Byggahus.se

Sand vid ingjutning av plaströr?

1. B
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Jag är i full färd med att byta ut avloppsrören i gjutjärn i samband med den pågående badrumsrenoveringen.

Har läst att man inte ska skjuta in rören (Plast) helt i "muffen" p.g.a att rören expanderar och krymper beroende på värme.

Hur ska jag göra då jag har tänkt att gjuta in de nya rören i EPS cement och ovanpå EPS´n flytspackla in golvvärmerör? Då lär det ju bli en hel del temperaturskiftningar i mellanbjälklaget.

* Finns det risk för att rören spricker om de ligger "stumt" ingjutna i EPC Cement.
    * Jag har sett på en del bilder från badrumsrenoveringar här på forumet att avloppsrören ligger i en sandbädd
    -Värför då?

Mvh. Kim

2. B
    Medlem Nivå 5
    Svarar mig själv lite;

Har pratat med ett antal byggare med erfarenhet från avlopp och gjutning.
    Alla tre säger att det är bara att gjuta stumt och skjuta in rören helt i muffen. Så har de alltid gjort...

Frågan är bara om det är rätt att göra så ändå? (Bara för att man alltid har gjort fel blir det inte rätt? Om det är fel vill säga)

Jag läste i en brochyr från Gelia att man alltid ska lämna någon cm kvar i muff ändan, för rörexpansionens skull.
    Rören kommer inte att kunna expandera om de gjuts stumt i betong. Märks det om de t.ex. spricker p.g.a bristande expansionsutrymme?

Och värför ligger de i en sandbädd i vissa fall? Är det endast för att bygga fall med rören, eller har det någon annan funktion?

Snälla hjälp mig med svar på det här. Jag vill inte riskera att göra fel för att sedan när det är försent höra att; Så kan man inte göra...

// Kim

3. P
    Medlem Nivå 2
    sandbädd annvänds bara för att det är lättare att gräva i därmed få till fallet. PP rör är okej att förlägga i makadam.
    Tryck helt i hop delarna, det är värre om det skulle dela på sig!...hur ska röret kunna spricka när det är helt ingjutet i betong??

Jag har aldrig varit ute för ett PP rör gått i sönder av det. Man kan köra över dom med en bandgrävmaskin utan dom spricker!

4. B
    Medlem Nivå 5

Utmärkt!

Vad bra. det låter som om jag tryggt kan gjuta in mina rör helt stumt!

Tack för svar!

mvh. Kim