Hur ska jag gå tillväga för att bli av med denna byggnad =)?
Sälja? Skänka? Riva och elda?

Jag undrar inte om just du är intresserad utan snarare om det finns ett värde i byggnaden som gör att jag kan sälja , eller byta den mot att något avlägsnar den.

• Gammal rödmålad träladugård i behov av renovering eller bortforsling, med sliten svart dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Kollat så den inte är K-märkt eller så?

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Smart!.
finns det något enkelt sätt att göra det på? Jag är ännu inte ägare av marken som denna byggnad står på.

Kommunens byggnadskontor vet.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kommunens byggnadskontor vet.
ok Tack! Ska kolla upp det, men mina andra frågor kvarstår =)

Hur är skicket och vad finns invändigt?

Ett tomt skal, med en innevägg jag är inte rätt person att bedöma skicket, Men en del stockar behövs bytas ut nedtill, upptill tycker jag att allt ser fint ut.
14.5x6.5m

Varför vill du ha bort byggnaden? Jag skulle tänka om och vårda den ist. Kan bli ett vackert smycke på tomten med ”lite” kärlek :)

• Gilla
U i CAR och 14 till
  • Laddar…
Lägg ett tak som håller tätt och bevara för eftervärlden. Det är nog största värdet.

• Gilla
a.o.f och 10 till
  • Laddar…
Jag håller med om att den skulle kunna bli jättefin, men vi har ytterligare 6 stugor/byggnader på gården som kräver omsorg.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Behåll logen!
Den har knappast något större marknadsvärde. Kanske 10000 kronor om du har tur. Den går helt säkert att skänka bort åt någon som flyttar den men det vore ju en usel affär för dig att ge bort en fullt gångbar byggning.

Sedan kan du ju räkna ut vad det kostar att bygga ett lika stort uthus....... och då är det inte hela världen att kosta på ett nytt plåttak av galvaniserad korrugerad plåt av billigaste sort. Sedan om 30 eller 50 år eller så när någon har tid och pengar över nästa gång så kan ni/de lyfta upp logen och byta nedersta stockvarven och sedan står logen där och är användbar i 100 år till.

Folk inbillar sig att allt som inte ser nytt ut måste antingen rivas eller helrenoveras medan det ofta räcker med normalt underhåll för att hålla gamla uthus i fuyngerande skick i hundratals år. Då man bor på landet behöver man uthus. Så är det bara.

Vad du än gör elda inte upp den!
Timran har ett bruksvärde och om du räknar med en stock per dagsverke så vet du ungefär hus mycket arbete som är nedlagt på den. En bra timra håller i 500 eller upp till 1000 år om man reparerar litet när det behövs. Att kapa sönder en sådan investering och resurs till ved eller låta den ruttna ned för att man inte bryr sig om att lappa taket borde vara straffbart.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
U i CAR och 55 till
  • Laddar…
Har du för mycket småhus, så varför inte hyra ut till vinterförvaring av husvagnar/ bilar , tills du bestämt dig vad du verkligen vill göra med huset ? Att bara riva och göra ved är troligen det sämsta alternativet.

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Mycket kloka ord, men ingen svarar på min frågeställning. =)

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
I så fall är väl med tanke på arbetsbördan för dig bäst att:

1. Sälja, du slipper göra något och kan lägga pengarna på de andra husen + att du får in några kronor.
2. Skänka. Du slipper göra något och kommer nog beroende på vart det ligger få fler svar än alt 1.
3. Riva och elda. Jobb för dig utan att få något tillbaka.

Men kolla med kommunen på alla alternativen så att det inte kräver rivningslov.

Heij83
Kolla på Facebook i gruppen jag räddade ett ödehus! där fins helt säker personer som är mycket intresserade av att hämta.

• Gilla
  • Älska
U i CAR och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.