8 688 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Sälja hus till närstående billigt med minsta möjliga skatt
Förutsättningar:
Om jag fattar rätt så gäller följande för att minimera skatt:
Beräkning av gåvovärde för att räkna ut kompensation till C:
- A har två barn, B och C
- A äger huvuddelen av en fastighet (villa)
- B äger resterande del (en tidigare "gåva" från A för att kunna utnyttja fullt rotavdrag vid ett tidigare renoveringsarbete).
- B ska nu ta över fastigheten under marknadspriset.
- C ska kompenseras med ett gåvobelopp från A. Inget behov av millimeterrättvisa, men det bör bli ungefär rättvist. (I kompensationen ska även den del som redan skrivits över på B ingå.)
- A, B och C är sams och litar på varandra.
Om jag fattar rätt så gäller följande för att minimera skatt:
- Om fastigheten säljs under taxeringsvärdet till närstående så utgår ingen vinstskatt. (Alt. marknadsvärdet om det är lägre än taxeringsvärdet. I fortsättningen utgår vi ifrån att marknadsvärdet är högre än taxeringsvärdet.)
- Om försäljningspriset är under 85% av taxeringsvärdet så utgår inget stämpelskatt.
Beräkning av gåvovärde för att räkna ut kompensation till C:
- Utgå från värdering
- Dra ifrån verklig köpesumma
- Dra ifrån den vinstskatt som B "tar över" och får betala vid framtida försäljning.
- Dra ifrån besparat mäklararvode
Ponera att man inte betalar skatten idag som kostar 100.000:-.
Då kan man använda dessa pengar till annat, tex spara på ett sparkonto med x% ränta.
Det är detta du inte räknar med, dock kanske barnen tycker det är ok. Jag vet inte vilka belopp vi pratar om här, men det kan bli mycket pengar om skatten inte betalas förräns om ca 30-40 år vilket inte är ovanligt om man bor i huset.
Då kan man använda dessa pengar till annat, tex spara på ett sparkonto med x% ränta.
Det är detta du inte räknar med, dock kanske barnen tycker det är ok. Jag vet inte vilka belopp vi pratar om här, men det kan bli mycket pengar om skatten inte betalas förräns om ca 30-40 år vilket inte är ovanligt om man bor i huset.
Du svarade inte på frågan. På vilken reavinst skall TS betala skatt?H huggan skrev:Ponera att man inte betalar skatten idag som kostar 100.000:-.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Man bör vara medveten om att gåvor till närstående räknas som förskott på arv, i normalfallet.
Oftast så räknar men ett förskott på arv till värdet det har vid gåvotillfället, och det är ju det värdet du kompenserar för. Men i vissa fall hamnar man i en situation där värdet istället räknas på värdet vid dödstillfället, och då kan det blir rejäl obalans, mellan den som fått en egendom och den som fått pengar.
Så vitt jag förstått så får ett förskott på arv inte inkräkta på övriga arvingars laglott (50% av förväntad arvslott), om det gör det så går gåvan tillbaka räknemässigt, och därmed räknas sedan gåvans värde vid dödstillfället vid kommande arvskifte.
Man kan skriva in i ett gåvobrev att gåvan inte skall anses vara förskott på arv. Men jag är osäker på om en sådan skrivning fungerar i alla lägen.
Oftast så räknar men ett förskott på arv till värdet det har vid gåvotillfället, och det är ju det värdet du kompenserar för. Men i vissa fall hamnar man i en situation där värdet istället räknas på värdet vid dödstillfället, och då kan det blir rejäl obalans, mellan den som fått en egendom och den som fått pengar.
Så vitt jag förstått så får ett förskott på arv inte inkräkta på övriga arvingars laglott (50% av förväntad arvslott), om det gör det så går gåvan tillbaka räknemässigt, och därmed räknas sedan gåvans värde vid dödstillfället vid kommande arvskifte.
Man kan skriva in i ett gåvobrev att gåvan inte skall anses vara förskott på arv. Men jag är osäker på om en sådan skrivning fungerar i alla lägen.
Jag pratar inte om reavinst, utan om avkastning på pengar.K Kane skrev:
Om man inte betalar skatten som är på 100.000:- eftersom man ger bort huset. Fast man kompenserar detta gentemot barn 1. Barn 2 får med huset 100.000:- tillfälligt extra som man inte behöver betala förens man säljer huset. Tar det då 30 år innan man säljer huset kan man placera dessa pengar och få en massa avkastning på detta. Vad tycker då barn 1 då om barn 2 fått 300.000:- kr i avkastning på dessa pengar efter 30 år?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bra frågor till säljaren av huset?
Köpa & Sälja hus -
Husägare fick nej till att sälja elen eftersom nätet är fullt
Artikelkommentarer -
Sälja del av hus till särbo?
Köpa & Sälja hus -
Min pappa vill sälja huset till min syster till underpris
Juridik -
Häva husköp säljarna har vanvårdat huset innan tillträdesdagen.
Juridik