B
Jag chansar på att denna tråden hamnar rätt här.

Väldigt sammanfattat så bor vi i ett hus som omfattas av en samfällighet men vägen som passerar våran tomt ingår inte i vägföreningen.
Samfälligheten sköter "andra vägar" och övriga uppgifter men inte våran lilla "enskilda väg" som ligger bakom den stora samfällighetsvägen.

Detta betyder i praktiken att denna vägen som består av grus måste utöver samfällighetsavgiften underhållas ur egen ficka tillsammans med ett gäng andra husägare på samma väg.

Nu är det så att majoriteten av husen vill asfaltera vägen för att ta bort underhållsbehovet.
Men det finns såklart motstånd i några hus som gör det ekonomiskt svårt att täcka upp för dom som inte vill.
Tyvärr så har många tröttnat på att underhålla vägen och den förfaller för varje år som går med fåtal punktinsatser på stora potthål som växer fram.

Är det någon som kan se en lösning i sån här situation?
Kan man vända sig till kommunen?
Kan man tvinga fram en lösning på något sätt?
Kan man tvångs-skapa en vägförening och driva in pengar pga omständigheter som man snart kan likna force-majeure
Lek med tanken att vi ändå skulle få fram en asfaltering av vägen, kan man hävda att husen som valde att stå utanför asfalteringen inte längre får bruka vägen?

Ni förstår överdriften såklart men situationen är ohållbar.

Claes Sörmland
Första frågan är vem som idag förvaltar vägen juridiskt och vem som har rätt att bruka och underhålla den. Har t ex fastigheterna längs den servitutsrätt att använda den? Finns den redan inrättad som en gemensamhetsanläggning för dessa fastigheter? D v s har ni ens rätt att asfaltera den? Man kan inte förlora rätten att använda en väg som ens fastighet har rätt till för att någon annan utför underhåll på den.

I korthet så kan någon av de berörda fastigheterna ansöka hos Lantmäteriet om att inrätta vägen som en gemensamhetsanläggning för fastigheterna som brukar den. Sedan kan någon begära att inrätta en samfällighetsförening som svarar för dess drift och underhåll. Ni får alltså er egen "vägförening". Steg två kan genomföras om en gemensamhetsanläggning som omfattar vägen redan finns. Båda dessa steg sker tvångsvis, även mot fastighetsägares vilja, behovet att ordnad förvaltning av vägen sätts före dessas vilja.

För asfaltering krävs att det finns stöd för detta i anläggningsbeslutet, alltså det myndighetsbeslut som Lantmäteriet fattar när de inrättar vägen som gemensamhetsanläggning.

Förrättningen kostar några hundratusentals kronor taxa till Lantmäteriet så man gör sällan detta lättvindigt.

• Gilla
BullensPilsner och 1 till
  • Laddar…
Är det motstånd till all betalning oavsett typ av beläggning och skötsel?

Jag känner skulle känna rejält motstånd till att hårdbelägga vissa vägar medan jag gärna betalar först av alla för en välskött grusväg.

För det första är det väldigt dyrt med hårdbelägga och inte sällan blir det fint första året och redan efter 2-3 år är det diverse som hänt med den.
Allt för många småvägar har man betalt stora summor för och de åldras inte värdigt.

• Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Asfalten är väl egentligen inte den enda kostnaden. Vägar ute på landet saknar ofta vettig underbyggnad och ligger på t ex lera eller silt på plan mark eller i svackor. Och då ska hela vägkroppen schaktas bort och byggas upp från grunden med ett nytt 50 cm bärlager med krossmaterial för att kunna asfaltsbeläggs. Stort projekt och dyrt projekt.

Det är väldigt billigt att laga potthål i grusväg, görs med en skottkärra och skyffel och 0-18 mm jungfrulig kross. En lagning och potthålet syns aldrig mer till. Men det är klart, det kommer ju nya hela tiden så det kräver en insats varje vår.

Blir det extremt mycket potthål så saknar vägen avrinning. Då behövs diken rensas och gräskanten skäras bort. Och man behöver få hjälp av en skicklig bonde att bombera vägen. Och detta kräver ju att det finns slitmaterial kvar på vägen.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Är det klarlagt att den mindre vägen inte är en del av samfälligheten? Jag frågar då det inte är helt ovanligt att samfälligheter inte sköts som de borde, utan vissa delar av anläggningen missköts.

