Byggahus.se

Sammanställning visar på kraftigt höjda elnätsavgifter

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 415 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 460 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Man kan byta elleverantör men inte nätägare. Det utnyttjas eftersom konkurrens saknas.

• Laddar…
  3. F
    Medlem · Jönköpings län · 63 inlägg

f_spindel

Medlem
    • Laddar…
  4. Needas
    Renoverare · Anderslöv · 765 inlägg

Needas

Renoverare
    Helt sjukt!
    Jag bor i en normalstor villa och på min senaste faktura som var på ca kr 2500kr var 1400kr avgifter och skatt!

5. dof
    Verktygstokig · västernorrland · 1 136 inlägg

dof

Verktygstokig
    Gjorde av med 564kwh förra månaden. Räkningen var på 1272:-. Det ger en totalkostnad på drygt 2,25kr/kwh. 400:- av det är kostnaden för själva elen. Det jag blir irriterad på , nu i mitt fall eon, är att då jag gör av med så lite per år blir jag istället bestraffad med nästan dubbelt så hög överföringsavgift per kwh. Tycker det rimmar illa med deras miljöprofil och att man skall sänka förbrukningen. Det är nästan lönsamt att köra elvärme i garaget för min del.

6. K
    Medlem · stockholm · 2 489 inlägg

Kane

Medlem
    Min el har senaste året kostat 1.24 kr/kWh totalt. Då har jag fast elpris på den rörliga delen på 30.40 kr/kWh plus moms.
    EON äger nätet.

• Laddar…
  7. M
    Medlem · 1 416 inlägg
    Elbolagen och elnätsbolagen måste hålla uppe intäktssidan. Så medan de å ena sidan låtsas vara miljövänliga och hjälper konsumenten att sänka sin förbrukning så höjer de å andra sidan de fasta och överföringsavgifterna så att summa intäkter inte krymper.

• Laddar…
  8. Cancerman_777
    Renoverare · Skåne · 1 802 inlägg

Cancerman_777

Renoverare
    Detta är verkligen inte konstigt, men otroligt kontraproduktivt och hämmande för en hållbar utveckling. Desto fler energieffektiva produkter vi utvecklar (värmepumpar, Led-lampor, osv), desto mer tappar elbolagen i intäkter. För att inte behöva banta sin verksamhet så MÅSTE bolaget få in minst lika mycket pengar som när elförsäljningen var som högst. Det enda de har kvar att ta in pengar på är nätet. Det pinsamma i det hela tycker jag är att företagen skulle följt med i utvecklingen och tex varit med på internetutvecklingen, så att istället för att gräva ner fiber så hade vi kunnat ha och utveckla uppkoppling via elnätet. Dock har elbolagen (de flesta) valt att INTE investera sin vinst, utan istället plockat ut vinsten. Staten borde skämmas för att de sålt ut infrastruktur som nu göder företag och aktieägare, och för att man inte prisreglerar en monopolmarknad.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.