8 806 läst ·
21 svar
9k läst
21 svar
Sälja bättre begagnad bergvärmepump?
Sida 1 av 2
Hej,
Vi ska riva vårt hus och bygga nytt och behöver då göra oss av med vår värmepump som installerades sommaren 2020. Nypris inklusive installation ca 100 000 kr och 6 års garanti/försäkring med möjlighet till förlängning som flyttas över till den nya ägaren.
Är det nån som vet bolag som köper in begagnade värmepumpar för vidareförsäljning? Vill helst slippa Blocket för nåt så dyrt och otympligt.
Vi ska riva vårt hus och bygga nytt och behöver då göra oss av med vår värmepump som installerades sommaren 2020. Nypris inklusive installation ca 100 000 kr och 6 års garanti/försäkring med möjlighet till förlängning som flyttas över till den nya ägaren.
Är det nån som vet bolag som köper in begagnade värmepumpar för vidareförsäljning? Vill helst slippa Blocket för nåt så dyrt och otympligt.
Jag gissar att om du sätter ut den på blocket så kommer någon att höra av sig.. När jag köpte ett hus så var pumpen trasig. Letade då efter en begagnad men hittade ingen som passade. Dock så tror jag att om du hittar något företag som vill köpa den så kommer du kanske bli besviken på priset
.
Vilken storlek, pris och var finns den?L Löparn_i_Norrort skrev:Hej,
Tror du får ruggiga skambud av företag. 25kkr eller liknande. En privatperson kanske är villig att betala 50-60% av värmepumpens pris. Och med pris menar jag pris exklusive installation. Går att hitta pris på de flesta bergvärmepumpar exklusive indtallation på nätet. Satsa på blocket du.
Inget du kan ta med till nya huset??
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Fungerar verkligen garantin fullt ut när den flyttas och installeras av någon annan firma som kanske inte är en IVT återförsäljare?
IVT har väl något system med att deras aggregat enbart säljs via ”deras” återförsäljare.
Försvinner garantier så sjunker priser troligen ganska duktigt.
IVT har väl något system med att deras aggregat enbart säljs via ”deras” återförsäljare.
Försvinner garantier så sjunker priser troligen ganska duktigt.
Nu var det ju en Thermia och inte en IVT, men din poäng kvarstår. Bägge företagen säljer i huvudsak via installatörer som är partners till dem. Vad jag förstår är det svårt som privatperson att få support direkt från Thermia. På deras hemsida hänvisar de väldigt tydligt till återförsäljarna. Detta drar för mig ner värdet på en begagnad pump rejält. Precis som du säger så försvinner sannolikt garantierna också om pumpen inte är installerad av en av Thermia godkänd installatör. Även det sänker värdet rejält. TIll sist är det också "svårt" för en privatperson att installera pumpen eftersom Thermia (och IVT) inte publicerar installationsmanualerna på sina hemsidor på samma sätt som t.ex. Nibe gör.
TS, jag tror tyvärr att du får svårt att sälja en begagnad Thermiapump, även om den bara är ett år gammal.
TS, jag tror tyvärr att du får svårt att sälja en begagnad Thermiapump, även om den bara är ett år gammal.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Försäkringen som nämns av TS är gissningsvis Arctics värmepumpsförsäkring. Den går bra att flytta över till ny ägare (i alla fall 2013 när vi köpte hus).
tommib skrev:
Nu var det ju en Thermia och inte en IVT, men din poäng kvarstår. Bägge företagen säljer i huvudsak via installatörer som är partners till dem. Vad jag förstår är det svårt som privatperson att få support direkt från Thermia. På deras hemsida hänvisar de väldigt tydligt till återförsäljarna. Detta drar för mig ner värdet på en begagnad pump rejält. Precis som du säger så försvinner sannolikt garantierna också om pumpen inte är installerad av en av Thermia godkänd installatör. Även det sänker värdet rejält.
Nej, är rädd för det också men tack för bra svar. Känns dock som en rejäl kapitalförstöring (menar inte enbart för mig personligen) om den ska gå till återvinning för att det inte finns nån fungerande andrahandsmarknad hos återförsäljarna.tommib skrev:
Nu var det ju en Thermia och inte en IVT, men din poäng kvarstår. Bägge företagen säljer i huvudsak via installatörer som är partners till dem. Vad jag förstår är det svårt som privatperson att få support direkt från Thermia. På deras hemsida hänvisar de väldigt tydligt till återförsäljarna. Detta drar för mig ner värdet på en begagnad pump rejält. Precis som du säger så försvinner sannolikt garantierna också om pumpen inte är installerad av en av Thermia godkänd installatör. Även det sänker värdet rejält. TIll sist är det också "svårt" för en privatperson att installera pumpen eftersom Thermia (och IVT) inte publicerar installationsmanualerna på sina hemsidor på samma sätt som t.ex. Nibe gör.
L Löparn_i_Norrort skrev: