3 157 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Sätta igen genomföring efter en paxfläkt?
Hej,
Har installerat FTX i huset och använder därför inte paxfläkten i badrummet, vill få bort den då det drar kallt från den nu. Den sitter i duschen rakt ut genom en yttervägg och sambon fryser
Hur sätter jag bäst igen genomföringen i en 30cm tjock yttervägg?
Väggen ser ut ungefär såhär: Kakel -> Blåbetong -> Eternitplattor -> Fasadtegel :x
Huset är byggt 1949 och fasadteglet sattes direkt mot eterniten någon gång på 70-talet.
Luftspaltar, plast, isolering och sån lyx förekommer inte alls
På utsidan sitter det ett vanligt hederligt galler och jag fick tips från en snickare att bara trycka in fullt med isolering i hålet från insidan.
Är detta rätt? Är det inte risk att varm fuktig luft sätter sig på isoleringen och jag får genomblöt isolering och risk för fukt i väggen?
Hur ska jag göra? Behöver inte bli så snyggt då badrummet ändå inte har många år kvar att leva.
Men hur fixar jag det för att inte få problem?
Trycka in isolering och sen mura igen sista biten på något sätt?
Tacksam för förslag
Har installerat FTX i huset och använder därför inte paxfläkten i badrummet, vill få bort den då det drar kallt från den nu. Den sitter i duschen rakt ut genom en yttervägg och sambon fryser
Hur sätter jag bäst igen genomföringen i en 30cm tjock yttervägg?
Väggen ser ut ungefär såhär: Kakel -> Blåbetong -> Eternitplattor -> Fasadtegel :x
Huset är byggt 1949 och fasadteglet sattes direkt mot eterniten någon gång på 70-talet.
Luftspaltar, plast, isolering och sån lyx förekommer inte alls
På utsidan sitter det ett vanligt hederligt galler och jag fick tips från en snickare att bara trycka in fullt med isolering i hålet från insidan.
Är detta rätt? Är det inte risk att varm fuktig luft sätter sig på isoleringen och jag får genomblöt isolering och risk för fukt i väggen?
Hur ska jag göra? Behöver inte bli så snyggt då badrummet ändå inte har många år kvar att leva.
Men hur fixar jag det för att inte få problem?
Trycka in isolering och sen mura igen sista biten på något sätt?
Tacksam för förslag
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 699 kr inkl moms
Läs mer
Och hur ska man dölja isoleringen på något halvsnyggt sätt utan risker?
Såga till en rektangel i någon tjock plast me en färg som liknar kaklet och bara skruva upp? Ingen risk för kondens bakom?
Någon speciell isolering? Eller kanske skum?

Såga till en rektangel i någon tjock plast me en färg som liknar kaklet och bara skruva upp? Ingen risk för kondens bakom?
Någon speciell isolering? Eller kanske skum?
Medlem
· Stockholms Län
· 131 inlägg
Om du inte promt vill ta bort fläkten kanske det räcker att montera in ett kallrasskydd.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jo, det är ju också ett alternativnino skrev:
Men om man väljer skum istället för isolering då? Känns som att det blir tätast att bara fylla hela kanalen med skum, men är det känsligt mot fukt?
Sitter redan ett kallrasskydd modell äldre, och det flaxar och blåser in en del ändå.Attackbävern skrev:
Sen känns det som att man släpper ut lite lite värme i onödan. Kan man sätta igen det riskfritt så gör jag helst det.
Bor på västkusten så vindstilla är ett ganska ovanligt fenomen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden