sammanfoga bänkskivor i köksö?

8k läst  12 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Gjorde en köksrenovering för ett par år sedan. Bla gjorde vi en köksö ( 120cm x 160cm) med hjälp av 2 st bänkskivor i ek från IKEA som sammanfogades (av snickare) så att långsidorna sitter ihop. Spisen ( glaskeramikhäll) ligger ca 5 cm från skarven.

Limningen sprack upp ganska omgående och nu har vi alltså en spricka rakt över köksön!! Har retat mig på detta i 3 år nu..(Maken tycker dock inte att det är nått större problem !)
    Det var och är tyvärr inte aktuellt att kontakta den ansvarige snickaren..

Finns det nån smart lösning på problemet? Måste jag köpa en ny, hel, dyr bänkskiva??
    Mycket tacksam för svar!
    Anna

2. Illunion
    Medlem Nivå 4
    Om jag fattar det rätt så har hela limmningen gått upp, right?

Gör om, Gör rätt.
    Såga upp limmningen (förslagsvis med Festool Sänksåg + Skena) och limma ihop på nytt.
    Använd vitlim för utomhusbruk (Casco med röd kork). Sätt i press med knektar någon dag.

3. M
    Medlem Nivå 7
    Satte snickaren dit nån värmereflekterande remsa mellan glaskeramikhällen och träskivan? Om inte kan det vara en starkt bidragande orsak till sprickan. Om ni följer Illunions förslag, så passa på att sätta dit en värmereflekterande remsa också.

Träet närmast keramikhällen torkar ut snabbare än det som är längre bort (pga värmen från glaskeramikhällen), drar sig ihop och sprickan blir ett faktum.

4. snuttjulle
    Medlem Nivå 11
    Själv skulle jag nog passa på att skruva dit den typen av beslag som man använder vid hörn. Då borde det hålla.

5. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren!
    En sån guldgruva det här är för en novis som jag!!!
    Några frågor till;
    Snuttjulle: Vad för beslag menar du? Var köper jag dem och var skall de sitta? Undertill under hela skarven eller på sidorna?
    Martin Blomberg: Vår häll ligger på en tunn gummilist...Var skall den värmereflekterande listen sitta? Under glaset på träskivan eller på " snittytan?
    Tack igen på förhand!
    Anna

6. M
    Medlem Nivå 7
    Värmereflekterande listen klistras på snittytan.
    En annan sak att tänka på är att en träskiva skall oljas in både på under och ovansidan. Annars får du igen spänningar och risk för spricker.

7. G
    Medlem Nivå 7
    Beslagen finns på Theofils. Kolla här. Tre eller fyra såna på längden borde göra susen.

8. M
    Medlem Nivå 7
    Aah, nu är jag med på vad ni syftar till.
    Men då får man inte heller glömma bort att sätta dit en lös spånt mellan skivdelarna som har sågats isär.
    Så Anna:
    1. Såga isär skivorna med sänksåg. (Verktyg sänksåg med skena dvs Festool såg.)
    2. Fräs ut plats för beslagen på undersidan av träskivorna (verktyg, överhandsfräs)
    3. Fräs ut plats för en lös spånt mellan skivorna /eller använd kex. Detta för att hålla skivorna i samma höjd sen( verktyg överhandsfräs/kexmaskin)
    4. Olja in alla sidor av skivorna (men inte där limmet skall vara?). (Verktyg pensel)
    5. Limma ihop och sätt under press med tvingar. (Verktyg limknektar/tvingar)
    6. Sätt dit värmereflekterande tejpremsa.

Rätta mig om jag har fel i stegen/verktygen.

9. A
    Medlem Nivå 1
    Rackarns! Nu börjar det bli avancerat!

Sänksåg med skena, överhandsfräs, kexmaskin...Finns inte i vår arsenal..
    Blir kanske billigare att anlita ngn än att införskaffa allt detta..

( är inte så lite måndagstrött!!! Ska kanske vänta med renoveringplaner tills efter middagen?)
    Tack i alla fall!

10. M
    Medlem Nivå 7
    Alternativet är att höra sig för med lokala snickerier vad de skulle ta för att fixa till en ny sån där 120x160 träskiva med hål för keramikhällen. Kan hända att det ändå inte blir så dyrt som du föreställer dig. Enda jobbet för er blir då att transportera hem den + sätta dit den på köksön (detta skulle kunna klaras av på en helg även om ni inte är speciellt händiga).

11. A
    Medlem Nivå 5
    Hyra verktyg kanske du kan göra. En sänksåg från Festool kan nog dra iväg så pass att du kan kosta på dig rätt många hantverkartimmar annars. Det är väl lite av en hemmasnickares våta dröm att ha i arselnalen.

12. F
    Medlem Nivå 3
    Vi har också en köksö på 120x160 och vi har valt att ha EN HEL skiva över hela ön. Jätteskönt att slippa skarven i mitten. Är sååå nöjda sååå! :)

13. S
    Medlem Nivå 7
    För att inte tala om vad en Domino till kexningen går loss på - med lite brickor.. :(
    Fast den är goo att ha :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: