Hej!

Håller på planera för hur badtunnan ska placeras hemma och har sett att norrlandstunnan har en reklam där dom har en insats nedsänkt i en gabion. Sjukt snyggt tycker jag men hur ska man konstruera detta? Någon som har sett eller vet vart jag kan få tag på material till detta eller som kanske till och med har gjort det själv?

Bifogar bild från norrlandstunnan om hur jag tänkt.
altan-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är sådana nät mjuka så dom går att forma som man vill ganska lätt? Var så snyggt detta så känner att man kommer känna sig besviken om man kör på något annat nu.

Det där ser ut som armeringsnät och inte det nät som brukar vara till gabioner tycker jag.
Och jag tror att det borde gå ganska lätt att bygga detta med 2 lager armeringsnät med kraftig ståltråd som distans mellan de 2.

Ser nästan ut som om stenarna är murade/limmade till karet eftersom många av stenarna är mindre än nätets maskor. Skulle de ligga löst som de gör i en gabion så skulle de ju "ramla" ur. Dessutom är det ju ingen tjock konstruktion eftersom karets översida inte speciellt mycket större än 10 max 15 cm. Och hur åstadkommer man detta om karet både skall sänkas ner i och vila på en gabion med lösa stenar.

Nej, jag tror nätet endast har symbolisk funktion och stenarna är fastsatta på karet.

Ring norrlandstunnan och säg att du sett deras bild och är intresserad av deras lösning samt hur den fungerar om du vill lyfta karet för service. De kan säkert svara på hur det är byggt.

Jag lutar åt att det är dekoration och intet strukturellt.

Hej!

Kom in på den här tråden när jag sökte om isolering och badtunna. Jag mailade norrtunnan om exakt samma fråga för några månader sen och svaret blev:

"Det är faktiskt ”bara” 2 armeringsjärn 1 dm från varandra med stenar mellan. Så inte svårare än så. Dom är alltså inte bärande utan endast dekorativa.”

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.