrev:Jepp det heter panelclips och finns i lite olika utförande och skjuts in i sponten, spiken hamnar då utanför skivan. när man slår i spiken så är det bra att purra ( med ett dorn knuffa in spiken lite till ) den. När nästa skiva kommer dit så är den mjuk och pressar sig in. Fungerar rätt bra faktiskt utan någon svulst i plattorna.
Edit. är det ett långt rum så sätt inte skivorna på längden utan tvärs korta delen, det ser inte bra ut med iåmgrandigt tak
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Med skruv/spik så är det totalstopp att knuffa en skiva, men clips så går det bra knuffa några milimeter. Med huntonit och andra skivor så måste dom ihop till 100 % annars kommer taket att börja svänga eller balla ur totalt. När du ska börja så ska du mäta ut absolut 90 grader och snörslå en linje som du kan gå efter med en kant på en platta. Det är inte säkert att vägghörnen är i 90 och börja inte att tro det, då blir det fel i hela taketH Harald Blåtumme skrev:Tack för bra tips @jonaserik det tar jag med mig till ett ganska närliggande huntonitbygge - i just ett mycket långsmalt rum. Inte tänkt på det alls! Även detta med panelclips, måste bara fatta vad som skulle vara vitsen med det eftersom det funkade så bra att bara spika upp utan. Visst, det krävdes en hel del bankande här och där och dessa clips kanske skapar ett lagom litet glapp så det glider ihop lättare? Bara en hypotes. Men tack för bra input man lär så länge man lever![]()
Det går bra att använda byggmästervinkel för att få exakt 90 grafer, sök bara Byggmästarvinkel så har du allt hur det ska göras.
Mätte ut en cm från väggen på vardera sida, sen snörslog jag mellan dessa. Denna linjen, som går längst med den längsta väggen, hade jag tänkt följa. Kommer antagligen snörslå ett par linjer under läggningen för att vara säker på att det hålls rakt. Men genom att följa linjen tänker jag att det är lugnt att skivorna inte går ihop 100% eftersom jag följer linjen.J jonaserik skrev:Med skruv/spik så är det totalstopp att knuffa en skiva, men clips så går det bra knuffa några milimeter. Med huntonit och andra skivor så måste dom ihop till 100 % annars kommer taket att börja svänga eller balla ur totalt. När du ska börja så ska du mäta ut absolut 90 grader och snörslå en linje som du kan gå efter med en kant på en platta. Det är inte säkert att vägghörnen är i 90 och börja inte att tro det, då blir det fel i hela taket
Det går bra att använda byggmästervinkel för att få exakt 90 grafer, sök bara Byggmästarvinkel så har du allt hur det ska göras.
På rummets kortsidor skiljer det en cm, men tror det är försumbart då det inte kommer att synas med ett tapp på en cm längst en 6 meters vägg.

