Byggahus.se

Samägande, tvångsförsäljning, liten obebyggd skogsfastighet

1. B
    Medlem · Kågeröd · 206 inlägg

BGA

Medlem
    Som nämnts ovan, jag fundera på att "tvångsförsälja" en sammägd skogsfastighet.
    Fakta:
    Ca 100x1100m remsa som tillhört en bondgård - där dom hämtade virke o ved förr i tiden. Ett stort antal sådana remsor ligger vid sidan av. På vår remsa är skogen avverkad och har noll värde.
    Nu är vi ca 16 kusiner som är delägare - nästa generation blir mer än 40 - en omöjlig/svår situation.
    Fastigheten kan enligt kommunen inte bebyggas ( ingen detaljplan, ansluter till en å).
    Jag tänker nu med tanke på mina efterlevade se till att min del blir såld (ev. tvångssåld enl. lag)
    Vad har myndigheterna för synpunkter?( Vilka måste jag kontakta?) Finns krav på att den skall slåss samman med närliggande remsor? Jag vill naturligtvis ha ut högsta pris. Ett sätt vore att annosera i lokaltidning, meddela grannar och mina delägare för att få ett högsta bud och samtidigt ha ett förbehåll för delägarna att kunna köpa för högsta bud.
    Värdet torde vara 50 000-70 000 så jag vill inte blanda in mäklare eller jurist - det skulle äta upp hela värdet.

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 9 532 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    50/70tkr per andel eller totalt? Marken kanske är intressant för närliggande ägare men om den inte kommer få byggrätter kan man ju bara odla potatis eller skog på den och då är den inte så sexig :(

• Laddar…
  3. B

BGA

Medlem
    Totalt

4. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 9 532 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Misstänkte det. Vet inte vad avgifter mm kostar för en tvångsförsäljning via Kronis samt om det är vinstskatt på hela beloppet? Det blir inte många kronor över om du säljer din andel är jag rädd. Det bästa vore ju om någon/några vill behålla fastigheten och lösa ut de andra för värderingen delat på 16. Då kostar det enbart 825kr i handläggningsavgift hos Inskrivningsmyndigheten för ägarbyte.

5. K
    Medlem · Malmö · 1 628 inlägg

kindvall

Medlem
    Det handlar alltså om en sextondel av ca 50000? Om det främst är med tanke på efterlevande, skänk din andel till en kusin som får ta över bördan.

6. niklasn
    Husägare · Stockholm · 335 inlägg

niklasn

Husägare
    Jakträtten skulle kunna ha ett värde beroende på VVO, ÄSO.

• Laddar…
  7. B

BGA

Medlem
    Det tjuvjagas redan friskt på denna lilla remsa. Hundarna har ju ingen koll på gränserna!
    kindvall .: Den kusin som har mest pengar, blir i slutändan troligen till slut köparen och jag unnar honom inte ett öre.

8. K

kindvall

Medlem
    Så pass. Och han kan inte tänka sig slänga upp de 3-4000 det handlar om för att lösa ut dig? Det vore ju det enklaste. Men då blir det väl en avgift på 825 kr bara på den överlåtelsen.
    Hur är det med övriga kusiner, kan ni inte bara komma överens om en överlåtelse? Jag gissar att resultatet av en tvångsförsäljning är att hela överlåtelsesumman går åt till omkostnader. Om jag hade varit den där kusinen med pengar hade jag nog inte varit så intresserad av att pytsa in pengar i ett sånt projekt utan kunde lika gärna släppt den om det inte var så att jag hade något särdeles intresse av den. Dvs låta någon annan köpa den, antagligen till ett vrakpris.

9. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 648 inlägg

harry73

bra på allt
    får du ut 4000kr nu, tror jag inte att den summa är kvar den dag du dör, det blir säkert lite dyrare verktyg, mer restaurantbesök eller något annat du kommer att spendera det på.
    Så jag förstår inte hur du hjälper dina barn genom att sälja den nu. Sedan behöver dina barn inte samäga din andel.

