Hej!

Jag har en liten intressant anordning i tvättstugan i mitt hus i källaren, huset är från 1933. Det är en brunn som är ca 4 meter djup och diametern kanske är en meter. Den fylls på med vatten kontinuerligt och jag har en dränkbar pump där som pumpar ut vattnet i avloppet. Förut trodde jag att dränering/stuprör var kopplade till denna, besiktningsmannen mumlade nåt om det när vi köpte huset för ett år sen, men nu har vi dränerat om hela huset och jag kan inte hitta några rör som är kopplade till brunnen. Brunnen har dock fyra inlopp vad jag kan se. Jag har kvar ett misstänkt rör på tomten som letar sig in under huset, ska sätta igen det i veckan. Men det verkar som om vattnet sipprar genom berget ned i brunnen. Huset är byggt på berg.

Jag vill sätta igen denna brunn. Knepigt när vi reser bort om pumpen inte skulle fungera och dessutom barnfarligt. Hur sätter jag igen den lämpligast? Finns det något som talar emot att jag ska sätta igen den?

Mycket tacksam för hjälp!

Bifogar bild.
0yyptAY.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
jag skulle inte bygga igen den

Varför?

S
frihopper skrev:
Varför?
finns ju risken att samlas massa vatten.
kan ju va så att huset är placerat i en sänka i berget

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Göran.W
Börja med att stänga av pumpen och se vad som händer.
Det räcker inte med att stänga av den några dagar utan iaf ett par månader för det kan vara så att den svämmar över vid kraftigt regn eller tjällossning och är det så att den svämmar över går den inte sätta igen för då hittar vattnet garanterat andra väger in i källaren.

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Jag är ganska säker på att den kommer svämma över, den var fylld ca 3,7 av 4 meter när skyfallet kom i somras. Är verkligen detta enda lösningen? Jag antar att delar av huset står lite i av en sänka men alla hus som är byggda på detta vis har väl ändå inte en brunn mitt i huset?

Jag har precis ISODRÄN-dränerat hela huset med nya dräneringsrör, samt lett bort allt takvatten från huset, vilket inte var fallet förut. Det kanske kommer hindra påfyllnaden något?
Om jag sätter igen brunnen borde väl vattnet pressas ut till dräneringsrören i såna fall?

Redigerat:
Göran.W
Chansa inte på att så är fallet.
Det kan bli både dyrt och jobbigt om det inte funkar.
Jag hade provat att låta den stå i ett helt år för att se vad som hände.
Barn farlig nä bara om man inte har ett lock som inte går att öppna.
Typ durkplåt som är fast skruvad

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Nån annan som också har kloka synpunkter / håller med?

Jag dristar mig att säga att det vore väldigt dumt att sätta igen pumpbrunnen! Särskilt som du vet att det kan stå väldigt mycket vatten i den.

Utnyttja utrymmet istället, det är ju perfekt för att kyla öl!

• Gilla
toolman77 och 3 till
  • Laddar…
kulle
Finns nog ingen här på BH som tycker du ska fylla igen den.
mexitegels råd är ju suveränt :beer:

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Göran.W
Om vi säger så här så har dom inte lagt en massa möda på att göra en brunn i en källare bara för dom haft tråkigt utan en anledning finns.
Kan ha varit en dricksvatten brunn men troligen inte för då hade det inte suttit rör i den längre upp.
Som jag ser det så är ända alternativet att stänga av pumpen 1 år och se vad som händer och filma i rören som går från den för att bringa klarhet i var dom går och kanske varför brunnen finns.

• Gilla
frihopper och 1 till
  • Laddar…
Gratis vatten till trädgården....

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
harry73
Tycker man inte om öl, ger denna annonsen kanske lite inspiration. Och då är det bäst att fylla igen med betong, då slipper man fula hål i trädgården ;)

Göran.W skrev:
Om vi säger så här så har dom inte lagt en massa möda på att göra en brunn i en källare bara för dom haft tråkigt utan en anledning finns.
Kan ha varit en dricksvatten brunn men troligen inte för då hade det inte suttit rör i den längre upp.
Som jag ser det så är ända alternativet att stänga av pumpen 1 år och se vad som händer och filma i rören som går från den för att bringa klarhet i var dom går och kanske varför brunnen finns.
Enligt besiktningsmannen, TROR jag, kommer inte ihåg riktigt, så var brunnen en källa till tvättvatten, eftersom den ligger i tvättstugan (vilket var lyxigt på den tiden, huset som sagt från 1933). Men tidigare ägare har ju uppgraderat tvättstugan med tvättmaskin så brunnen behövs ju inte längre. Så jag är ganska säker på att man inte byggt brunnen för avledning av vatten. Det fanns på den tiden också en lägre punkt på tomten precis utanför tvättstugan som man kunde anlagt brunnen för avledning av vatten i så fall (där ligger idag en utbyggnad).

Göran.W
Men det förklarar inte rören i dom längre upp.
Ska man bara ha vatten behövs ju inte dom.

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.