Byggahus.se

Sammankoppla rostfria rör/rördelar med mjukt kopparrör.

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag behöver tips kring hur jag ska koppla. Jag har ett mjukt kopparrör i ena änden och en gängad rörbit i rostfritt i andra. Däremellan skall det vara två rör i antingen koppar eller rostfritt samt en t-koppling i antingen koppar eller rostfritt.

Del1: Mjukt kopparrör
    Del2: Hårt koppar- eller rostfritt rör
    Del3: T-koppling i rostfritt eller koppar
    Del4: Hårt koppar- eller rostfritt rör
    Del5: Gängad rostfri rörbit.

Lödning och svetsning är inte aktuellt utan kopplingen behöver vara löstagbar. Material av rostfritt och koppar är det enda som är aktuellt. Inga kopplingar eller kopplingsdelar i plast, mässing osv fungerar. Hur får jag till detta? Med vilka kopplingar kan jag få samman koppar och rostfritt?

2. P
    Medlem Nivå 4
    Vattete klämringskoppling
    Rgäng x dimension på kopparröret, kör stödhylsa i kopparröret

3. R
    Medlem Nivå 1
    Är inte Vattetes klämringskopplingar i mässing?

4. P
    Medlem Nivå 4
    Jo men inga galvaniska strömmar mellan RF, mässing eller koppar. Kör förkromat om du ej tycker färgen passar.

5. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Du kan använda kopplingar av mässing för att koppla rostfritt. Jag hade det på mitt vattenfilter från en stor tillverkare.

6. O
    Medlem Nivå 12
    Valet blir väl att köra rostfritt i allt utom själva skarven mellan det mjuka kopparröret och och ett rostfritt rör. Nu beror det naturligtvis på vilka dimensioner du använder men rostfria hydraulikrör finns väl i liknande ytterdiameter som normala kopparrör och då bör ju en presskoppling av koppar med stödhylsa i kopparröret kunna fixa den första skarven. Sen finns det ju oändligt med rostfria kopplingar och rör att bygga resten av.