Byggahus.se

Sarva Rehau-rör

1. S
    Medlem Nivå 4
    Hur skarvar man ett Rehaur-golvvärmerör? Hade oturen att borra genom ett golvvärmerör vid montering av spångolv. Hur skarvar man det? Kan man ta en vanlig koppling 2,0 X 2 från x-tillverkare och skarva eller måste man använda Rehau-kopplingar som erfodrar ett monster-verktyg att skarva med? Kan endast göras av certifierade rörisar! enl. REHAU???
    Någon som vet?
    Verktyget är en låda 50x 50x20 i två plan med en massa olika tillbehör och passningar som väl kostar skjortan och som väl alla inte har. Hyra en sådan och göra själv är väl inte att tänka på!
    Tacksam för svar!

2. L
    Medlem · Nivå 14
    Du kan använda vilken koppling som helst som passar dimensionen och rörtjockleken, men tillverkarna lämnar oftast inga garantier om du använder andra fabrikat på kopplingar för deras slang. Själv har jag ett rehauverktyg, men om jag inte haft det så hade jag försökt låna eller hyra ett. Tycker själv att deras skarvmetod är en av de bättre. Alternativt får du väl ringa din lokala röris. Själv befinner jag mig tyvärr för långt bort + att jag har semester :)

3. M
    Medlem Nivå 12
    Själv tycker jag att Wirsbos kopplingar är svårare att få täta än Beulco. Skulle därför rekomendera en sådan om du inte pressar.

4. S
    Medlem Nivå 4
    Tack för tipsen!
    Har beställt hem orginalkoppling och får låna ett verktyg av vår lokala röris. Sen får jag väl lista ut hur man gjör!

5. S
    Medlem Nivå 4
    Skarvat och klart, men dessa kopplingar och verktyg har ju förståss ingen privatperson! Men med alla grejer och verktyg är det inget problem. Tack ännu en gång
    /S