samfälld väg

1k läst  16 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Var kan man hitta gamla avtal och kartor? Håller på att kontrollera med lantmäteriet men om inte dom hittar något vart letar man då?

Finns det någon form av regelverk som man kan luta sig mot i en dispyt?

Om en väg varit på samma plats och med samma storlek i hundra år är den inte "helig" och får inte tas bort eller ändras på utan att alla inblandade får ha del i beslut.

Kanske fel forum men provar.
    Tjena

2. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Hittar inte lantmäteriet något är det nog svårt att lyckas. Med det sagt, finns det gamla kartor och samfälligheter lär lantmäteriet hitta dem, men en sådan förrättning är inte billig. Vad vill du uppnå?

3. J
    Medlem Nivå 1
    Jag har hittat kartor från 1901 där vägen finns och har ett vägnummer. Vill ha kvar min infart. Fastighetsägaren där vägen ligger har fått för sig att dom i princip kan stänga den eller iallafall göra den så smal att inga lastbilar, soppbilar mm kan komma in till mig. vi har inta haft några dispyter innan utan detta kom pang på.

4. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    På ”Min fastighet” kan du se om du har några servitut eller del i någon gemensamhetsanläggning. Är det här enda vägen du har till din fastighet kan du förmodligen få ett servitut om du inte redan har det. Har du annan väg är det knepigare.

Vet du varför markägaren vill ta bort vägen?

5. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Ja, finns det inte gammalt servitut, är det enklaste att ansöka om nytt

Men kolla på avstyckningspapprer. De flesta fastigheter bildaded nån gång och ofta ordnades tillfartsväg då.

6. J
    Medlem Nivå 1
    På "min fastighet" finns inget servitut. Kan ha försvunnit med förnyelselagen som man givetvis hört allt om(ironi)
    Har bott här i 30 år inga problem skött infarten själv då den inte ingått i vägföreningen.
    Varför markägaren vill bråka vet jag inte men har en teori.
    Om jag ska söka om nytt servitut måste då ägaren blandas in. Vad händer om det inte funnits något papper innan. Som blåögd första gångs köpare så frågade jag inte. Vägen fanns ju där i all välmåga.
    Det går att köra andra hållet men det är en åkerväg som dessutom går genom en annan fastighet.

7. D
    Medlem · Nivå 18
    Det kan funka att hävds urminneshävd om den begagnats i över 100år.

8. J
    Medlem Nivå 1
    om jag nu kan lösa detta om servitut eller nyttjanderätt eller urmineshävd mm. hur bred är då vägen? från början var det ju häst och vagn idag kräves det minst 4,5m och 5,5 m högt.

Gud vad tråkigt med grannar som helt plötsligt ska trilskas.

9. D
    Medlem · Nivå 18
    Du kan nog inte kräva mer utrymme än den tagit tidigare.

10. J
    Medlem Nivå 1
    Nej det hade jag inte tänkt heller. vägen har varit alldeles lagom men nu har granen satt stolpar drygt 1-1,5 m närmare än det befintliga staketet. Mellan det befintliga staketet och vägbanan står det träd som skydd för vind och snö nu vill han ha staketet på andra sidan trädraden. direkt i vägbanans kant.

11. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Jag skulle nog börja med att prata med grannen. Säga att han inte kan sätta sitt staket i vägområdet.

Men jag tolkade det också som att det fanns en ny(?) konflint med grannen, så det kanske inte är så lätt. Men att börja med att prata och bete dig som att det är självklart att vägen ska kunna nyttjas som tidigare är nog inte så dumt. Grannen vet nog att det han gör i bästa fall är i en gråzon.

12. J
    Medlem Nivå 1
    Vi har ingen konflikt med grannen utöver just detta. Men här finns många andra som har konflikter med dom och vi tror att dom nu ger sig på oss och vår väg för att dom tror vi är inblandade med övriga. Så är nu icke fallet.

13. M
    Medlem Nivå 16
    Det kanske är så att du har servitut åt andra hållet? En gammal väg som förfallit, medan en ny väg har tillkommit men servitutet ligger kvar. När styckades din fastighet av?

14. C
    Medlem Nivå 4
    Om det är "samfälld väg" som i trådens ämne är det andel i samfällighet du ska titta efter i fastighetsregistret, inte servitut. Exempel: PINERO 3 har inget servitut men andel i PINERO S:1.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    PINERO.png

(Det finns även fall där en fastighet har servitut i en samfällighet eller i någon annan fastighets andel i en samfällighet, så kallat andelsservitut.)

Redigerat 4 jun 23:22
  15. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är vanligt att det står i avstyckningshandlingen för din fastighet om rätt till väg. En sådan skrivning kan ha samma verkan som ett separat registrerat servitut.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: