Byggahus.se

Sand under golv i lägenhet

1. L
    Medlem · 17 inlägg

Lilly4s

Medlem
    Hej,
    Jag har köpt en lägenhet och tänkte byta golv, parkett till laminat. Jag tog bort 2 rader sedan såg jag att det är ca 3 cm sand under golvet och ett tunn lager av plast på sanden. Jag läste i en annan tråd om samma problem. Han hade skrivit så här

"Det jag gjorde var att riva 3-4 rader med gammalt golv, jämnaav sanden med kryslaser, ut med 3mm foam, in med det nya golvet, riva några rader till, in med det nya osv."

Nu till min fråga. Går att det att lägga 5mm foam och sedan laminat på samma sätt som ovan?

2. T
    Medlem · 647 inlägg

Tompafix

Medlem
    Med laminat så kan det nog bli svajigt. Du kan inte lägga laminaten uppe på parketten då?

• Laddar…
  3. L
    Medlem · 17 inlägg

Lilly4s

Medlem
    Jag har tagit bort 2 rader. Om jag på något sätt sätter dem tillbaka då kan jag lägga liminaten på parketten.

4. T
    Medlem · 647 inlägg

Tompafix

Medlem
    Var parketten limmar eller klick?

5. L
    Medlem · 17 inlägg

Lilly4s

Medlem
    Det märkte jag inte faktiskt. Jag tror det var klick. Det låter bra lösning att lägga laminat på parkett. Jag försöker att sätta dem tillbaka.

6. L
    Husägare · Skåne · 3 542 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Vad man än gör, tag inte bort sanden! Den ingår i hyreshusets ljuddämpning.
    Utan sanden blir huset en klanglåda, du och grannen kommer att höra allt! Går man med klackar inne så hör grannar det lika så med barnskriken!
    Torr Sand är helt överlägset all typ av isolering när det gäller ljud.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.