Byggahus.se

samfällighet?

1. D
    Medlem · 3 inlägg

dtdt

Medlem
    det finns ett hus som vi tänker köpa.snickarverkstad finns som tillhör huset (ligger i husets trådgård)byggnaden måste dock avdelas, då tomtgräns till grannen går rakt igenom densamma.grannen vill inte sälja halva. :-/[/ihur funkar det med rättigheter o skyldigheter nu då?

mäklarens förslag är att bygga en vägg mitt i snickarverkstaden.är det bra ide att köpa en fastighet med ett sånt problem?eller är det lätt att lösa?

tack för svaret
    .

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 017 inlägg

hempularen

Moderator

Re: samfällighet?

Det värsta som kan hända är väl att du måste riva verkstaden.

Jag har lite svårt att förså hur en tomtgräns kan gå rakt igenom byggnaden. Är det en ny avstyckning?

3. A
    Medlem · Blekinge · 8 911 inlägg

andersmc

Medlem

Har säljaren och hans granne byggt verkstaden ihop en gång i tiden? Skrev de i så fall något avtal? Ska du och grannen äga verkstaden tillsammans i fortsättningen?
    Jag hade nog avvaktat med ett köp tills allt var utrett. Det låter som om det kan bli stora problem i framtiden.

4. D
    Medlem · 3 inlägg

dtdt

Medlem

jag har pratat lite med ägaren,han vill inte sälja marken som den delen står på,men däremot är han intresserad av att köpa hela verkstaden,.Han köpte marken av nuvarande ägaren för 5år sedan,som jag förstod så ville han åt ett gräs område som gränsade till hans eget hus,men fick med halva verkstan oxå :-/ lite konstigt tycker man,men nuvarande ägaren är 92år,så den grannen sägar att han är sinil och inte minns något av affären motsv,hm det man kan göra är att kolla tomtgränserna hos komunen?eller rättare sagt så ska väl mäklaren kolla upp allt sånt,så man ser att äffären är riktigt gjord med papper och ändring av tomtgränserna etc.

5. H
    Moderator · Stockholm · 43 017 inlägg

hempularen

Moderator

Det låter helt orimligt att det skulle gått att göra en styckning rakt igenom ett hus för 5 år sedan. Såvida det inte samtidigt finns ett rivningslov.

Jag skulle nog undersöka saken noga. Jag förstår inte grannens önskan att köpa hela verkstaden, menar han att vill göra en ny avstyckning?

6. D
    Medlem · 3 inlägg

dtdt

Medlem

jo skumt är det,han sa oxå att han blivit lovad att köpa hela bostaden +verkstaden för 500 000 när den gamle skulle flytta,men att gubben blivit senil och inte minns det heller,jo han vill ju helst äga hela verkstan,och inte bara halva som han gör nu,den är stor med 2plan etc,så det skulle ju öka hans värde på hans eget hus ganska rejält.Ska kolla upp så mycket jag kan,Om det nu visar sig att han köpt det utav han men inga tomtgränser ändrats eller avstyckning så är det ju inte giltigt nu?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.