Räknade ut att det skulle få plats 5 hela huntonitpaneler på längden i rummet. Nu visar det sig att jag inte kan utgå från måtten på förpackning då not och fjäder inte räknas med i längden då de ju går in i varandra

På ena sidan är det 1 cm mellan panel och vägg (började där) på andra sidan blev det 4,5 cm... m.a.o. blev inte bra. Tycker det är krångligt att räkna ut/få till ett bra mönster... hur gör man? Tänkte lägga varannan rad med hela brädor, varannan börja med halva längden, men detta går ju inte nu. Vill ju att det ska se symmetriskt och snyggt ut. Kan tänka mig att jag får kapa brädor som fan nu i början av varje rad så det blir ett trappmönster snarare än varannan.
 
 
  • Anvisning för placering av isolerplattor i tak med 600 mm förskjutning mellan rader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkyrka Träkyrka skrev:
Räknade ut att det skulle få plats 5 hela huntonitpaneler på längden i rummet. Nu visar det sig att jag inte kan utgå från måtten på förpackning då not och fjäder inte räknas med i längden då de ju går in i varandra

På ena sidan är det 1 cm mellan panel och vägg (började där) på andra sidan blev det 4,5 cm... m.a.o. blev inte bra. Tycker det är krångligt att räkna ut/få till ett bra mönster... hur gör man? Tänkte lägga varannan rad med hela brädor, varannan börja med halva längden, men detta går ju inte nu. Vill ju att det ska se symmetriskt och snyggt ut. Kan tänka mig att jag får kapa brädor som fan nu i början av varje rad så det blir ett trappmönster snarare än varannan.
Om du sätter hålkäl som taklist så kan det täcka 3cm glipa på varje sida. Då blir det ingen skarv.
 
  • Gilla
Träkyrka
  • Laddar…
S Järnspett skrev:
[media]
Har kollat alla videor och instruktioner om huntonit. Problemet kvarstår att första raden skapar ett glapp på 4,5 cm. Känns fel att såga en passbit på 2,5 cm som sista bit...
 
Det är inte 600 X 1200 so en huntonit platta är, den är någon centimeter kortare i varje ände. Det gäller då att sätta en gles så det passar. För att få det symetriskt , så blir att räkna ut hur början är, det går inte att tro att starta med en hel skiva, då blir det fel. Slå ut med snörslå mitten på rummet eller mät. Då först går det att få det rätt. Det ska var lika stor platta i början som slutet på första raden Det blir att kapa ner första biten och den del som blir kvar, passar på nästa rads början. Kan bli att kapa en gång till, då blir det sågade ändar på båda hållen, som det ska vara och utmed väggarna blir det 3 skruv eller spik. Tänk bara på att med spik ska det vara ett metallclips och vid skruv blir det en svulst ut i sponten som måste skäras, så det blir jäms med kanten på sponten, annars får man inte ihop skivorna. Lämplig att slå ihop dom är med en bit platta mot sponten och en hammare
 
Walle85
J jonaserik skrev:
Tänk bara på att med spik ska det vara ett metallclips och vid skruv blir det en svulst ut i sponten som måste skäras, så det blir jäms med kanten på sponten, annars får man inte ihop skivorna. Lämplig att slå ihop dom är med en bit platta mot sponten och en hammare
Jag förborrade och försänkte hål för skruv i de plattorna jag satte upp, löste problemet men tog lite längre tid per platta sett till förberedelser (30+ sekunder extra).
 
J jonaserik skrev:
...Tänk bara på att med spik ska det vara ett metallclips och vid skruv blir det en svulst ut i sponten som måste skäras, så det blir jäms med kanten på sponten, annars får man inte ihop skivorna. Lämplig att slå ihop dom är med en bit platta mot sponten och en hammare
Vi satte ett huntonittak för ett par år sedan, testade först att skruva men blev för mycket meck med svulsten som du nämner i mdf-boarden. Gick över till dyckertpistol och det var smidigt med försumbar svällning vid spikarna, som sagt viktigt att slå ihop skarvarna ordentligt efter hand.

Känner dock inte igen detta med metallclips, det var inget vi använde. Kan du berätta mer om det? Resultatet blev mycket bra i vilket fall, supersnabbt att sätta med dyckertpistol.

Sedan ang originalfrågan, det är ungefär samma principer som när man lägger golv: såga av första brädan en bit och sedan ha en plan för hur man vill ha det överlappande mönstret så det ser lagom ut. Undvika att ha alltför korta bitar mot vägg, minst 20 cm. Vi körde ca 35 cm förskjutna skarvar det funkade bra och ser prydligt ut.
 
  • Gilla
Träkyrka
  • Laddar…
Jepp det heter panelclips och finns i lite olika utförande och skjuts in i sponten, spiken hamnar då utanför skivan. när man slår i spiken så är det bra att purra ( med ett dorn knuffa in spiken lite till ) den. När nästa skiva kommer dit så är den mjuk och pressar sig in. Fungerar rätt bra faktiskt utan någon svulst i plattorna.

