Jag upplever ventilationen som sämre efter ovk nyligen. Kan det stämma? Den synliga skillnaden är att de öppnat frånlufsventilerna mycket mer. Förut kunde jag dock sätta fast ett a4-papper på ventilationen av undertrycket. Det är omöjligt nu och det går bara med ett ark hushållspapper.
Jag har bara fönster i ena änden av bostaden och där har jag också en av frånluftsventilerna (och den enda tilluftsventilen). Badrummet är lite längre in i bostaden och där sitter den andra frånluftsventilen. Sedan fortsätter bostaden lite till och där finns ingen ventilation alls.
Hur ska jag göra för att få mer ventilation längst in i bostaden. Jag kan tyvärr inte öppna dörren för att skapa korsdrag. Kan jag täcka för frånluftsventilen vid fönstren tillfälligt för att mer luft ska sugas in längre in i bostaden när jag har fönstren öppna för att vädra? Eller finns det något annat sätt?
Vet inte vad ventilationstypen kallas med det är fläktar på vinden som suger ut luften.
Jag har bara fönster i ena änden av bostaden och där har jag också en av frånluftsventilerna (och den enda tilluftsventilen). Badrummet är lite längre in i bostaden och där sitter den andra frånluftsventilen. Sedan fortsätter bostaden lite till och där finns ingen ventilation alls.
Hur ska jag göra för att få mer ventilation längst in i bostaden. Jag kan tyvärr inte öppna dörren för att skapa korsdrag. Kan jag täcka för frånluftsventilen vid fönstren tillfälligt för att mer luft ska sugas in längre in i bostaden när jag har fönstren öppna för att vädra? Eller finns det något annat sätt?
Vet inte vad ventilationstypen kallas med det är fläktar på vinden som suger ut luften.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Central frånluftsfläkt kanske det kan kallas.
Ett ark hushållspapper låter normalt.
I samband med OVK kanske de upptäckte att några hade satt igen sina tilluftsventiler, vilket ledde till att den centrala fläkten sög för lite från deras lägenheter och för mycket från din.
Har du någon bild på planlösningen (från mäklarprospektet t.ex.) där du kan rita in till- och frånluft?
Bara så man blir säker på att man förstår din beskrivning rätt.
Ett ark hushållspapper låter normalt.
I samband med OVK kanske de upptäckte att några hade satt igen sina tilluftsventiler, vilket ledde till att den centrala fläkten sög för lite från deras lägenheter och för mycket från din.
Har du någon bild på planlösningen (från mäklarprospektet t.ex.) där du kan rita in till- och frånluft?
Bara så man blir säker på att man förstår din beskrivning rätt.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Tack, det blir alltså dåligt luftflöde vid sovalkoven/loftet. Rätt uppfattat?
För hallen blir nog ventilerad av luften som åker in under badrumsdörren.
Det du skulle kunna göra är att ha en bordsfläkt som blåser luft mot sängen.
För hallen blir nog ventilerad av luften som åker in under badrumsdörren.
Det du skulle kunna göra är att ha en bordsfläkt som blåser luft mot sängen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Det ska inte finnas någon tilluft i en hall. Det borde räcka bra med luften som kommer från rummet och dras in under badrumsdörren för det lär bildas stora virvlar i hallen när luften ska svänga 180 grader.
Upplever du något problem med fukt (mögel) eller annat i hallen?
Upplever du något problem med fukt (mögel) eller annat i hallen?
Ah, jag förstår.
Luktar mycket illa i garderoben och delvis i hallen. Vet inte om all lukt kommer från garderoben men kan inte hitta nån annan källa. Bara delvis samma lukt i garderoben och hallen. Men lukten kanske förändras när den kommer ut från garderoben och blandas med halluften.
Luktar bra i badrummet för övrigt.
Kan det vara mögel i garderoben?
Hade ingen ventilation i två år pga fläkten på vinden var trasig. Samtidigt hade jag kläder på tork. Blev ju hög luftfuktighet vit tvätten innan jag köpte luftavfunktare.
Luktar mycket illa i garderoben och delvis i hallen. Vet inte om all lukt kommer från garderoben men kan inte hitta nån annan källa. Bara delvis samma lukt i garderoben och hallen. Men lukten kanske förändras när den kommer ut från garderoben och blandas med halluften.
