Hej,

När vi flyttade in i vårt radhus från 30-talet var orginalgolven framtagna, slipade och såpade med vit ton. Tre barn senare är golven inte riktigt lika fina om vi säger så. Jag vet att vi bör slipa om dom och göra om från början för att få dom snygga och ett bra resultat men det vill vi varken lägga tid eller pengar på innan sista barnet har växt bort från ”köra runt med raspiga bilar på golvet” fasen.

Så jag undrar: Finns det något sätt att fuskgöra detta lite för att få dom ett uns snyggare? Kan man såpa nytt utan att slipa? Hur ska jag göra då? Ge mig era bästa fuskfixar tips för att göra detta horribla golv liiiite mer ok!

• Slitet och fläckigt trägolv med vit såpa från ett 30-tals radhus i behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Totte_S
Enklast är att bara skura golven med såpa, gärna linoljesåpa eller i alla fall golvsåpa som är fetare än grönsåpa.
”Originalgolven” från 30-talet brukar vara undergolv av spontade bräder, alltså inte tänkta att vara synliga. Jag personligen uppskattar den typen av golv om man använder dom hårt med hjälp av barn, hundar och möbler utan tassar, och då och då skurar med såpa. Det brukar kännas hemtrevligt. Passsar också bra med en trasmatta eller en orientalisk.

Ser att jag missade bilden. Lagt till den nu.

Golven är alltså redan vitlaserade men alla repor har gjort attest blivit trärent på vissa ställen. Vi skurar alltid med linoljesåpa men det tar ju tyvärr inte bort kontrasten mellan trä och vitt. Så jag söker lösning på det

Håller dock med dig, gillar golven naturella och skulle gärna slipa bort färgen när vi gör om på riktigt.

• Gilla
mibe1658
  • Laddar…
Jag skulle testa med osmo intensivrengöring och sen såpa på nytt.
Har använt det när vi fått fula fläckar och är nöjda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.