sammanfoga bänkskiva i 45° eller 90°?

10k läst  32 svar

1. V
    Medlem Nivå 5
    Har världens fundering - köksbänken går i L och skivan måste kapas/fogas därmed. Det är "spånskiva" varianten och jag vet inte hur det beter sig när man kapar och sammanfogar det i 45°. Vad gör man med snittet, det blir ju inte snyggt som med trä och det blir ju direkt en känslig plats med tanke på allt vatten som kommer att hamna där.
    Om man inte kapar det snett utan bara fortsätter från ena kanten med den andra halvan så blir det betydligt enklare men fulare.
    Några tips?

2. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 20
  3. ikeahantverkaren
    Medlem Nivå 7
    du får onte en proffsig skarv om inte den ena skivan får fasningen bortfräst .när det är gjort kan du använda dig av de beslagen som tipsas om här ovan om du har tillgång till fräs samt kexmaskin..tyvärr.
    urfräsningen av fasade kanten kan man höra med bauhaus om dom gör till dig.dom brukar göra det om du köper deras skivor för en extra slant.

4. V
    Medlem Nivå 12
    ikea har väl nån list man kan sätta när man skarvar på det sättet, Dvs om man har en postformad framkant. Man kan även gira den lilla biten som rundningen utgör o sen såga rakt dvs man girar ca 10-15mm i framkant på skivan o sen sågar man rakt.
    då får man ihop skivorna snyggt.

Staffan

5. L
    Medlem Nivå 8
    Hur känslig är ytan, dvs laminatet, vad gäller risken för splittring. Den skiva jag skulle behöva fräsa bort fasning är endast 80 cm lång. 62 cm bör fräsas bort. Jag känner inte för att använda överhandsfräsen men det är väl inte heller möjligt att använda bordcirkelsågen. Med den kan jag såga bort fasningen rakt och säkert. Men tål laminatet en så tuff sågklinga. Avslutningen måste också justeras eftersom klingan är rund. Det måste man ju göra efter frässtålet också.

Sen det här med att gira mötet mellan fasningarna också. Man måste nog vara ganska händig för att fixa det här.

Tror att jag skall ta mig en titt på IKEA:s list också.

6. S
    Anonym
  7. L
    Medlem Nivå 8
    Du hade väl inte skivor med en fasad kant då?

8. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 20
    Nån sa att det inte var nån höjdare att gera och 'tvinga' ihop en stavlimmad ekskiva, då den riskerade spricka?

Vi har rivit ut vårt gamla kök nu, och ska börja fixa till väggar samt lägga golv innan monteringen av det nya (IKEA Lidingö) påbörjas... dock har vi inte handlat nån bänkskiva än, så nu börjar de brinna i knutarna..

Vi har en vedspis i köket och vi vill ha bänken i samma höjd som den, så det underlättar nog att ha skivan på plats innan man börjar justera höjden på benen. :p

9. S
    Anonym

Jo, men dom var måttbeställda på ikea, jag kanske har ngn bild på datorn

10. S
    Anonym
    Så här....

11. L
    Medlem Nivå 8
    Sorry! Nu förstår jag ingenting. Problemet är inte att skarva två skivor i längsled. Problemet är att få till 90 gr skarven.

12. S
    Anonym
    Ja, det skulle väl skarvas i hörnet?

13. L
    Medlem Nivå 8
    Du hade gjort en så snygg skarv att jag inte såg den. Hur gick du tiilväga med giringen av kantböjen?

14. S
    Anonym
    Den är faktiskt måttbeställd från ikea, så lite fusk var det :)

15. ikeahantverkaren
    Medlem Nivå 7
    jag har funderat på att själv tillverka en fräsmall med denna formen på nåt finurligt sett men inte riktigt orkat ta tag i det...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: