Har sökt runt i diverse trådar, men inte hittat klockrent svar på mitt problem.
Ska byta ut köket som ligger i vinkel mot vardagsrum med ca 2,5 m öppning efter att vi rivit vägg.
Jag vill sänka taket för att sätta spottar men bara över köksdelen.
Över köksskåpen (långsidan) går en ventilationskanal som går ner ca 25 cm från taket där den går in i väggen. Själva kanalen ligger sedan mot taket, dvs ca 10-11 cm ner från taket. Så jag kommer troligtvis inte kunna regla taket hela vägen in till väggen. Tanken är takanslutningen ovanpå köksskåpen döljer detta.

Problemet blir att det blir svårt att bygga ram eller fästa stålprofiler på väggar för att regla i utan att sänka taket 25 cm och det blir för mycket. Vill helst bara sätta reglar (45*70) i taket och gipsa på dessa.

Dock betongtak, inte helt jämt så det blir kanske svårt att få det i lod? Går det att fästa 45 reglar i taket med vinkeljärn? Tänkte om det då går att reglera höjden lite efter behov. Det skiljer 10-12 mm i tak höjd längs längsta väggen. Vill helst sänka taket så lite som möjligt.

Se skiss. Sträckade område ska taket sänkas. Totalt ca 4,75 x 3 meter

Är det görbart? Eller satsa på annan belysning än spottar?

• Skiss över planlösning med markerad köksdel där taket ska sänkas, ventilationskanal och öppning till vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
skulle välja annan belysning. finns snygga lösningar för allmän för arbetsplats över köksån

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.