Byggahus.se

sålla själv

1. pernitta
    Medlem · 850 inlägg

pernitta

Medlem
    Hej!

Jag behövde sålla matjord i samband med reparation av gräsmattan, och stod utan medhjälpare. Det blev då följande lösning:

Bilden visar sållet upphängt under två bockar. Skakningen ordnades med hjälp av en borrmaskin fastsatt på en konsol enligt nedanstående bild.

I schucken är monterad en 8 mm insexnyckel som under maskinens rotation ger önskad skakning vid lämpligt varvtal.

Bilderna visar ett prototyputförande som kommer att bli föremål för intensiv utveckling.

per

2. U
    Medlem · 752 inlägg

Ubbe

Medlem

Re: sålla själv

Fattar jag rätt att insexnyckeln skapar obalans/vibrationer ?
    Räcker det verkligen med en så liten nyckel för det :-?

Smart konstruktion f.ö. :)

Om du ska få någon fart på "produktionen" så ska sållet självklart luta såpass mycket att det du vill sålla bort ramlar av på ena sidan ;)

Där den sållade jorden hamnar måste finns plats för en skottkärra så slipper du lyfta jorden en gång till.

Produktutveckling är kul ;D

3. pernitta
    Medlem · 850 inlägg

pernitta

Medlem

Re: sålla själv

Ubbe!

8 mm nyckel ger fullt tillräcklig skakning, välj dock lagom varvtal.

Upphängningen kommer att förbättras genom användning av fyra stroppar till lastbilskapell.

Självklart skall det stå en skottkärra under sållet. Volymen skräp blir inte så stor, givetvis beroende på vad man sållar, och det räcker med att ta ett tag med en platt spade.

Den automatiska driften medför att jag har händerna fria och  kan röra om i råmaterialet som då snabbare finfördelas.

Vid produktion i större omfattning borde sållet vara ganska långt, och troligen monteras lutande som Du föreslår.  Det förenklar skräpets bortförande.

Utvecklingsarbetet fortsätter i oförminskad omfattning.

Trevlig sommar önskar

per

4. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 279 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Eftersom en fråga om hur Pernittas sållningsmaskin fungerar har uppkommit (http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/120012-trevlig-midsommar.html#post1099868) och han tyvärr inte har varit inloggad på länge så dristar jag mig till ett svar.

Ett vanligt såll sitter med rep/gummistroppar eller liknande uppfäst i en gungar under 2 bockar. För att få sållet att röra sig (och därmed sålla) så är en borrmaskin med en insexnyckel i chucken fäst vid på sidan (via en konsol, så att borrmaskinen sitter lite skyddad från grus etc.) av sållet. Insexnyckeln i chucken är naturligtvis inte symmetrisk, vilket får till reaktion att chucken/maskinen vobblar och en skakrörelse uppstår. Därigenom skakar sållet, och sållar jorden.

Jag hade personligen bara använt en billig borrmaskin till detta, att ständigt vobbla på detta vis är nog inte helt snällt mot lagren i maskinen. Se också till att montera maskinen så att luft insug/utsug inte blockeras.

5. Preed
    Medlem · Norrbotten · 80 inlägg

Preed

Medlem
    En borrmaskin är väl inte direkt till för att köras konstant några längre stunder, men å andra sidan belastas ju motorn inte speciellt mycket.. Se bara till att inga barn springer nära och får sig en tjong av insexnyckeln :p

6. C
    Medlem · 108 inlägg
    skulle verkligen vilja se hur det riggats! Bilderna syns tyvärr inte :(

7. oobum
    Medlem · Årsta, Stockholm · 1 229 inlägg

oobum

Medlem
    Kan nog ha att göra med att tråden är nästan 10 år gammal, men har du tur så är TS fortfarande aktiv och kan lägga upp en bild.

8. Lostmoose
    Husägare · Örebro · 974 inlägg

Lostmoose

Husägare
    Ja, det vore trevligt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.