Samfällighet skottar snö mot vår häck!

11k läst  33 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Vi bor mitt emot en carport. Mellan oss och carporten finns det en grusgång. Denna skottas inte på vintern.

Grannarna i samfälligheten som har bil i carporten skottar denna själva. Nu är det så att de skottar ut snön från carporten och lägger den i en stor hög mot vår häck. Denna fylls sedan på hela vintern lång. Har påpekat detta, då vi fick byta ut flera plantor i somras eftersom de lagt sig ned (häcken är ny), men fått dålig respons. Häcken ligger dessutom i sluttning och snö rasar ner mot vår tomt. När högen smälter rinner allt ner på vår gräsmatta.

Har de verkligen laglig rätt att göra så? Vad kan vi göra, vem kan vi vända oss till?

Mvh Trött på snö i vår häck...

2. D
    Medlem · Nivå 14
    Nej, de ska hantera sin snö innom fastigheten. Det låter som dålig stil att inte lyssna på er.

3. B
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar, finns det någon paragraf eller så som man kan lita sig mot?

4. H
    Medlem · Nivå 3
    Är det så att era buskar går sönder kan det nog klassas som skadegörelse enligt 12:1-2 brottsbalken.

5. W
    Medlem Nivå 2
    Det faller nog under åverkan

2 a § Den som i skog eller mark olovligen tar växande träd eller gräs eller träd som fällts av vinden eller sten, grus, torv eller annat som inte är bearbetat döms, om brottet med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter är att anse som ringa, för åverkan till böter. Detsamma gäller den som från växande träd tar ris, grenar, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda. Lag (2017:442)

"Ringa skadegörelse, åverkan eller tagande av olovlig väg får, om brottet endast kränker enskilds rätt, åtalas av åklagare bara om åtal av särskilda skäl är motiverat från allmän synpunkt"

6. B
    Medlem Nivå 1
    Tack!

7. B
    Medlem Nivå 1
    Tack!

8. H
    Medlem · Nivå 3
    Åverkan är i och med lagändringen 2017-07-01 nu ringa skadegörelse. BrB 12 kap. 2 a § tycker jag inte är applicerbart då den paragrafen kräver att någon "tar" träd, gräs osv.

verobar och Bygga hus 2012 gillar
  9. birgera
    Medlem Nivå 2
    Var och en tar hand om sin egen snö. Man får ABSOLUT INTE lägga snö på grannens tomt. Inte en enda snöflinga får läggas på grannens tomt, det räcker med den naturliga snön uppifrån.

Om det är så att din häck hänger ut en bit in på grannens tomt så har grannen rätt att lägga snö på sin tomt, på dessa grenar som hänger in över hans tomt, ty det är ju hans grenar. Studera Jordabalken 3:2. Grannen har rätt att kapa allt som hänger in på hans tomt - exakt i tomtgräns enligt linjen mellan tomtpinnarna (som det är olagligt att flytta på). Det är också din skyldighet att se till så att inga grenar hänger in över grannens tomt.

10. B
    Medlem Nivå 1
    Tack! Häcken är välklippt och angränsar mot samfällighetens gångväg där de lassar ut snön med en hög mot vår häck.

11. D
    Medlem · Nivå 14
    Nej, det är okej atthrenst hänger över gränsen men då är det även okej att grannen tar bort dem.

12. S
    Medlem Nivå 1
    Är du säker på att din fastighetsgräns går där du har din häck?

Kontrollera att du inte har något servitut som belastar din fastighet.

Om ”samfälligheten” är en gemensamhetsanläggning, läs vad den omfattar. Har du otur kanske de har rätt att nyttja din tomt.

13. birgera
    Medlem Nivå 2
  14. D
    Medlem · Nivå 14
    Vad finns drt som talar för att de får skotta över snö? Om det hade handlat om en snöplogkant frånen väg så förstår jag att det kan behöva läggas mot staket och häckar. Men att flytta snö från en parkering till grannenshäck känndinte riktigt rimmligt.

Bigera: Det fattar ett r i länken.

Bygga hus 2012 och Anna_H gillar
  15. K
    Medlem · Nivå 8
    Det spelar ingen roll om man "behöver" lägga snön utanför sin tomt eller utanför vägområdet. Man får inte göra det i alla fall. Vägar ska utformas så att snöröjningen fungerar inom vägområdet. Är det för trångt får man köra snön längre bort.

Jag har samma problem som TS, men i mitt fall är det väghållaren som plogar in snö i min häck. Eftersom det är nya gubbar som kör hela tiden har jag funderat på att sätta upp ett ytterst bräckligt staket i tomtgräns. Häckplantorna är stora och ser starka ut, men dom gillar inte vägsalt. Ett staket däremot är mer uppenbart att man inte ska ploga över.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: