Byggahus.se

Såpa - första behandling efter slipning

1. M
    Medlem Nivå 6
    Min fråga är: Är det bättre att behandla med högre del såpa?
    Tycker anvisningarna som stod på dunken vitpigmenterad golvsåpa är i minsta laget (1+5). Samtidigt vet jag av erfarenhet att tillverkare gärna överdriver mängden som skall användas, just för att man skall konsumera mer.

Jag har tidigare såpabehandlat golvet i sovrummet och det visuella intrycket är som förväntat. Dock när jag spillde lite nyponsoppa efter en febrig färd från kök till sovrum, blev jag något ledsen. Tydliga spår efter olyckan.

Vill nu gardera mig i vardagsrummet. Där kommer konsumeras vin, rom o cola mm mm. Damen vägrar ha lackat golv.

Blir ytan tåligare vid en blandning 50/50?

2. G
    Medlem Nivå 9

Re: Såpa - första behandling efter slipning

Jag skulle tippa att det är bättre att såpa många gånger med rätt blandning än att ha större andel såpa. Jag inbillar mig nämligen att vattnet gör att såpan får lättare att tränga ner i träet. Man vill ju inte bara ha såpa på ytan utan träet ska mättas med såpa så att smuts och vätskor får svårt att tränga ner i träet.

3. G
    Medlem · Nivå 14

Hej Mangelito!
    Det var en diskusion om det tidigare. Jag skulle avråda att ha detta behandling på andra ställen än i ett sovrum där slitage är begränsat. Såpat golv är inte vattentätt!!! Det vet du redan. Men om det är damen som ska sköta golvet i framtiden så gör som hon önskar för husfridens skull. Sen får du göra om det om hon blir trött på ofta upprepad skurning. Oljat skulle vara mera lämplig i vardagsrummet om lacken är banlyst.
    gaia

4. M
    Medlem Nivå 6

Var lite inne på att vitbetsa, och därefter lacka med helt matt lack. Den speciella betsen - $$$$$$$$. Lacken likaså.

5. M
    Medlem Nivå 6

Gaia.

Vad kan skilja golvbets från vanlig träbets? Känns lite som man får betala tre gånger så mycket bara för att det heter GOLVbets. Golvgubben hävdade att att det speciella är att att det inte torkar in lika snabbt, och därav blir det inga färgskiftningar vid överlapp?!?!?.

Skall försöka övertala damen att köra bets och lack...

6. N
    Medlem Nivå 7

Hej
    Det här är lite spännande!
    Mitt allra första inlägg i forumet.
    Men jag har läst en del, så jag är bara nybörjare till viss del...
    Nåväl, så här gjorde vi. Metod enligt kulturhantverkarna.
    Först hade vi en blandning av släckt kalk och vatten som vi penslade på golvet.
    Efter att detta torkat rakade vi ut såpa (deras egen förstås) med gummirakor. Även detta fick torka in.
    Sedan skurade vi ett par gånger för att få bort överflödig såpa. men det var kladdigt ett tag.
    Resultatet blir i början ett rätt flammigt golv, med med tiden ett vackert, matt, ljust och naturligtvis känsligt golv.
    För låt mig understryka: Såpgolv har ingen skyddande yta. Vi har bland annat "provat" att ha granatäpple på det. (Man gör grenadine av saften...)
    Efter att fläckarna gonat in sig i ett par månader tog jag en scotchbrite och tokgnuggade. Och de försvann...
    Vi har golvet i ett stort "allrum" där vi äter, sitter i soffan, dräller vin, kaffe m.m. Klart att det blir en fläck här och där. Men det fina i kråksången är att vi faktiskt inte tänker på dem. Däremot skall man naturligtvis inte ha det i kök, då fett tränger in djupt i träet och är svårt att få bort.
    Och för att håva in en brandfackla:
    Lutade trägolv? Lut används vid framställning av pappersmassa och försvagar golvets ytskikt.
    Vårt golv känns slagtåligt, vilket påstås bero på att kalken reagerar med såpan och gör översta skiktet hårdare.
    Jag vet inte, men vi har rätt lite slagskador.
    Trots en livlig tvåårig tös...

7. G
    Medlem · Nivå 14

Hej Mangelito!
    Inlägg övanför bekräftar bara att det krävs litet arbete vid underhåll och man ska inte vara alltför pedantisk heller. Jag förstår att ni är ute efter den vita nyansen i golvet. Jag vet inte så mycket om dom nyaste behandlingsmedel som finns på hyllor men har för mej att det fanns golvolja med vit pigment i som kanske har båda fördelar för er vardagsrum: vit nyans + vattentålig sidenmatt yta. Jureit hade också en bra recept hur behandla med olja och få festtålig golv (se äldre inlägg).
    Träet sugger ju snabbt in vatten så den rekommenderade Golvbets kan vara mer trögflyttande så man hinner jämna ut penseldrag innan det suggs in.
    Har du vitkalkat din golv i sovrummet med en vattenlösning och är nöjd med resultat så kanske lyckas du i vardagsrummet också och sen lackar ovanpå. Jag har alldrig provat men det kanske finns någon på forumet med detta erfarenhet?
    gaia

8. M
    Medlem Nivå 6

Såpade för ca en vecka sedan, och det blev trevligt. Nu när man har gått på't lite blir det ganska snabbt mycket blankare.

Är det en god tanke att gå över golvet försiktigt med syntetisk svamp och polermaskin?

9. N
    Medlem Nivå 7

Vi satte helt sonika scotch-brite (vit, lite större än de vanliga svamparna, och utan svampen) under fötterna och jazzade omkring...

Men det borde väl gå att köra polermaskinen lugnt och försiktigt.

Får man fråga hur ni såpade, dvs metod.
    (Du får svara lut utan att jag mailbombar dig ;))

10. M
    Medlem Nivå 6

Först lut, sedan vitpigmenterad såpa. Ringde jag BONA och de rådde mig att under en helg svabba golvet tre gånger med vanlig skurmopp. Blev ganska fet yta.
    Första strykningen vart vi inte så noga med att gå i träets riktning. Resultatet blev vita streck som inte såg naturligt ut. De andra två omgångarna gick vi längs brädorna, och det blev kanon.