Edit. är det ett långt rum så sätt inte skivorna på längden utan tvärs korta delen, det ser inte bra ut med iåmgrandigt tak
 
Walle85 Walle85 skrev:
Jag förborrade och försänkte hål för skruv i de plattorna jag satte upp, löste problemet men tog lite längre tid per platta sett till förberedelser (30+ sekunder extra).
Upplevde inget problem att få ihop de plattor jag satt upp.
H Harald Blåtumme skrev:
Vi satte ett huntonittak för ett par år sedan, testade först att skruva men blev för mycket meck med svulsten som du nämner i mdf-boarden. Gick över till dyckertpistol och det var smidigt med försumbar svällning vid spikarna, som sagt viktigt att slå ihop skarvarna ordentligt efter hand.

Känner dock inte igen detta med metallclips, det var inget vi använde. Kan du berätta mer om det? Resultatet blev mycket bra i vilket fall, supersnabbt att sätta med dyckertpistol.

Sedan ang originalfrågan, det är ungefär samma principer som när man lägger golv: såga av första brädan en bit och sedan ha en plan för hur man vill ha det överlappande mönstret så det ser lagom ut. Undvika att ha alltför korta bitar mot vägg, minst 20 cm. Vi körde ca 35 cm förskjutna skarvar det funkade bra och ser prydligt ut.
Tänkte inte på att det var något problem att få ihop skivorna... man kan ju tycka att det skulle stå i monteringsanvisningar att slå ihop dom. Kanske kan få ihop dom en millimeter till, kanske gör mycket på slutresultatet. Mycket småsaker att tänka på som amatör 😅
 
Tack för bra tips @jonaserik det tar jag med mig till ett ganska närliggande huntonitbygge - i just ett mycket långsmalt rum. Inte tänkt på det alls! Även detta med panelclips, måste bara fatta vad som skulle vara vitsen med det eftersom det funkade så bra att bara spika upp utan. Visst, det krävdes en hel del bankande här och där och dessa clips kanske skapar ett lagom litet glapp så det glider ihop lättare? Bara en hypotes. Men tack för bra input man lär så länge man lever :-)
 
J jonaserik skrev:
Jepp det heter panelclips och finns i lite olika utförande och skjuts in i sponten, spiken hamnar då utanför skivan. när man slår i spiken så är det bra att purra ( med ett dorn knuffa in spiken lite till ) den. När nästa skiva kommer dit så är den mjuk och pressar sig in. Fungerar rätt bra faktiskt utan någon svulst i plattorna.

Edit. är det ett långt rum så sätt inte skivorna på längden utan tvärs korta delen, det ser inte bra ut med iåmgrandigt tak
Har varit svårt att bestämma sig för vilken riktning panelen ska läggas. Vissa säger längs med rummet, andra längs med ljuset osv. Att det inte ser bra ut med långrandig var något nytt.
 
@Träkyrka : ja det är precis som när man lägger golv, får man en glipa så tenderar det att eskalera på slutet och man får ett h-e. Gjort detta misstag med golv... riva upp och lägga om är inget skoj.
 
  • Gilla
Träkyrka
  • Laddar…
Har skjutit upp liknande tak med klammer, det tyckte jag funkade bra och gick hyfsat fort
 
H Harald Blåtumme skrev:
Tack för bra tips @jonaserik det tar jag med mig till ett ganska närliggande huntonitbygge - i just ett mycket långsmalt rum. Inte tänkt på det alls! Även detta med panelclips, måste bara fatta vad som skulle vara vitsen med det eftersom det funkade så bra att bara spika upp utan. Visst, det krävdes en hel del bankande här och där och dessa clips kanske skapar ett lagom litet glapp så det glider ihop lättare? Bara en hypotes. Men tack för bra input man lär så länge man lever :)
Med skruv/spik så är det totalstopp att knuffa en skiva, men clips så går det bra knuffa några milimeter. Med huntonit och andra skivor så måste dom ihop till 100 % annars kommer taket att börja svänga eller balla ur totalt. När du ska börja så ska du mäta ut absolut 90 grader och snörslå en linje som du kan gå efter med en kant på en platta. Det är inte säkert att vägghörnen är i 90 och börja inte att tro det, då blir det fel i hela taket
Det går bra att använda byggmästervinkel för att få exakt 90 grafer, sök bara Byggmästarvinkel så har du allt hur det ska göras.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Med skruv/spik så är det totalstopp att knuffa en skiva, men clips så går det bra knuffa några milimeter. Med huntonit och andra skivor så måste dom ihop till 100 % annars kommer taket att börja svänga eller balla ur totalt. När du ska börja så ska du mäta ut absolut 90 grader och snörslå en linje som du kan gå efter med en kant på en platta. Det är inte säkert att vägghörnen är i 90 och börja inte att tro det, då blir det fel i hela taket
Det går bra att använda byggmästervinkel för att få exakt 90 grafer, sök bara Byggmästarvinkel så har du allt hur det ska göras.
Mätte ut en cm från väggen på vardera sida, sen snörslog jag mellan dessa. Denna linjen, som går längst med den längsta väggen, hade jag tänkt följa. Kommer antagligen snörslå ett par linjer under läggningen för att vara säker på att det hålls rakt. Men genom att följa linjen tänker jag att det är lugnt att skivorna inte går ihop 100% eftersom jag följer linjen.

På rummets kortsidor skiljer det en cm, men tror det är försumbart då det inte kommer att synas med ett tapp på en cm längst en 6 meters vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.