Att tvångsskapa en gemensamhetsanläggning går absolut. Som @Claes Sörmland skriver är det dyrt, men om underhållet inte fungerar idag är det kanske ändå en rimlig åtgärd. Att tvinga på folk att betala för en standardhöjning ör svårare, men utan att veta mer om omständigheterna är det svårt att ens gissa vad som är en rimlig nivå på vägen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Första frågan är vem som idag förvaltar vägen juridiskt och vem som har rätt att bruka och underhålla den. Har t ex fastigheterna längs den servitutsrätt att använda den? Finns den redan inrättad som en gemensamhetsanläggning för dessa fastigheter? D v s har ni ens rätt att asfaltera den? Man kan inte förlora rätten att använda en väg som ens fastighet har rätt till för att någon annan utför underhåll på den.

I korthet så kan någon av de berörda fastigheterna ansöka hos Lantmäteriet om att inrätta vägen som en gemensamhetsanläggning för fastigheterna som brukar den. Sedan kan någon begära att inrätta en samfällighetsförening som svarar för dess drift och underhåll. Ni får alltså er egen "vägförening". Steg två kan genomföras om en gemensamhetsanläggning som omfattar vägen redan finns. Båda dessa steg sker tvångsvis, även mot fastighetsägares vilja, behovet att ordnad förvaltning av vägen sätts före dessas vilja.

För asfaltering krävs att det finns stöd för detta i anläggningsbeslutet, alltså det myndighetsbeslut som Lantmäteriet fattar när de inrättar vägen som gemensamhetsanläggning.

Förrättningen kostar några hundratusentals kronor taxa till Lantmäteriet så man gör sällan detta lättvindigt.
Tack för ditt svar.

Jag är relativt nyinflyttad och har tyvärr inte 100% koll i dagsläget på exakt hur allt fungerar.

Dom som är veteraner på gatan som slagits om att få asfaltera vägen vet förmodligen mer och jag utgår ifrån att dom inte har börjat driva detta om det inte fanns laglig rätt att asfaltera.

Ska försöka få fram lite mer information.

Kan man någonstans se allt detta som du skriver?
Juridisk ägande av vägen.
Servituträttigheter?
Om det finns en gemensamhetsanläggning?

Redigerat:
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det klarlagt att den mindre vägen inte är en del av samfälligheten? Jag frågar då det inte är helt ovanligt att samfälligheter inte sköts som de borde, utan vissa delar av anläggningen missköts.

Att tvångsskapa en gemensamhetsanläggning går absolut. Som @Claes Sörmland skriver är det dyrt, men om underhållet inte fungerar idag är det kanske ändå en rimlig åtgärd. Att tvinga på folk att betala för en standardhöjning ör svårare, men utan att veta mer om omständigheterna är det svårt att ens gissa vad som är en rimlig nivå på vägen.
Vet tyvärr inte exakt hur denna vägen förvaltas.
Vet inte om tex denna lösning är ett "muntligt avtal" mellan våran väg (inklusive husen) och resten av samfälligheten.
Eller om vi skulle kunna göra anspråk på ekonomiskt stöd för att rusta upp vägen.

Något skumt är det som jag inte förstår utan bara ha accepterat fram tills nu.

B
P Pligg85 skrev:
Är det motstånd till all betalning oavsett typ av beläggning och skötsel?

Jag känner skulle känna rejält motstånd till att hårdbelägga vissa vägar medan jag gärna betalar först av alla för en välskött grusväg.

För det första är det väldigt dyrt med hårdbelägga och inte sällan blir det fint första året och redan efter 2-3 år är det diverse som hänt med den.
Allt för många småvägar har man betalt stora summor för och de åldras inte värdigt.
Det är ett allmänt dåligt engagemang.

1. Ingen vill göra det fysiska arbetet med underhållet.
2. Få vill bidra till "grus" då dom hellre lägger pengar på asfaltering.
3. Dom flesta vill asfaltera men dom få husen som inte vill hindrar oss.
3.1 Samma hus som inte vill asfaltera har ingen intresse av vägen ö.h.t trots att dom nyttjar vägen dagligen med bilar och övriga fordon.

En vettig grusväg hade förmodligen varit den bästa lösningen om man hade kunna få in lite pengar och anlita någon som kan fixa den.

Situationen är ganska komplex så jag försöker gräva i det nu för få fram lite mer exakt hur detta fungerar.

Tack för ditt svar.

Claes Sörmland
B BullensPilsner skrev:
Tack för ditt svar.

Jag är relativt nyinflyttad och har tyvärr inte 100% koll i dagsläget på exakt hur allt fungerar.

Dom som är veteraner på gatan som slagits om att få asfaltera vägen vet förmodligen mer och jag utgår ifrån att dom inte har börjat driva detta om det inte fanns laglig rätt att asfaltera.

Ska försöka få fram lite mer information.

Kan man någonstans se allt detta som du skriver?
Juridisk ägande av vägen.
Servituträttigheter?
Om det finns en gemensamhetsanläggning?
Logga in på tjänsten Min fastighet på Lantmäteriets hemsida. Där letar du efter gemensamhetsanläggningar ("GA") som din fastighet är delägare i. Och servitut. Kanske finns det redan en GA för vägen men ni saknar en samfällighetsförening. Då blir det inte dyrt att inrätta en.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Logga in på tjänsten Min fastighet på Lantmäteriets hemsida. Där letar du efter gemensamhetsanläggningar ("GA") som din fastighet är delägare i. Och servitut. Kanske finns det redan en GA för vägen men ni saknar en samfällighetsförening. Då blir det inte dyrt att inrätta en.
Hej igen och tack för ditt snabba svar.

Jag var precis inne och kollade och såg att fastigheten är del av en gemensamhetsanläggning.

Låt oss säga att vi nu gå till "steg2" i vad du skrev tidigare.

Kan man eller jag då tvångsskapa en samfällighet för att det finns ett akut behov av underhåll av vägen?

B BullensPilsner skrev:
Jag var precis inne och kollade och såg att fastigheten är del av en gemensamhetsanläggning.
Du behöver först kolla vad denna gemensamhetsanläggning är. Du skrev i första inlägget om en samfällighet som sköter andra vägar. Kanske är det denna "samfällighet" som är den gemensamhetsanläggning du är del av. Klicka vidare in på GA:n i Lantmäteriets tjänst så hittar du säkert ett antal dokument som ger dig svar på vilka vägar som GA:n omfattar.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B
S Skopan skrev:
Du behöver först kolla vad denna gemensamhetsanläggning är. Du skrev i första inlägget om en samfällighet som sköter andra vägar. Kanske är det denna "samfällighet" som är den gemensamhetsanläggning du är del av. Klicka vidare in på GA:n i Lantmäteriets tjänst så hittar du säkert ett antal dokument som ger dig svar på vilka vägar som GA:n omfattar.
Mitt hus omfattas av GA men vägen som går utanför vårat hus ingår inte i samfälligheten.
Det är min bedömning just nu.

B BullensPilsner skrev:
Mitt hus omfattas av GA men vägen som går utanför vårat hus ingår inte i samfälligheten.
Det är min bedömning just nu.
Detta GA, som din fastighet är delägare i, vad avser det? Avser det vägen invid din fastighet med underhållsbekymmer? Logga in och läs anläggningsbeslutet om du inte är säker.

B
S Skopan skrev:
Detta GA, som din fastighet är delägare i, vad avser det? Avser det vägen invid din fastighet med underhållsbekymmer? Logga in och läs anläggningsbeslutet om du inte är säker.
Om man kollar på "Min fastighet" på Lantmäteriet så har jag en andel i en GA.
Om man sedan öppnar den GAn så är vägen "blå-markerad" fram tills våran väg med underhållsbeskymmer.
Dvs våran väg är inte markerad.

Vet inte om det svarar på din fråga.
När tomterna styckades av för sådär 20 år sen så fick man en andel i GA.

Kan dock inte se något om beslutet runt vägunderhållet och varför man inte inkluderade vägen.

Vad står det i avstyckningsakten på Mina Sidor? Texten kanske nämner något om utfart.

Eller om det var exploatören som skulle fixa en vägförening, men glömde...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.