Hej!
Behöver lite hjälp med detta. Ska sätta igen en portal med en karm med pardörrar. Huset är byggt 1908 och innerväggen har senare rivits till hälften och medfört att två rum blivit ett större vardagsrum. Nu har vi köpt en pardörr med karm och ska sätta igen öppningen så att vi kan stänga och få två rum vid behov.
Har tagit bort fodren och ser då att innerväggen består av lättbetong-skivor?, eller vad jag tror att det är iallafall? Materialet är relativt poröst då fodren satt fast genom spikar. Någon som kan bekräfta genom bilderna att det är lättbetong? Och om det är lättbetong, kan jag då använda lättbetongskruv för att fästa reglar?
Tack för hjälpen!
Behöver lite hjälp med detta. Ska sätta igen en portal med en karm med pardörrar. Huset är byggt 1908 och innerväggen har senare rivits till hälften och medfört att två rum blivit ett större vardagsrum. Nu har vi köpt en pardörr med karm och ska sätta igen öppningen så att vi kan stänga och få två rum vid behov.
Har tagit bort fodren och ser då att innerväggen består av lättbetong-skivor?, eller vad jag tror att det är iallafall? Materialet är relativt poröst då fodren satt fast genom spikar. Någon som kan bekräfta genom bilderna att det är lättbetong? Och om det är lättbetong, kan jag då använda lättbetongskruv för att fästa reglar?
Tack för hjälpen!
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Hej Nikke! Kritar det? Och är det vitt? Ser ut som gips, och som hör till tidens byggnadssätt.. Så förmodligen har det varit ett öppet valv av gips i väggen. Som man vid något senare tilfälle spikat igen med brädor.N Nicke755 skrev:Hej!
Tack för hjälpen!
Varken gipsen eller brädorna duger
Till att spika fast en dörr i. För de är inte bärande. Utan isåfall behöver du regla upp en ny vägg stomme i dörröppningen. Eller sätta i skjutdörrar med skenor med i golvet, kanske funkar?
Men om det är betong funkar det. Isåfal syns det sand i materialet och att dammet blir gråaktigt.. om du får tagi en bit känns tyngden, att betongen är tyngre än gips. Be leverantören kolla.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Var sätta strömbrytare på växtbelysning
El -
Hur svårt är det att sätta in FTX själv egentligen?
Ventilation -
Finns det stabil stolpfot för att sätta staketstolpar uppe på altan?
Byggmaterial & Byggteknik -
Sätta servo/utväxling på ratten till åkgräsklippare
Trädgårdsmaskiner -
Ersätta gammal isolering
Isolering