Om du vill sälja din andel till dina kusiner. föreslår då att de tillsammans betalar dig 4000kr, och vill de inte det, skulle jag inte bry mig om remsan så mycket. Den kanske får något värde i framtiden, och då har du (eller dina barn kvar den).

Att tvångsförsälja hela fastigheten, för att du vill få ut några tusenlappar känns lite för mycket

• Laddar…
  10. K

kindvall

Medlem
    Vid en tvångsförsäljning lär det inte bli några tusenlappar kvar till någon.
    1. God man ska ha sitt arvode och ersättning för kostnader som uppstår vid försäljningen
    2. Stor sannolikhet att den går för under marknadsvärde.
    Ett scenario är att "kusinen med pengar" köper fastigheten för en struntsumma som precis täcker omkostnader för god man. Dvs de övriga 15 kusinerna får inget. Kusinen med pengar får ju inte heller något men har kanske kunnat köpa rejält under marknadsvärde.

• Laddar…
  11. B

BGA

Medlem
    Nu har kusinen med pengar lämnat in fastigheten till tingsrätten för tvångsförsäljning.
    Hur gör nu tingsrätten? Annonserar ut? Säljs genom anbudsförfarande eller öppen auktion? Vad säger lagen? Vem betalar kostnader för försäljningen ( tingsrätt, annonser, godman mm) ? Kusinen som begärt försäljning eller alla delägare?

För ni som gett mig tips tidigare, kan jag meddela att jag sålt min del till en av mina favoritkusiner. Jag begärde inget för den, men han swishade en summa till mig.
    Huvudsaken för mig var att bli av med den så att mina efterlevande inte skall ärva något "tvångssamägande"

12. F
    Medlem · 5 inlägg

folnar

Medlem
    Hej.
    Eftersom jag är en av de andra delägarna vill jag nu komplettera med att det ingår ett fiskerättsavtal för både å- och strandnära havsfiske till det här skiftet som ökar värdet för alla som deläger remsan. Anledningen till att fiske (och eventuellt jakträtt) har hamnat på den här remsan är att den fick behålla sin beteckning när övrig mark för drygt 20 år sedan omvandlades till en marksamfällighet. Skiftet, som ligger en bit ifrån den samfällda marken, behöll sin beteckning och förblev en jordbruksfastighet. Tyvärr hade alla sitt fokus riktat på samfällighets-bildandet då, vilket medförde att vi fick så här skilda ägarförhållanden. Nu vill en kusin ha jordbruksfastigheten, förmodligen för att knyta ihop sina andra marker med den. Jag har hört att det rent skattetekniskt kan ha sina fördelar. Själv vill jag, och andra med mig, behålla fiskerätten. Möjligen kan vi gå ihop och bjuda över kusinen. Men först vill vi veta varför detta ska behöva dras till offentlig auktion och God man. Och vad kan man sätta emot?

• Laddar…
  13. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 648 inlägg

harry73

bra på allt
    Vad ett fantastiskt sätt för tråden att komma till liv igen.
    Det blir såklart bara tvångsförsäljning om inte alla är överens.

• Laddar…
  14. H
    Moderator · Stockholm · 44 054 inlägg

hempularen

Moderator
    Om du vill "sätta emot" tvångsförsäljningen, så finns nog bara möjligheten att antingen förlikas innan försäljningen, eller bjuda över kusinen som vill köpa.

• Laddar…
  15. K

kindvall

Medlem
    Finns det ingen tänkbar win-win förlikning där "rike kusinen" kan få köpa skiftet till ett lågt pris mot ett avtal där ni får utnyttja fiskerätten?
    Alternativet är ju att ni bjuder mot varandra, och en ansenlig del av det som kommer in går åt i försäljningskostnader. Och någon är förlorare.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.