Byggahus.se

Samsung tvättmaskin felkod 3E

3k läst  23 svar

1. I
    Medlem Nivå 1
    Hej! (Mitt första inlägg här!)
    Vi har en Samsung VRTPlus 12kg tvättmaskin, drygt 2 år gammal som börjat strula.

Jag tänkte ge mig på att iallafall felsöka och försöka hitta vad det är som strular, och undrar om någon kunnig här kan hjälpa mig med en checklista vad jag ska kolla på och hur jag går till väga.

Beskrivning av problemet:

Tvättmaskinen stannar mitt i program, spelar ingen roll vilket program vi kör.
    Oftast står det bara ”pausad” i displayen, och när man trycker på play igen så fortsätter den tvätta några minuter, och sen paus igen.
    Ibland kommer det upp en felkod 3E (motorfel).

Innan den pausar står den och hackar när den ska dra runt trumman, att trumman rör sig ngn millimeter, och att tvättmaskinen ändrar sig och försöker åt andra hållet, men drar aldrig runt. (Något med styrningen?)
    Trumman går att dra runt förhand, och om man startar om programmet så går den igång direkt.

Alla filter är rengjorda, sladden har varit utdragen i försök att ”nollställa” men problemen finns kvar.

Är supernöjd med maskinen i övrigt och tänkte som sagt åtminstone försöka laga den.
    Tacksam om någon kan komma med tips!

En sak till, maskinens motor har inga kolborstar att byta ut.

/Isac

2. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    3E tillsammans med "hacket" gör att motorstyrningskortet behöver bytas.
    sen är ju frågan om det finns att få tag på...
    kolla med samsung om de inte har som alla andra 5 års motorgaranti.
    om du får tag i teknisk support så återkom gärna

• Laddar…
  3. M
    Medlem Nivå 1

Hej!

Har exakt samma problem med vår, fast det är en 7 kg.
    Hur har det gått? Var va felet?

Mvh Maria

4. I
    Medlem Nivå 1

Hej!

Efter att ha googlat runt ett halvt dygn och läst på verkar det vara ett ”vanligt” fel som kommer sig av att en komponent på motorstyrkortet blir överhettad och går sönder. Det fanns att köpa nya kretskort på nätet om man letade runt lite, kostade ca 1500kr om jag inte minns helt fel. Men man vill ju först ha bekräftat då att det verkligen var det som var felet.

Men vi brydde oss aldrig om att ta hem en reparatör för att felsöka, tvätthögen blev så stor så det fick bli en ny maskin.

5. M
    Medlem Nivå 1

Ok..blir nog samma för oss, köpa en ny. Lite dåligt bara när de inte är så gamla..

Tack för ditt svar!

6. T
    Medlem · Nivå 8
    man har ju 3 års reklamationsrätt enligt lag
    t

7. C
    Medlem Nivå 2
    Har samma problem med min Samsung 3 år gammal. Samsung tvättmaskin verkar tyvärr vara rena skiten och deras support är värdelös. Hade tidigare problem med att luckan läckte mkt vatten och att tvätten pausades (ibland). Pausandet brydde jag mig inte om förutom att säga de till reparatören men han sa att jag skulle återkomma om problemet fortsätter. Nu utanför reklamation och garanti då de gått över 3 år. Även fast jag anmält problemet för ett år sedan när de fanns reklamation vill Samsung inte hjälpa till. De säger att jag skulle hört av mig tidigare..

Ska ringa reparatör imorgon och om de blir för dyrt att laga eller om de inte fixar så kommer jag aldrig köpa Samsung igen gällande all teknik

8. M
    Medlem Nivå 1

Vi fick våran lagad förra veckan faktiskt, den har stått sönder länge...men efter att vi hittade kvittot med 5 års garanti så ringde vi Samsung. De skickade ut en reperatör, och han bytte nåt kort??! Kretskort? Inte en aning men nu går den iaf :)

9. S
    Medlem · Nivå 12
    Problemet med att skicka ut en reparatör via garantin är väl att om de kan visa att det inte går på garantin så blir det ju oftast en otrevlig besk smak i munnen av fakturan...........vi har också samsung. bara nåt år gammal och även om de har gått klockrent så irriterade jag mig på att kondensorn geggade igen snabbt. Inget speciellt filter förutom silen i början. Jag menade på att det måste vara nå fel och de menade på att är det inte det så får jag stå för allt själv.
    Det lustiga i sammanhanget är att en annan nästan exakt likadan modell har ett förfilter vid kondensorn men inte dessa.

10. F
    Medlem · Nivå 8
    Vår Samsung har 10 års motorgaranti, har inte alla med borstlös inverterstyrning 10 års garanti ?

Vår Samsung har gått bra i snart 6 år (3 ungar så den får kämpa tappert) , får dock 5E larm emellanåt, löser det genom att ta bort luddfiltret och backspola evakueringsslangen med en trädgårdsslang. Mycket ludd och klegg som fastnar i evakueringsslangen, skumt att det tar sig igenom filtret.

11. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    Nä långt i från alla har så lång garanti.
    Ditt slangklegg beror uteslutande på
    Fel tvättmedel
    För låg temperatur

12. lopec
    Husägare · Nivå 6
    För låg temperatur är rätt tänkt. Dra på ett 90graders mellan varven, eller kör det inbyggda rengöringsprogrammet som jag fortfarande tror att de flesta Samsungmaskiner har?

13. F
    Medlem · Nivå 8
    Skall be frugan köra nån 90 gradare emellanåt då, tvättmedel kör hon bara Ariel.

14. boozehacker
    Medlem Nivå 1
    Har precis fixat min Samsung 8 kg ecobubble som hade samma problem. Kretskortet som utgör motorstyrningsenheten hade en söndervibrerad lödning under en heatsink. Detta eftersom kortet är stumt monterat i ramen på maskinen och heatsinken är fastlödd i kretskortet istället för att vara skruvad. Vilket den borde vara med tanke på påfrestningarna.

15. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    Uppenbart är att samsung inte är av samma uppfattning.
    Långsiktighet avseende ägande och miljö är inte deras mantra.

• Laddar…