Byggahus.se

Sand, golv och väggar... hjälp mig...

1. J
    Medlem · 37 inlägg

JonasR

Medlem
    Hej,
    Jag har nyligen rivit ett par mellanväggar i gips som gått hela vägen ner till betonggrunden. Isolering är sand och det rör sig om ca 6-7 cm genomgående med ett undergolv som är av någon halvmjuk träskiva.
    Det jag undrar över är:

- Jag vill lägga ett nytt parkettgolv i flera rum. De "diken" där gamla väggar har funnits måste fyllas ut på något sätt. Jag antar att sand och sedan en träskiva ovanför som häftas ihop med intilliggande golv borde göra susen?

- Jag ska uppföra nya väggar med 45 reglar och gips. Ska jag gräva mig ner till betonggrunden och förankra dessa eller kan jag göra detta i undergolvet? Räcker denna förankring för ett badrum?

Mycket stort tack på förhand!
    Jonas.

2. Richard_Schnell
    Medlem · 15 inlägg

Richard_Schnell

Medlem

Re: Sand, golv och väggar... hjälp mig...

Jag har samma bekymmer i ett kök, och har upptäckt ytterligare ett bekymmer. Om du vill ha vattenburen golvvärme i badrummet så går inte det om du behåller sanden under. Jag e-postade Wirsbo som föreslog att skotta ut alltihop och regla i stället. Sanden kan ju komma till nytta på garageuppfarten, förstås...

En följdfråga är om man kan avgränsa sandhaven genom att gjuta en betongregel eller något liknande? Då kunde man nöja sig med att skotta ut ett rum i taget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.