Bor i södra Stockholmsområdet och vi håller på att avstycka vår tomt för att sälja av den under våren. Under måndagen var kommunen på plats o satte i stolpar som delar av tomterna så vi hoppas att det inte är allt för långt kvar innan allt är klart.

Vi vill ju självklart krama ur så mkt det går ur försäljningen o vi undrar vad vi tjänar mest på.
1. Sälja tomten som den är.
2. Sälja tomten med hjälp av en hustillverkare som gör klart med hus o allt innan så att man kan visa en animerad bild på huset. Så att man alltså säljer med totalentreprenad.

Hoppas ni förstår frågan då jag inte riktigt vet hur jag ska ställa den.

Mäklaren räknar med att vi kan få mellan 1,6 o 1,8 mill vid en tomtförsäljning. Ny byggda hus går för ca 5 mill. Tänker man då att man kan ställa upp ett hus för 2,5 och vi i bästa fall får 5 så gör vi ju då en vinst på 2,5. Detta ser ju mkt bättre ut självklart, men hur når man dit. Ringer man nån hustillverkare o kollar med dom, är det hustillverkaren som tar totalansvar isåfall?

Sen undrar man ju även hur man skattar för en sådan vinst, blir det skatt på hela köpeskillingen eller räknar man av nån del eftersom man gör om nuvarande tomt o taxvärde.

Hur resonerar ni och vad tror ni blir bäst?

Mvh

P

Hej!
Självklart ska du ha så mycket som möjligt för tomten men när du räknar på att kamma hem skillnaden mellan huspris och slutligt försäljningspris så blir det väldigt fel.

Tomtpriset anges när man köper tomt och hus via en husförsäljare (om man köper innan huset är byggt). Det bästa du kan göra är att slå en signal till olika husleverantörer som är populära i ditt område och fråga vad som gäller hos dem.

Lycka till!

Jag hade sålt tomten "ren" pga att köparna brukar tycka det är mer attraktivt att slänga upp det hus dom själva vill ha istället för något som kanske bara är ok i planlösning. Dom få extra kronor du kanske kan tjäna på att bygga ett hus där och sälja ihop med tomten är nog ganska få jämfört med alla bekymmer det innebär att köra ett husbygge.

Om du bygger, så blir det ju en del kostnader i samband med bygget som någon vill ha betalt för. Byggkreditiv är en icke föraktfull kostnad. Lägg till för allt arbete samt en risk att något går fel.

Det är dessutom inte bara huset som kostar, utan markberedningen kan bli dyr. Krasst är det så att om din tomt är lätt att bygga på, går det att ta mer betalt för den.

Jag hade inte ens funderat på att bygga, utan sålt tomten som den är. Inga risker, inget strul och pengar på en gång.

Instämmer med de övriga, sälj tomten ren, dels så undkommer du alla former av ansvar, dels blir tomten mer attraktiv genom att köparen kan välja hus fritt. 1,6-1,8miljoner är klart en rejäl slant att få för minimalt med problem.

• Gilla
sejolu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.