Sanyo CO2 Eco Inverter luft-vatten värmepump

14k läst  6 svar

1. K
    Medlem Nivå 3
    Lyfter en del av min förra tråd. Är det någon som har erfarenhet av Sanyo CO2 Eco Inverter luft-vatten värmepump. Har fått prisuppgifter på ca 115 000 monterat och klart. Kan detta vara ett alternativ för mig med nybyggt stenhus ca.200kvm. Andra alternativ är IVT495 eller ren bergvärme.

2. S
    Medlem Nivå 8

Re: Sanyo CO2 Eco Inverter luft-vatten värmepump

Läs på varmepumpsforum.com om Sanyo. Den ger max 4kw. Jag skulle aldrig ge 115.000 för den lösningen. Inne- och utedelen betalar en installatör 50-55.000 kr för. I ett nytt hus är det sen max två dagars jobb. Om du ska ha en luft/vatten lösning så ska du titta på andra alternativ, tex CTC EcoAir eller Thermia Atria, som är beprövade, bättre och billigare än 115.000.

3. R
    Medlem Nivå 6

Priset lite i överkant, kan bero på okända omständigheter. Men denna pump har haft stora problem i vinter och inte alls svarat upp som bergvärmeersättaren som reklamen gör gällande. Håller med Synpunkter här satsa istället på CTC eller Euronom som har en bra teknisk lösning med många alternativ.

55-58 000 kr netto ex moms ja.

4. S
    Medlem Nivå 8

Jag har sett annonser där man tar 63.000 kr för inne- och utedelen. Just nu såg jag att tex www.fixzit.se säljer den för 66.000 kr ink moms . Så visst är 115.000 kr rejält för mycket.

5. M
    Medlem Nivå 1
    Den finns nu med en utedel på 9Kw.

6. M
    Medlem Nivå 1
    någon som vet någon bra service firma till denne. behöver lite hjälp

7. M
    Medlem Nivå 1
    Det jag skulle vilja göra är att höja tempen på tappvattnet. någon som vet hur man gör? går igenom menyerna men hittar bara status på tanken, som brukar vara runt 57 grader..

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: