Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Salt överallt i diskmaskinen...efter påfyllning.

1. F
    Medlem · 10 inlägg

Fredde_21

Medlem
    God afton...

Var och köpte diskmaskinssalt till maskinen, och tog något lite anonymt märke från Granngården. Har tidiare fyllt på salt, men då av annat märke. I vilket fall så fyllde jag upp saltbehållaren. Hela 970g (som förpackningen innehöll) gick inte i, men jag såg till att kärlet fylldes upp.

Kör sedan ett kort 30-minuters program. Frågan är om detta var misstaget, eller något annat. När jag kollar in i maskinen efter denna diskning (som för övrigt är i 60 grader) så är HELA insidan av mskinen täckt av salt. Överallt! Får lätt panik och börjar torka metall och plast, men märker att det redan verkar ha blivit märken.

Har ta mig tusan ingen som helst aning om vad som har hänt! Så här har var det definitivt inte första gången vi fyllde på salt. Funderar på om saltet inte alls var av rätt sort, fastän det stod så på förpackningen, eller om det är något annat som gått snett.

Hur tusan gör jag för att det inte ska bli så här nästa gång, och hur sjutton ska jag få bort saltet? Plana ytor kommer jag ju åt med trasa...men skrymslen och vrår vette tusan. Ska jag ta bort saltet igen, och hur gör jag det, eller ska jag köra ett nytt program, ställa in avhärdaren speciellt för detta tillfälle till högsta möjliga (om det nu tar bort saltet i behållaren fortare).

Maskinen är från 2018 så relativt ny. Mmmm...locket på saltbehållaren var fastskruvad med....

Superstressad och fly... :(

2. Bästa svaret

electroluxaren
    Medlem · - · 12 103 inlägg
    Bara diska igen saltet skall lösa uppsig av vattnet.
    Mycket viktigt att det inre ligger saltkorn kvar i skrymslen som får plåten att rosta, (det blir hål) ta ett längre program

3. F
    Medlem · 10 inlägg

Fredde_21

Medlem
    Kunde tyvärr inte göra det direkt igår kväll, men drog torkade ut det jag såg... Var inga direkta korn, men liksom snarare en tunn matta av salt (än mer illa kanske)

Har idag kört det långa och varmaste programmet en gång och sen ett normalprogram en gång - båda gångerna utan diskmedelstablett. Ska köra en gång till när jag kommer hem. Ska jag även köra det långa programmet igen med en sån där rengöringsflaska, kanske...

Tack för hjälpen!

Det LÄR ju kommit salt på ställen det inte skulle kommit salt på. Det var ju salt överallt, listerna och överallt i diskmaskinen utrymme. Fattar inte vad som hände. =(

4. electroluxaren
    Medlem · - · 12 103 inlägg
    Det viktiga är att det nu är bortsköljt

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.