Hej alla!

Jorå - det låter konstigt, men jag undrar om det går. Ska förklara lite.

Huset är från 1904. Har haft 3 olika tak (Började smått och har växt ut med tiden.
Idag är det undermålig papp och plåttaket direkt inspikat med spik rakt igenom råsponten... Hurra.

Men, min vind har klarat sig ganska bra faktiskt. Några enstaka mögelangrepp, men det beror på att det är gavelventilerats för hela slanten. Har nu mekanisk frånluft och det är betydligt torrare nu.

Mitt största problem är husbock (som inte kräver röta som envis trägnagare). Dom finns på vinden och delar av farstun som nu ska rivas ut. Dock vill jag plocka bort det dom behöver för att överleva, dvs värme.

På sommaren är det lätt 35C på vinden och den torkar ut som fan. Dock leder detta till att husbocken trivs också. Jag vill således sänka temperaturen till 18-20C UTAN isolering.

• Det finns ett fönster idag som ska spikas igen.
  • Funderar på att installera AC.
  • Ska pappa om hela taket nu i sommar.
  • Täta igen takventilationen och ha BARA gavelventilation. Byta ut gavelventliationen mot "tallrikar" så jag kan bestämma flödet lite.
  • Bygga en spalje mot väggen och ha vildvinrankor. Ingen direktkontakt och sänker väggens temperatur betydligt.

Jag har läst om klimatvindar och att isolera yttertaket. Men när man ser på leverantörers hemsidor så verkar dessa lösningar ganska "moderna" och oprövade. Lite bilder på glada snickare från 90talet men inte mycket mera.

Så jag undrar - finns det något annat sätt? Jag ska ändå lägga om taket nu i sommar, så jag funderade på att lägga bärläkt och ny råspont på, men tror inte det gör en större temperaturskillnad såvidare man inte isolerar det. Och jag tänker inte värma upp vinden, vilket betyder i min bok att man inte ska isolera innanför yttertaket heller.

Rätt/Fel? Vad kan jag göra? Omöjligt?

Ha det bra!

Vi har en s.k. klimatvind, och det har fungerat bra sedan år 2010.
Ingen ventilation, hittills aldrig temp under noll, och inget problem med beväxning.

Tempen hålls uppe, kanske för att vi har bara 290 mm isolering i vindsbjälklaget och 100 mm ovanpå råsponten.

Cellplast utanpå råspinten har nästan bara fördelar, nackdelen är väl att taket blir tjockare. Jag vill också ha klimatvind :)

Johannes Carlsson skrev:
... nackdelen är väl att taket blir tjockare. Jag vill också ha klimatvind :)
Det syns inte på något sätt att det är tjockare.
Kanske för att vi inte har någon underspikning, vilket väl är vanligt i alla fall på gavelsidorna..

6,4°C RH 84% ute och 9,8°C RH 67% på vinden just nu :)
(22,5°C RH 27% inne)

Redigerat:
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Coolt! Sorry för sent svar. Precis kommit hem innanför dörren.

Dock gäller det att man skalar bort all material som ligger i dagsläget på råsponten?

/V

-Vinnie- skrev:
Coolt! Sorry för sent svar. Precis kommit hem innanför dörren.

Dock gäller det att man skalar bort all material som ligger i dagsläget på råsponten?

/V
Takpappen, som är helt ångtät, får bytas ut mot en takduk som är diffusionsöppen,
dvs släpper igenom vattenånga (utåt) men inte vatten i flytande form (inåt).

Men när man lägger om tak byter man väl alltid takpappen också?

Jorå, men den sitter som f*n. Man får "skala" bort det och det lämnar lite fläckar här o var skulle jag gissa. Vill inte byta "råsponten" då det är fint virke som är säker över 80år gammalt och har inte ruttnat. Flyttas inte daggpunkten om man isolerar på ovansidan?

-Vinnie- skrev:
...Flyttas inte daggpunkten om man isolerar på ovansidan?
Jo, men ut i cellplasten, där ev. kondens inte gör någon skada.
Inget som kan mögla där.

Perfekt. Ska kika på det. Vad heter det system du använder (tillverkare osv?)

Tack för all hjälp!

Tjena igen,

Har nu läst på lite och jag tror att det får bli till nästa hus.

Problemet är priset (rejält dyrare än vanlig papp) och jag hade tänkt att köra papp/shingel. Och att ha papp på går inte med dessa system. Pannor o liknande klarar inte mitt gamla tak av och vill inte lägga på nästan 3 ggr mera vikt på taken än idag. Dock är det ett väldigt intressant system, ska ta med den i bakfickan till nästa hus :D

Tack igen!

/V

• Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
Ja, förr eller senare så kommer verkligheten ikapp och säger ifrån.

Jag hade turen att upptäcka detta system inför bygget av vårt hus 2010,
och hade en byggmästare som var med på noterna.

Men du får ha det i åtanke för framtida projekt :)

• Gilla
-Vinnie-
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.