Byggahus.se

Sanering av mögel

1. N
    Medlem · 1 053 inlägg

Nix

Medlem
    Hej

Jag håller på och river ut i källaren och har äntligen identifierat möglet.
    Golvet var uppbyggt som följer:

betongplattan
    läkt, glest utlagd
    brädor, ohyvlade
    masonit, målad

På betongplattan var det dåligt avstädat, och 40 år av fukt har gjort ett "bra" jobb.
    Det har dessutom kommit in fukt via källarväggen. Det är nu åtgärdat med ny dränering.

Jag håller på och river bort alla fibrösa material på väggarna, och naturligtvis även ovan nämnda golvkonstruktion. (Ja, inte plattan då...)

Men hur skall jag göra med möglet?
    Naturligtvis ta bort det, men vad gör man sedan?
    Kan man blåsa av det med mögeldödande medel och högtryck, eller skall man penlsa på grejer eller kan man helt enkelt bara lägga på nytt efter att man sopat och skrapat av ytorna?

Någon med fräscha idéer???

2. T
    Medlem · 288 inlägg

tartan

Medlem

Re: Sanering av mögel

Om det inte tillförs fukt och värme växer inte mögel. Nu tror jag inte att du kommer att få en helt torr betongplatta. Det är egentligen helt omöjligt. Och värme kommer ju från ovansidan. Men mögel kan bara växa på organiskt material, så allt sådant måste alltså bort. Även det du inte kan se med blotta ögat. Du måste ringa någon saneringsfirma för att få hjälp med att spruta mot sporerna. Sedan tycker nog jag att klinkers utan golvvärme är det som är det säkraste alternativet. Att jag inte rekomenderar golvvärme i en gammal källargund är för att med värme ökar man ångtrycket underifrån, och då också risken för högre fuktighet under plattan. Stängs sedan golvvärmen av under sommaren kommer denna förhöjda fuktighet att stiga upp i plattan och så smånigom i golvet och rummet med emissioner som följd.
    Köp tofflor för pengarna som blir över från golvvärmen.
    Tartan

3. N
    Medlem · 1 053 inlägg

Nix

Medlem

Nej, golvvärme har vi skippat!

Kan det vara ett försäkringsärende???
    Anticimex kan väl spruta mot sånt?
    De får kanske komma oavsett vem som betalar!

4. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem
  5. T
    Medlem · 288 inlägg

tartan

Medlem

Själv använder jag mig av Munters. Det brukar fungera bra. Försäkringen täcker nog inte en sådan skada. De brukar vilja ha någon form av läckande rör eller dyligt. Har fukten kommit underifrån eller utifrån klassas det som bristande underhåll. Men fråga för säkerhets skull.
    Tartan

6. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Bort med allt organiskt material och hyr sedan en industridammsugare och dammsug hela ytan noggrant. Därefter ringer du en fuktfirma som får komma och utföra en fungicidbehandling.
    Jag skulle varmt rekommendera Humidus AB om det är ett jobb i Stockholmstrakten.

Skador uppkomna pga utifrånkommande fukt täcks aldrig på försäkringen.

7. N
    Medlem · 1 053 inlägg

Nix

Medlem

Tänkte bara verifiera detta.
    Precis som jag trodde, och Tartan, ACME mfl säger, så är det inte ett försäkringsärende. Jag kollade när jag ändå behövde ringa dem.

Tackar för svar, nu ringer jag Humidus.

8. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Jag ljög lite... Skyfall och vissa anvarsskador kan täckas av försäkringen. En ansvarsskada kan t.ex. vara om kommunens vattenledning springer läck och gör så att dräneringen slammar igen och huset blir vattenskadat.

Ett annat lattjo scenario är om man får läckage från takavvattningen (som i vissa fall går igenom huset). Har man vanliga stuprör får man inte en spänn, men har man dragit avloppsrör är det en ersättningsbar rörskada.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.