Hej! Fått i uppgift att göra tunna fötter till en kontinentalsäng. Jag tänkte limma och såga ek i sexkantig form, 60mm "diameter", och sen skära 20mm tjocka skivor som blir själva foten. Fiberriktningen lodrätt. Borra ett icke genomgående hål i mitten och epoxylimma en M8-skruv som passar i sängstommens fästen. Kommer det fungera eller kommer det bli pannkaka?
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Hur bred kontinentalsäng?E elikaufman skrev:Hej! Fått i uppgift att göra tunna fötter till en kontinentalsäng. Jag tänkte limma och såga ek i sexkantig form, 60mm "diameter", och sen skära 20mm tjocka skivor som blir själva foten. Fiberriktningen lodrätt. Borra ett icke genomgående hål i mitten och epoxylimma en M8-skruv som passar i sängstommens fästen. Kommer det fungera eller kommer det bli pannkaka?
Belastningen blir annorlunda på en 90 vs en 200cm bred...
Ska fötterna vara sexkantiga? Annars känns det lättare att svarva till en 60mm rundstav av en bit ek och kaka upp till fötter.
Tack för svar!
Frustrator, den är 120 eller 140 bred. Har ingen svarv (vet att du såklart har
, men oavsett tänkte jag göra det mer som ett lära-mig-nya-tekniker-projekt än snabbaste/enklaste lösningen. Risken för att de spricker borde vara samma oavsett form,tänker jag?
Pettman, menar du som ett kors för att isåfall få stadga på båda ledderna?
Skulle ett alternativ vara att bygge egen ek-kryssfanér? Har 8mm tjocka brädor, skulle kunna limma dem i lager med fiberna i räta vinklar mot varandra till en "stolpe" som jag sen gör sexkantig och skivar upp. Men kanske får man då problem med träets rörelser i olika ledder?
Frustrator, den är 120 eller 140 bred. Har ingen svarv (vet att du såklart har
Pettman, menar du som ett kors för att isåfall få stadga på båda ledderna?
Skulle ett alternativ vara att bygge egen ek-kryssfanér? Har 8mm tjocka brädor, skulle kunna limma dem i lager med fiberna i räta vinklar mot varandra till en "stolpe" som jag sen gör sexkantig och skivar upp. Men kanske får man då problem med träets rörelser i olika ledder?
Jag gissar att @Frustrator har minst tre svarvar och du tydligen ingen. Om du frågar hans fru, så tror jag att hon har förslag på en bra lösning för er båda.
Annars går det att köpa färdig.
https://rundstavsfabrik.se/produkter/rundstav/
Annars går det att köpa färdig.
https://rundstavsfabrik.se/produkter/rundstav/
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Risken är nog densamma, lim är hållbarare än träet.. tänkte mer att det var ett lättare sätt. Att få till 6delar som matchar perfekt är inte helt lätt. Gjorde så när jag skulle bygga en 'pyjamashjältarnahlgkvarter' till sonen, blev några misslyckade försökE elikaufman skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här menade jag, upp i bilden är undersidan av din fot. Det gulbruna är eken och det blå är kryssfanéren (plywood, här ritad 12mm tjock men ta vilken tjocklek som passar).
Kör du den här lösningen kan du med fördel borra hålet i eken till förborrstorlek för en M8 gängtapp, gänga hålet och göra urtag i kryssfanéren för skruvskallen. Droppa sedan lite lättflytande superlim på skruven precis innan du drar åt sista biten.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden