Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Samfällighet i husområde - vad gäller

1. A
    Medlem · 118 inlägg

AngelFB

Medlem
    Hej!

Jag bor i ett husområde med en innergård med parkeringar. Vi är 15 hus (4 hus och 11 radhus) som är en samfällighet.

Samfälligheten har röstat och beslutat om att det endast ska finnas 2 gästparkeringar (hål i huvudet). Vi som har hus, har möjligheten att låta en bil parkera bakom vår bil om vi skulle få gäster. Dock röstade de även för att det ska vara förbjudet att göra så (svenska avundsjukan!). De har även hyrt in ett parkeringsbolag för att se till så att reglerna följs.

Till min fråga: får de göra så? Vi 4 hushåll med hus kommer ju aldrig att vinna röstningen mot radhusen.

• Laddar…
  2. BeaumontX
    Medlem · 172 inlägg

BeaumontX

Medlem
    Du skriver samfällighet. Innebär det att ni bor i äganderätt? Om så kan föreningen inte styra över er fastighet och ni kan parkera så många bilar ni får plats med inom er fastighet. P-bolaget kan bara utfärda kontrollavgifter på föreningens mark.

3. A
    Medlem · 118 inlägg

AngelFB

Medlem
    Tyvärr går ju tomtgränsen exakt där huset/carporten börjar, så inte egen tomt. Se röd markering på bilden:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    A0A6DA93-8FA0-4C26-B3D4-690DBEC8734C.jpeg

Att vi parkerar där, istället för att ta upp andra platser, stör inte de andra på något sätt alls. Tvärtom borde de vara glada då de får fler platser åt sig själva. De som har husen ut mot gatan har två platser på deras uppfart, så de jävlas ju bara.

4. H
    Medlem · 120 inlägg

hahnson

Medlem
    Jo om det i förättninigen tas upp att vägarna omfattas av anläggningen och därmed sköts av samfälligheten så har densamma rätt att bestämma vad som gäller och även ta in p-övervakning och bestämma hur gatorna får nyttjas .

5. BeaumontX
    Medlem · 172 inlägg

BeaumontX

Medlem
    Om det är föreningens mark äger föreningen rätten att bestämma över den. För det du beskriver räcker majoritetsbeslut på stämman.

Jag har från bilden svårt att förstå var parkeringen till er hus faktiskt är. Ett tips är att läsa anläggningsbeslutet och vad den säger om parkeringar.

Som sidospår ser jag praktiska problem med det föreningen tänker genomföra. Hur ska p-bolaget veta vilken bil som är nummer två om de står vid vägen? Och hur skulle sådan skyltning se ut som bara tillåter en bil vid varje hus?

6. Karlia
    Medlem · 2 737 inlägg
    Parkerar ni bil på samfälligheten mark när ni parkerar? Då gränsen går vid carporten. Hyr ni parkeringsplats av samfälligheten?

7. Ajp
    Husägare · Partille · 32 inlägg

Ajp

Husägare
    Förvaltar samfälligheten hela innergården, alltså både körvägar och p-rutor? Om körvägarna räknas som kommunal gata är det kommunens regler som gäller, ofta fri gatuparkering i 24 tim.

8. E
    Medlem · 44 inlägg

efred

Medlem
    Samfälligheten vill alltså begränsa antalet bilar på innergården? Jag tycker inte att det låter som att jävlas, eller som mån svensk avundsjuka. Man kanske helt enkelt är trött på att det är bilar precis överallt?

9. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 11 758 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Innan vi spekulerar vidare, kan TS bidra med anläggningsbeslutet från Lantmäteriet?!

I det beslutet finns gemensamhetsanläggningen beskriven. Samfällighetsföreningen får enbart ta beslut som gäller förvaltning av gemensamhetsanläggningen som den är definierad i anläggningsbeslutet. Sen kan man tycka vad man vill om bilar och parkering men det är detta som bestämmer just vad samfälligheten får besluta om.

TS, logga in på Min fastighet hos Lantmäteriet. Hitta gemensamhetsanläggningen det handlar om och läs vad det står:

https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/Logga-in-pa-Min-Fastighet/

10. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 892 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Vad finns det för andra möjligheter att parkera?

• Laddar…
  11. H
    Medlem · 120 inlägg

hahnson

Medlem
    Ja precis jag kanske var otydlig; om skötsel av vägarna inte anges så har man inte rätt sätta upp sådana regler så som Claes säger börja där, tydligen ganska vanligt gator mm inte ingår, sen är det tydligen även en bedömningsfråga kring om hur det är skrivet, vi tog hjälp av juridisk rådgivning samt även kontakter med LM och just att det definierendes i anläggningen att gatorna främst ska vara bilfria vägde tydligen ganska tungt i bedömningen att det är rimligt att dels begränsa nyttjandet för in och utfart samt även inte tillåta parkering inom vårat vägnät. En samfällighet får ju förenklat inte inskränka på medlemmarnas rätt och möjlighet att nyttja anläggningen utan ska förvalta den.

• Laddar…
  12. P
    Medlem · 272 inlägg
    Förstår att man inte vill ha fler bilar än nödvändigt på innergården. Men finns det bara 11+2 parkeringsr? De flesta familjer har ju två bilar. Går det att skapa fler parkeringsplatser?

13. 4
    Medlem · 7 inlägg

42-

Medlem
    Ni med hus, se till att alltid ha besök så de två platserna alltid är upptagna. Så kanske de övriga ser det positiva att ni som har plats kan ställa besökande där. ‍♂️

14. P
    Medlem · 12 233 inlägg
    TS har ju inte plats. Besökande till TS måste ställa sig på samfällighetens mark om de ska parkera bakom TS bil.

15. P
    Medlem · 12 233 inlägg
    Hur motiverades parkeringsförbudet bakom carportarna?

Istället för att kämpa mot samfälligheten med formalia, kanske det är bättre att fråga om problemet går att lösa på något vis som majoriteten av samfällighetens medlemmar kan acceptera. Fundera ut något bra och argumentera för det sakligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.