Hej,

Jag bor i en samfällighetsförening och det planeras nu att eventuellt sälja en byggnad som ägs av samfälligheten till en privatperson. Byggnaden i fråga ligger precis i min tomtgräns och det hade varit till stor nackdel för mig som jag upplever det att ha en privatägd byggnad som närmaste granne istället för ett gemensamt ägt förråd.

Jag undrar nu om någon vet om det finns något lagligt vis, någon regel, riktlinje eller annat som jag kan stödja mig mot för att förhindra denna försäljning alternativt att själv få köpa byggnaden i fråga? (Jag förstår att jag förstås kan försöka argumentera för min sak på ett möte, men tänkte om det fanns alternativa vägar framåt).

Jag undrar också om någon vet om jag kommer att ha något att säga till om kring vad som händer med byggnaden om den säljs till någon annan? Jag bor i detaljplanerat område.

Tack på förhand! :)

• Gilla
S_B_O
  • Laddar…
harry73
Frågan är om föreningen kan sälja.
Behöver de stycka av eller blir det lös egendom?

Vad säger detaljplanen? Är det tomtmark eller något annat?

• Gilla
Björkisvägen och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Frågan är om föreningen kan sälja.
Behöver de stycka av eller blir det lös egendom?

Vad säger detaljplanen? Är det tomtmark eller något annat?
Tack för svar!

Jag tror att föreningen kan sälja - förrådet och marken den står på ägs av samfälligheten. Borde inte vara några konstigheter då eller? Jag tror att planen är att stycka av marken och sälja hus + mark. Jag vet faktiskt inte riktigt vad marken räknas som, det är i ett villaområde - torde vara tomtmark? Har det betydelse i frågan?

Om man kan hävda att det är en ekonomisk/kritisk fråga för föreningen kan man hävda att det måste vara kvalificierad majoritet 67% och andelstalsröstning.

Bjuder man högre än liggande bud också tycker jag man har god anledning att få köpa.

/ATW

• Gilla
Tornedalica och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Om man kan hävda att det är en ekonomisk/kritisk fråga för föreningen kan man hävda att det måste vara kvalificierad majoritet 67% och andelstalsröstning.

Bjuder man högre än liggande bud också tycker jag man har god anledning att få köpa.

/ATW
Just det, så kommer det nog bli, att kvalificerad majoritet krävs, troligen hjälper det inte mig dock, tänkte mest om det fanns sätt att undvika den typen av omröstning, få företräde till ett köp, blockera ett köp helt och hållet eller dylikt ... ?

Att ett alternativ är att vinna en budgivning och därför få köpa är jag också med på ... vilket jag också gärna vill undvika :)

• Gilla
ajon
  • Laddar…
Claes Sörmland
Först och främst så hindrar samfällighetslagen styrelsen för samfällighetsföreningen att på eget bevåg överlåta fast egendom. I alla fall om det inte finns en skrivning i stadgarna att de får göra det. Här är den begränsningen:

Skärmdump av en paragraf ur samfällighetslagen som rör styrelsens behörighet att företräda föreningen.

Det krävs således ett stämmobeslut om detta och det måste vara 2/3-majoritet på det beslutet (om stadgarna inte liberalare regler):

Utdrag från lagtext om överlåtelse av fast egendom som kräver två tredjedelars majoritet enligt samfällighetslagen.

• Gilla
petersthlm och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar!

Detta är jag helt på det klara med. Det kommer bli ett stämmobeslut med 2/3-majoritet. Jag tror att det kommer bli ett beslut om att sälja byggnaden.

Jag skulle vilja få det till att byggnaden säljs till mig (utan budgivning) eller inte alls och skulle behöva argument för detta - jag förstår att jag kan vinna en budgivning och att jag också på mötet kan framföra min åsikt och kanske övertyga andra om att tycka samma - men finns det regler eller annat som jag kunde stödja mig på i frågan? Är ju t.ex. en mycket stor förändring för min del, kan det verkligen vara okej att genomföra det?

• Gilla
mackee och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
johan_T johan_T skrev:
Just det, så kommer det nog bli, att kvalificerad majoritet krävs, troligen hjälper det inte mig dock, tänkte mest om det fanns sätt att undvika den typen av omröstning, få företräde till ett köp, blockera ett köp helt och hållet eller dylikt ... ?
Det du ska fundera på är anläggningsbeslutet som ligger till grund för den gemensamhetsanläggning som samfällighetsföreningen förvaltar. Samfällighetsföreningen har som ändamål att förvalta den gemensamhetsanläggning som beskrivs i anläggningsbeslutet. Det finns definierat i 18 §:

Utdrag av text om samfällighetsförening och dess ändamål enligt anläggningslagen, framställt i dokumentform.

Notera att att skrivningens "samfällighet" definieras av anläggningslagen och åsyftar 14 § (och inte den mer alldagliga användningen av ordet):

Textutdrag ur lagen om anläggningsbeslut för gemensamhetsanläggningar enligt 14 § om samfälligheter.

Min poäng är att föreningen av samfällighetslagen 18 § är förhindrad att utan ett nytt anläggningsbeslut av Lantmäteriet plötsligt ändra på sin gemensamhetsanläggnings omfattning.

• Gilla
Mr.Hammer och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det du ska fundera på är anläggningsbeslutet som ligger till grund för den gemensamhetsanläggning som samfällighetsföreningen förvaltar. Samfällighetsföreningen har som ändamål att förvalta den gemensamhetsanläggning som beskrivs i anläggningsbeslutet. Det finns definierat i 18 §:

[bild]

Notera att att skrivningens "samfällighet" definieras av anläggningslagen och åsyftar 14 § (och inte den mer alldagliga användningen av ordet):

[bild]

Min poäng är att föreningen av samfällighetslagen 18 § är förhindrad att utan ett nytt anläggningsbeslut av Lantmäteriet plötsligt ändra på sin gemensamhetsanläggnings omfattning.
Jaha, det förstod jag inte, vad intressant! Så det skulle alltså krävas att man ordnade ett nytt sådant beslut innan en eventuell försäljning kommer till stånd? Vet du något om hur den processen går till? Kan man som privatperson påverka den? Eller är det kanske mest en formsak?

Varför finns samfälligheten, och på vilket sätt har byggnaden och marken tjänat samfällighetens (eller den gemensamhetsanläggning den är satt att förvalta) och hur väl kan den uppgiften göras utan byggnaden och eventuell omkringliggande mark?

Min poäng är alltså att din kanske bästa chans är att byggnaden faktiskt behövs för det som anläggningsbeslutet säger att samfälligheten ska ägna sig åt. Men lite mer detaljer kring saken krävs nog för om man ska kunna värdera om det är en framkomlig väg.

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför finns samfälligheten, och på vilket sätt har byggnaden och marken tjänat samfällighetens (eller den gemensamhetsanläggning den är satt att förvalta) och hur väl kan den uppgiften göras utan byggnaden och eventuell omkringliggande mark?

Min poäng är alltså att din kanske bästa chans är att byggnaden faktiskt behövs för det som anläggningsbeslutet säger att samfälligheten ska ägna sig åt. Men lite mer detaljer kring saken krävs nog för om man ska kunna värdera om det är en framkomlig väg.
Spontant skulle jag säga att det inte är det. Samfälligheten är ett villaområde och flera gemensamma utrymmen finns, eller vad man skall kalla det, vägar, lekplatser, osv. Huset har tidigare varit ett förråd men används inte längre och står tomt.

Om det är detaljplanerat område, så är det väsentligt hur marken är klassad som byggnaden finns på. Det kan vara så att marken bara får användas för gemensamhetsanläggningen. I så fall krävs en detaljplaneändring om marken skall styckas av.

Redigerat:
  • Gilla
Räknenisse och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
johan_T johan_T skrev:
Jaha, det förstod jag inte, vad intressant! Så det skulle alltså krävas att man ordnade ett nytt sådant beslut innan en eventuell försäljning kommer till stånd? Vet du något om hur den processen går till? Kan man som privatperson påverka den? Eller är det kanske mest en formsak?
Du får först kolla varför samfällighetsföreningen förvaltar fastigheten med huset som man vill sälja. Förvaltar man ens fastigheten som en marksamfällighet (alltså en fastighet där flera olika andra fastigheter inklusive din är delägare) eller är det enbart en gemensamhetsanläggning (t ex byggnaden) som ligger på annans fastighet? Det är det första att reda ut.

Nästa fråga är vad syftet är med marksamfälligheten eller gemensamhetsanläggningen. Varför finns marksamfälligheten eller gemensamhetsanläggningen? Detta definieras för gemensamhetsanläggningen i ett anläggningsbeslut. Jag är sämre på marksamfälligheter men det är väl fastighetsbildningslagen som reglerar hur dessa bildas, d v s ett fastighetsbildningsbeslut från Lantmäteriet.

Du hittar dokumenten som beskriver detta med tjänsten Min fastighet hos Lantmäteriet. Logga in där med Bank-ID och leta efter gemensamhetsanläggningarna och eventuell marksamfällighet. Läs de gamla dokumenten.

• Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Om det är detaljplanerat område, så ör det väsentligt hur marken är klassad som byggnaden finns på. Det kan vara så att marken bara får användas för gemensamhetsanläggningen. I så fall krävs en detaljplaneändring om marken skall styckas av.
Är det på det viset så lär det stoppa alla initiativ. Detaljplaner kan ändras. Men bara i teorin känns det som...

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om det är detaljplanerat område, så ör det väsentligt hur marken är klassad som byggnaden finns på. Det kan vara så att marken bara får användas för gemensamhetsanläggningen. I så fall krävs en detaljplaneändring om marken skall styckas av.
Jag ska undersöka det, intressant. Men ändå är det väl kanske så att om en majoritet, säg 99 % av medlemmarna vill sälja byggnaden till högstbjudande, så är det väl inget hinder att ändra i detaljplan, anläggningsbeslut?

Jag skulle ju vilja på något sätt helst säkerställa att det bara kan säljas till mig eller i andra hand inte säljs alls ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.