1 408 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Sätta in insatskamin?
Hej jag är helt novis på detta med kaminer o allt va de heter så behöver lite råd hur man ska tänka osv .
Vi har idag en öppen spis i vardagsrummet som vi inte använder då jag tycker den i sig ger dålig spridning i huset och blir lite rökigt inne men besiktar skorstenen ändå så den är godkänd och är i väldigt bra skick enl sotaren. Har även en gammal ved eldad panna i källaren som inte används pga bergvärme som kom in 2008 huvudkälla till värmen i fastigheten . Men om vi sätter in en insats , behöver man dra rör hela vägen upp till toppen på skorsten eller räcker det med någon meter ?
Eller är det " pengar i sjön " att sätta in insats? Har tillgång till gratis ved därav jag funderar på om de finns några pengar att tjäna i långa loppet.
Vi har idag en öppen spis i vardagsrummet som vi inte använder då jag tycker den i sig ger dålig spridning i huset och blir lite rökigt inne men besiktar skorstenen ändå så den är godkänd och är i väldigt bra skick enl sotaren. Har även en gammal ved eldad panna i källaren som inte används pga bergvärme som kom in 2008 huvudkälla till värmen i fastigheten . Men om vi sätter in en insats , behöver man dra rör hela vägen upp till toppen på skorsten eller räcker det med någon meter ?
Eller är det " pengar i sjön " att sätta in insats? Har tillgång till gratis ved därav jag funderar på om de finns några pengar att tjäna i långa loppet.
Det gäller då att hitta en insats som får plats i hålet, det brukar finnas en enslutningsbit för att koppla ihop med pipan i skorstenen, allt enligt montageinfo. Kaminer finns i olika utföranden och det är bra om det finns luft på sidornas utsida och kanaler som varm luft kan gå i ,ut i rummet.
Att elda i en sådan konstant håller skorstenen varm som värmer en del av huset. I riktigt gammla hus var skorstenen mitt i huset och var grov, samt gick in i alla rum med tegelverk. Så inte fel med en insats.
Att elda i en sådan konstant håller skorstenen varm som värmer en del av huset. I riktigt gammla hus var skorstenen mitt i huset och var grov, samt gick in i alla rum med tegelverk. Så inte fel med en insats.
Vi gjorde detta förra året.
Man drar inte rör hela vägen. Insatsen ansluts till rökkanalen och tätas vi anslutningen. Om rökkanalen är i dåligt skick så kan man tydligen lägga ett rör i den, i princip en ny rökkanal i den gamla. Vi lät fixa den befintliga rökkanalen istället.
Några saker att ha med sig:
Du behöver anmäla till kommunen. Kommer inte ihåg vad det heter men det finns en blankett och det ska skickas in lite papper på hur kontroll ska utföras. Kontrollen kommer antagligen utföras av samma företag som besiktigar/sotar, men det är lite grundligare utfört. Bland annat så provtrycks hela skorstenen. Vi fick instruktioner av företaget vi köpte insatsen av (och som sen utförde både renovering av skorstenen och installation) så det var enkelt att fylla i och skicka in.
Vår murade skorsten var också "i bra skick" enligt sotaren. Men vi lyssnade på rådet vi fick av företaget vi köpte insatsen av och lät provtrycka skorstenen innan vi började med installationen. Skorstenen läkte som ett såll så det blev att renovera den med. Men bättre att upptäcka det innan allt var monterat, annars hade man fått montera ner allt igen.
Ungefärliga kostnader:
För och efterkontroller med provtryckning: ~ 5000
Renovering av skorsten och installation av insats: ~10000
Insatsen: ~ 24000
Sen tror jag det var någon mindre avgift till kommunen.
Man drar inte rör hela vägen. Insatsen ansluts till rökkanalen och tätas vi anslutningen. Om rökkanalen är i dåligt skick så kan man tydligen lägga ett rör i den, i princip en ny rökkanal i den gamla. Vi lät fixa den befintliga rökkanalen istället.
Du behöver anmäla till kommunen. Kommer inte ihåg vad det heter men det finns en blankett och det ska skickas in lite papper på hur kontroll ska utföras. Kontrollen kommer antagligen utföras av samma företag som besiktigar/sotar, men det är lite grundligare utfört. Bland annat så provtrycks hela skorstenen. Vi fick instruktioner av företaget vi köpte insatsen av (och som sen utförde både renovering av skorstenen och installation) så det var enkelt att fylla i och skicka in.
Vår murade skorsten var också "i bra skick" enligt sotaren. Men vi lyssnade på rådet vi fick av företaget vi köpte insatsen av och lät provtrycka skorstenen innan vi började med installationen. Skorstenen läkte som ett såll så det blev att renovera den med. Men bättre att upptäcka det innan allt var monterat, annars hade man fått montera ner allt igen.
Ungefärliga kostnader:
Du väckte mig lite nu. Jepp att provtrycka en skorstenspipa görs nog aldrig av någon som eldar. Det finns rökpatroner att köpa och provtrycka själv, men ingen som gör det. Inte ens jag har gjort det på 20 år. Ska efter att sotaren varit här kolla min skorsten, för att veta hur det står till med den.A Anaii skrev:Vi gjorde detta förra året.
Ungefärliga kostnader:
Monterade in en Jötul Peis 17 A för typ 30 år sedan i förra huset.
Ursprungligen stod där då vi köpte en sprucken utdömd kakelugn.
Rev ut allt.
Så byggde vi upp typ en öppen spis runt om. Tilluft utifrån grunden.
Jo, jo.... Visst gav den mycket värme, så länge elden var vid liv.
Oftast alldeles för mycket.
Vi eldade den många gånger som öppen spis, med gnistgaller. Gick perfekt att grilla i.
Har bilder på nåt ställe.
Rev ut allt.
Vi eldade den många gånger som öppen spis, med gnistgaller. Gick perfekt att grilla i.
Medlem
· Västernorrland
· 518 inlägg
Jag håller precis på att installera en vattenmantlad insats i vår öppna spis och det kommer säkert bli jättebra - men det har varit mycket jobb med att få den på plats. Bara för att den fysiskt får plats innebär inte alltid att man lyckas lyfta den som man vill och önskar när utrymmet är begränsat🙂 De är tunga att lyfta och vinkla på raka armar…H Hybro skrev:Monterade in en Jötul Peis 17 A för typ 30 år sedan i förra huset.
Rev ut allt.
Vattenmantlad är inte en idé då? Tillsammans med bergvärmen tänkte jag. Om du ändå har en panna.
Vi har en gammal dålig panna som inte används. Den åker ut nu och ska ersättas av en acktank till luft/vatten och nya kaminen.
J jonaserik skrev:Det gäller då att hitta en insats som får plats i hålet, det brukar finnas en enslutningsbit för att koppla ihop med pipan i skorstenen, allt enligt montageinfo. Kaminer finns i olika utföranden och det är bra om det finns luft på sidornas utsida och kanaler som varm luft kan gå i ,ut i rummet.
Det är ett trevligt tillskott men går knappast att räkna hem ekonomiskt även om du har egen ved.
Om bergvärmen har ett underdimensionerat borrhål och elpatron går in vid relativt milda temperaturer finns det en del att spara med att elda.
Med nya effekttaxan på elnätet (om ni inte redan har det) blir det en besparing även vad gäller nätkostnaden då effekttoppen då elpatron går in kan kapas.
Men som sagt, om bergvärmen har tillräcklig kapacitet från borrhålet och få timmar på eltillsats får du knappast igen investeringen. Bergvärmen är helt enkelt för effektiv.
Om bergvärmen har ett underdimensionerat borrhål och elpatron går in vid relativt milda temperaturer finns det en del att spara med att elda.
Med nya effekttaxan på elnätet (om ni inte redan har det) blir det en besparing även vad gäller nätkostnaden då effekttoppen då elpatron går in kan kapas.
Men som sagt, om bergvärmen har tillräcklig kapacitet från borrhålet och få timmar på eltillsats får du knappast igen investeringen. Bergvärmen är helt enkelt för effektiv.
Hej,S syncmaster skrev:Hej jag är helt novis på detta med kaminer o allt va de heter så behöver lite råd hur man ska tänka osv .
Läst alla svar nedan och de är adekvata allihop, men glöm inte faktorn ”backup-värme”. Alla typer av värmepumpar behöver el i någon form. Betänk hur ett längre strömavbrott skulle påverka er.
Sen har jag aldrig sett, hur en familj samla sig framför en bergvärme pump en mysig fredag kväll.L lindsmik skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Sätta in en fönsterdörr under takbjälke utan påverkan på konstruktion
Fönster & Dörrar -
Vad sätta i källarfönster som insyns/solskydd?
Inredning -
Delvis riva murstock för insatskamin?
Byggmaterial & Byggteknik -
Var sätta strömbrytare på växtbelysning
El -
Hur svårt är det att sätta in FTX själv egentligen?
Ventilation