Luktar bra i badrummet för övrigt.
Kan det vara mögel i garderoben?
Hade ingen ventilation i två år pga fläkten på vinden var trasig. Samtidigt hade jag kläder på tork. Blev ju hög luftfuktighet vit tvätten innan jag köpte luftavfunktare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Det blir ju aldrig annat än ett väldigt litet luftflöde inne i en stängd garderob. Men med tanke på lukten är det nog bäst att du tömmer garderoberna, tvättar kläderna och kollar/luktar noga på alla ytor.
Det normala är att man känner mögellukt just när man kommer in men sen blir näsan fort avtrubbad och slutar säga att det luktar mögel. Mögel är på det sättet förrädiskt för folk kan ha mögel hemma i många år och ända tills andra säger till dem att deras kläder luktar mögel.
Det normala är att man känner mögellukt just när man kommer in men sen blir näsan fort avtrubbad och slutar säga att det luktar mögel. Mögel är på det sättet förrädiskt för folk kan ha mögel hemma i många år och ända tills andra säger till dem att deras kläder luktar mögel.
Vet inte om det luktar mögel eller bara gammal garderob. Det är en platsbyggd garderob med innerväggar av nåt slags trämaterial. Har inte sett nån mögel men går förstås inte att veta vad som finns på andra sidan garderobsväggarna (dvs mellan husets väggar och garderobsväggarna).
Förstår inte hur det skulle bli mögel, alla väggarna vid garderoben är innerväggar så de blir inte kalla. Sedan ett par år fungerar också ventilation så har inte hög luftfuktighet.
Förstår inte hur det skulle bli mögel, alla väggarna vid garderoben är innerväggar så de blir inte kalla. Sedan ett par år fungerar också ventilation så har inte hög luftfuktighet.
Det är, bedömmer jag, ett visst mellanrum mellan garderobsväggen och husväggen och garderobsväggen går inte ända upp till taket.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
De där garderoberna från ungefär 1960 brukar vara försedda med ventilationsspringor så att luften ska röra sig. Det brukar vara masonitskivor på träreglar.
Du får nog tömma dem och se om du kan komma fram till vad det är som luktar.
Du får nog tömma dem och se om du kan komma fram till vad det är som luktar.
Vet inte. Hela garderoben luktar.
Har luktat sen jag flyttade hit för fyra år sen.
Testade att tejpa igen springorna runt dörrarna men upplevde ingen skillnad.
Mellan högra garderobsväggen och husväggen är det ett hålrum på ca 30 cm. Vem vet vad som hänt därinne sen 1961.
Har inte sett någon ventilationsspringa. Det borde väl synas om det finns.
Har luktat sen jag flyttade hit för fyra år sen.
Testade att tejpa igen springorna runt dörrarna men upplevde ingen skillnad.
Mellan högra garderobsväggen och husväggen är det ett hålrum på ca 30 cm. Vem vet vad som hänt därinne sen 1961.
Har inte sett någon ventilationsspringa. Det borde väl synas om det finns.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Våra garderober har ventilationshål i bottenplattan framför sockeln (mycket synligt), och i stommen ovanför dörren är det en "urgröpning" så att luft kan passera ovanför dörren (svårare att se).
Kan du känna om det är själva masoniten som luktar, att det blir starkare lukt om du har näsan direkt mot masoniten?
Luktar det mer om du borrar ett litet hål genom garderobsväggen in till det där hålrummet.
Kan du känna om det är själva masoniten som luktar, att det blir starkare lukt om du har näsan direkt mot masoniten?
Luktar det mer om du borrar ett litet hål genom garderobsväggen in till det där hålrummet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Normalt för säsongen skulle jag säga. Bör ju inte ge mögel men det kan ju vara något annat som luktar.
Om jag förstår det rätt är det 30 cm hålrum mot badrumsväggen. Man skulle ju kunna tänka sig att det går rör i hålrummet och något läcker.
Om jag förstår det rätt är det 30 cm hålrum mot badrumsväggen. Man skulle ju kunna tänka sig att det går rör i hålrummet och något läcker.