Saltad faktura när byggaren beställt byggvaror

27k läst  141 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Jag har precis byggt till villan i Lund, kostnad ca 900.000 kr varav material 150.000 kr. Materialet har köpts av byggaren själv på hans närmaste stora byggvaruhus. Han rekommenderade den eftersom de "har bästa priserna". När jag skulle betala byggarens fakturor fick jag kopia på hans materialkostnader. Han la på 12% på alla inköp.

Här är ett prisexempel. Tillbyggnaden byggdes i h+h-block stora, de kostar 72 kr + MOMS styckevis i affären. Jag köpte 600 st. På fakturan har de priset 68 kr + MOMS + byggarens påslag 12%.

Jag tyckte det kändes makalöst dyrt. En stor byggare borde ha låga priser, 20-30% rabatt? Om han dessutom köper 600 st av samma vara med direktleverans borde priset ytterligare 10-20% lägre?

Så på skoj mailade jag ett annat byggvaruhus i samma koncern men i Malmö. På deras offert var priset 54 kr + MOMS + leveranskostnad.

Jag tror att byggfirman och byggvaruhuset har någon slags deal, byggaren får en bonus vid sidan om på varje materialköp utan att jag kunden får reda på detta. Antingen det eller så är han dragen vid näsan av byggvaruhuset, som överfakturerat honom.

Någon som har en synpunkt på mina teorier?

2. L
    Medlem · Nivå 8
    Det är som när du ska köpa tvättmaskin och säljaren i affären rekommenderar ett visst märke. Då kan man vara säker på att affären har bäst marginaler på just det märket.

Så en hantverkare som rekommenderar en viss bygghandel har med stor sannolikhet en deal med handlaren som hantverkaren och inte du tjänar på.

• Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 1
    Är du säker på att en större hantverkare och ett större byggvaruhus kan ha en "deal" som slussar tillbaka pengar från byggfirman till hantverkaren utan att jag kunden vet om det? Det är det jag vill ha ett svar på. I så fall kommer jag att bestrida fakturorna. Det låter dessutom olagligt?

4. L
    Medlem · Nivå 8
    Det finns olika sätt att sköta det på. En variant är att hantverkaren betalar ett högt pris som syns på fakturan till kund. Sen får hantverkaren en bonus av bygghandlaren. Lite som när man handlar med ICA-kort, fast skillnaden är väl att istället för en procent i bonus så kanske det handlar om allt från 10 till 50% i bonus.

Jag har för mig att det finns trådar på forumet om detta. Har för mig att t.ex. Ahlsells bonussystem diskuterats.

Så att det förekommer och är relativt vanligt är jag säker på.

• Laddar…
  5. H
    Moderator · Nivå 25
    Jo det är ett vanligt upplägg med kickbacks. Svårt att komma åt. Om du bråkar om det så kommer byggaren rätt ärligt att kunna påstå att han inte vet hur mycket bonus han får för just dina prylar. Den bygger helt på hur mycket han handlar totalt under året, och ofta följer det dessutom en komplicerad modell med olika % satser för olika varugrupper och varumärken.

Ex. så säger bygghandeln Ekesiöö här i Stockholm öppet att de ger ingen rabatt överhvudtaget till byggare eller någon annan heller. Men en byggare kan förhandla sig till en årsbonus istället. Ett upplägg som helt går ut på att blåsa slutkunden. Går jag som privatperson till en annan proffs-bygghandel och vill köpa en relativt liten volym, men stor nog att försöka förhandla lite. Så är min erfarenhet att de direkt erbjuder 15 - 20% rabatt, utan mer förhandling än att man frågar.

En byggare jag anlitat som jag litar fullt ut på, hade 20 - 25% (olika varugrupper) rabatt hos en bygghandel. Det är fullt tänkbart att han kan ha haft någon procent ytterligare i årsbonus också. Men med de priser jag fick så var det i paritet med Byggmax på jämförbara varor. Så i så fall inget att tjaffsa om.

• Laddar…
  6. L
    Medlem · Nivå 8
    Fast det är ju rätt tragiskt att det ofta går till så här.

Det handlar ju om att två aktörer medvetet blåser den tredje. En hantverkare som vet med sig detta och ändå presenterar dessa saltade fakturor till sin kund för att roffa åt sig en mellanskillnad som inte kunden har en aning om är moraliskt sett inte särskilt mycket bättre än en tjuv.

• Laddar…
  7. M
    Anonym
    Det fungerar ofta precis som du beskriver här, men det är inte bara en deal, det är en långt gången rabatt-kultur som upprätthålls av många leverantörer i samarbete med varandra.

Ett söktips för rafflande läsning;

http://www.byggahus.se/sokresultat/...223:yqyi6vo-amm&cof=FORID:9&ie=utf-8&q=påslag

8. M
    Medlem Nivå 11
    Optimera här nere kör så. Finns info på hemsidan hur det fungerar. Byggaren får poäng på varje krona han handlar för som sen löses in mot något roligt.

9. V
    Medlem Nivå 8
    Reglerade du materialpriser i avtalet på något sett? Om ej då blir det svårt att driva frågan.

Annars låter fördelningen arbete vs material oproportionerlig. Det låter som mycket arbete med lite material. Beror givetvis på typ av arbetsinsats

10. P
    Medlem Nivå 4
    Man får ha i åtanke att man tar in hantverkare för man inte kan eller har tid att utföra arbetet själv, man kan inte räkna med låga materialpriser. I de bästa världar skulle timpenningen ligga på 900+moms och materialet skulle få köpas netto av byggaren. Men det är långt dit!

• Laddar…
  11. R
    Medlem Nivå 3
    Jag kan redogöra för er precis hur det går till när en firma handlar byggmaterial om ni vill.

Exempel 1 - Rabatter
    Bygg AB skall köpa 50kvm kakel, detta kakel kostar 100kr/kvm, han får rabatt på 10%, han betalar 90kr, skall han köpa 150kvm så kanske han får 20% så han betalar 80kr/kvm.
    Här kan han välja att köra med öppna fakturor eller inte, kör han öppen så visar han rabatten och gör ett pålägg på vanligtvis 10% som skall inkludera kostnader för att hämta material osv.
    Kör han stängd visar han bara att kaklet kostar 100kr/kvm, är han sniken (vilket 90% av alla är) så lägger han dessutom på 10% för kostnader att hämta materialet osv.
    Oftast firmor som omsätter 0-5miljoner som får dessa dealer.

Exempel 2 - Kickback
    Bygg AB har kommit överens/skrivit avtal med ett byggvaruhus där han om han handlar för t.ex. 1miljon får en kickback på 5% i årsslutet, detta innebär då att firmaägaren får en trevlig bonus på 50.000kr lagom till jul. Här kör byggaren med stängd fakturering oftast med 10% påslag för hämtning utav material på fakturan och han säger till sina anställda att de skall handla ALLT på byggvaruhuset han säger eftersom det vanligtvis står i avtalet att kommer han inte upp till 1miljon får han ingenting tillbaka i kickback. Oftast är det firmor som omsätter 10m+ per år som har chans till sådana här dealer.

Exempel 3 - Rabatter & kickback
    Bygg AB skall handla kakel som kostar 100kr/kvm, han får 15% rabatt då han har mellan 5-20% rabatt på allting hos byggvaruhuset. Han har dessutom skrivit ett avtal som gör att han får 5% kickback i slutet av året om han han handlar för minst 3miljoner under året, handlar han bara för 1miljon får han bara 1% och under det ingen kickback.
    Han betalar 85kr/kvm för kakel och fakturerar kund 110kr/kvm då detta skall inkludera omkostnader.
    Till jul får han 150.000kr så han och familjen kan bo i fjällen under helgerna.
    Vanligtvis är det firmor som omsätter 30m+ som får dessa dealer.

Källa: Jag jobbar med detta varenda dag.

Nu kan hur mkt firmor omsätter skilja grovt då det är svågerpolitik så det sjunger om det i dessa kretsar (Bygg AB kanske bara omsätter 5miljoner men får en jättebra deal då deras pappa har en lastbil som brukar köra åt Byggvaruhuset osv, använd fantasin).

Men detta är min uppfattning om hur det vanligen är.

Kolla gärna upp din aktuella firma TS på allabolag.se, titta hur mkt de omsätter och se om det stämmer.

• Laddar…
  12. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för intressant info! Kul formulering "Till jul får han 150.000kr så han och familjen kan bo i fjällen under helgerna". Min byggfirma stängde så fort mitt jobb var klart, och chefen och hans fru åkte bort 3 (TRE) veckor på andra sidan jorden.

Jag kommer inte att ge mig om detta. Detta system är helt okänt för mig, och jag är ändå 50 år och har renoverat och byggt villor till mig själv i 25 år. Jag ska försöka få in detta i någon stor dagstidning, måste intressera ganska många människor som anlitar hantverkare.

13. maah
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Detta är ingen nyhet och det är likadant i många branscher.
    För mig är det helt ointressant vilken rabatt jag får via en byggare eller vilket påslag han har. Det är vad kostnaden för mig blir som är intressant.
    Be därför alltid om ett exempel på vad du skulle få betala till byggaren för exempelvis gips eller kakel. Ta därefter ställning till om du vill köpa materielet själv eller via byggaren.

Jag jobbar inom "hantverksbranchen" också. Mina leverantörer ger mig vilken rabatt eller bonus/kickback jag vill.
    Vill jag ha 75% rabatt och 50% bonus/kickback så sätter de bara priserna efter de villkoren. Det är inte svårare än så.

14. T
    Medlem · Nivå 15
    Om det är bara 12% pålägg så kan du vara glad.
    Jag hade en röris som la på 100-300% på inköpta varor. När jag anmärkte det blev han sur som attan. När jag skrev om detta här i forum så fick jag en hel drös med hantverkare här emot mig.
    En enda eländiga maffia.

• Laddar…
  15. Haba_tsutt
    Medlem Nivå 6
    Jag har gjort på följande sätt för min renovering av kåken.

1) jag gick in på de två närmaste två brädgårdarna och sa att jag skall helrenovera en kåk, med allt vad det innebär. Vad får jag för rabatter? Jag fick 15% rakt av på den ena + upp till 25% på vissa varor (färg odyl.) och 10% på den andra. Gissa vilken som får mina inköp.

2) när jag har hantverkare hemma ber jag dem utnyttja brädgården som jag har anlitat och ta betalt per timme när de hämtar material.

Jag får fakturan på materialet och har full koll på vad som är inköpt och vad som är använt samt dessutom får jag mina rabatter. Dessutom får jag otroligt bra service på brädgården för de vet att det funkar bra. Det enda jag behöver göra är att meddela brädgården att nu kommer kille/tjej X och handlar på mitt konto under två veckor och detta är ungefär vad de kommer att köpa. Funkat skitbra!

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: