Byggahus.se

Sannolikt gjort något korkat! Ev "glömt" att växla av takstolar...

1. N
    Medlem · Jönköping · 14 inlägg

nclr11111

Medlem
    Jaha, då sitter man och våndas när man kommit på sig själv med att gjort något innan man tagit reda på alla fakta först något som borde vara självklart när man inte är fackman...
    På önskemål och långvarigt tjat av regeringen i huset om att öppna upp mellan kök och vardagsrum så hamnade sågen i väggen innan alla konsekvenser var till fullo analyserade....

Bakgrunden:
    Huset är byggt -46 med reglade ytterväggar med tretexisolering. En större renovering av kåken gjorde vi 99-00 innan vi flyttade in med diverse förändringar men inga som påverkade större ytor av innerväggarna.
    Jag vet att vi inför denna renovering hade hemma en konstruktör då vi redan då funderade på att öppna upp på samma sätt som vi gjort idag. Mitt absoluta minne är att han sa vid det tillfället att takstolarna är självbärande (fackverk) och att en sådan lösning inte skulle vara problematisk.
    Tyvärr blev det inte mer diskussion om detta vid tillfället då vi valde att behålla berörd vägg. Tyvärr var det sannolikt denna kommentar i kombination med ovan nämnda externa påtryckning som fick mig att lite överilat ta saken i egna händer lite för fort.
    Kan tillägga att taket är råspontat med papp och lertegel. Exakt vinkel på taket vet jag faktiskt inte men ~20grader +/- något skulle jag kunna tänka mig.

Vad jag gjorde var helt enkelt att såga ut ett horisontellt snitt utmed hela väggen. Under ca 1v tid kontrollerade jag avståndet mellan snittändarna vid vissa uppmärkta punkter för att se om snittet minskade. Totalt uppmätte jag -1mm differens vid en mätpunkt under denna tid. Nöjd med det gick jag vidare och väggen (reglad, fylld med spån, spontad och klädd med masonit försvann ut genom dörren. Sedan vidtog det vanliga med gips, spackel etc.
    Nu ~1månad senare kan jag inte sluta titta på denna stora öppna yta och känna en viss oro över vad som händer över tid när stödet mitt under takstolarna tagits bort. Att en viss nedhängning under tid inte skulle ske känns osannolikt vilket inte direkt bidrar till mitt välbefinnande.

Jag bifogar en ytterst schematisk ritning över utrymmet med den tidigare väggen inritad samt ett par mindre smickrande bilder på hur det såg ut innan väggen försvann.

Vad jag önskar är att få veta om jag gjort något som är lite korkat, riktigt korkat eller katastrofalt korkat! ATT det är korkat behöver jag inte upplysas om men magnitud och tänkbara åtgärder skulle uppskattas.

MVH//Henrik

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20170918_184717.jpg
    20170918_184808.jpg
    20170918_184843.jpg
    Avväxling.jpg

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Den väggen ligger ju i samma linje som takstolarna och dom andra går tvärs över andra delarna utan ha stöd eller fattas det några väggar på din ritning

3. 13th Marine
    Barbar · Trelleborg · 9 851 inlägg

13th Marine

Barbar
    Är takstolarna fribärande så är de just det, visst du kan komma att få lite mer nedhäng, men det är inget jag hade oroat mig.

• Laddar…
  4. D
    Besserwisser · E · 18 011 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Liteavvarje: Nja pilen för takstolsrikning är ju på andra hållet. Det är nog vara en del av huset som är ritat.

Vårt förra hus, från samma period, hade en bärande vägg i mitten.

• Laddar…
  5. N

nclr11111

Medlem
    Jo, ritningen visar inte hela huset utan endast berörd yta. Men väggen som är riven låg tvärs takstolarna. Försökte rita in riktningen på takstolarna med hjälp av pilen t.h. på ritningen.
    Huset fortsätter bortåt höger. Har inte måtten för väggarna bortåt höger på ritningen tyvärr.

6. N

nclr11111

Medlem
    Trots att det var fackverk?

7. D

Daniel 109

Besserwisser
    Nej, det var inte en fackverkstakstol.

• Laddar…
  8. R
    Medlem · skåne · 291 inlägg

RiKr

Medlem
    En bild på takstolar samt dess dimensioner kan även underlätta bedömningen

9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Då blir det lite knepigare och jag kan inte beräkna laster , men vet att bärande vägg håller upp

• Laddar…
  10. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 896 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    En liten varning till er som antar att takstolarna alltid går tvärs husets "långskeppsriktning".
    Så behöver det inte alls vara!
    Har själv haft ett hus byggt 1969, som vi sålde 2009.
    Huset var 8 m "långt" och 10 m "brett".
    Dvs takstolarna gick på "fel" håll, längs med husets verkliga långsida, dvs 10-meterssidan.

Och detta var inget undantag, huset var ett i en grupp av sju likadana hus,
    byggda av storföretaget SIAB.
    Det hade nog inte varit käckt att riva fel vägg där :thinking:

Redigerat 8 nov 2017 23:02
  11. N

nclr11111

Medlem
    Tack alla för svar och ursäkta sen respons. Gick loss med en rätskiva i taket igår kväll och kan konstatera att eländet satt sig/sjunkit ~1-1.5cm sedan väggen togs ner.
    Åkte snabbt till bygghandeln imorse och införskaffade regelvirke 45x75 som jag sammanfogade till 90x75-stolpar. Drog in domkraften, höjde innertaket mycket långsamt till dess att det var i utgångsläge och stolpade under varje takstol.

Nu invänta jag en snickare vid 17:30 så får vi se om det blir limträ eller stålbalk som fixar min nattsömn framöver...
    ALDRIG mer göra innan tanke!!!

Tycker fortfarande att det är märkligt med en så stor nedsjunkning på så kort tid. Kanske hade jag fel info och takstolarna inte var självbärande eller så är de kanske i för klen dimension, vad vet jag??
    Dimensionerna på takstolarna är 45x140 på överliggaren, 20x90 på stagen och 45x120 på underliggaren. Använder garanterat fel termer men tror ni fattar vad jag menar!?
    20171109_100616.jpg
    20171109_100926.jpg

Skickar med ett par bilder från vinden om någon har lust att ta sig en funderare över dimensionerna. Skulle uppskattas!!

• Laddar…
  12. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 023 inlägg

Finndjävel

Medlem
    Är du säker så att det har sjunkit och inte varit snett från början? Mätte du taket direkt efter att väggen togs bort, gamla hus brukar inte vara speciellt raka.

• Laddar…
  13. D

Daniel 109

Besserwisser
    De där takstolarna ser inte ut att behöva stöd på mitten. Men visst rör det sig lite om man tar bort befintligt stöd.

14. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 139 inlägg

Anna_H

Husägare
    Det normala är ju att sågen nyper fast direkt om man sågar av en bärande regel. Testade det här, då vi klurade på vilken av de olika 2"x4" som var bärande i väggen vi skulle riva, för att få rätt mått på nya balken. Det var den med mest hål genom förståss....

Är det verkligen bjälklaget som sjunkit och inte bara innertaket?

15. F
    Medlem · 2 862 inlägg
    Väggen är inte bärande för takkonstruktionen med de takstolarna. Däremot kanske den stabiliserar vindgolvsbjälklaget så det inte böjer ner eller sviktar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.