Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Sålde hus till underpris - stämde mäklaren

1. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 915 inlägg
    Att höja rösten och svära åt någon är inte olaga hot. Iallafall hade ingen domstol dömt mäklaren utifrån den fakta som finns.

2. A
    Anonym
    som stämningen var på kontoret och med vad hantverkaren vittnar om så var det mer än att höja rösten...

"Då går det djävligt illa för dig" är ett hot..
    Och då hade iallafall inte jag åkt dit utan polis...

3. useless
    Han kanske se "Då går det djävligt illa för mig", men vittnet hörde fel?

4. Unikt namn
    Medlem · 872 inlägg
  5. A
    Anonym
    Jo det kan hända... Men knappast troligt..
    Och skulle det vara så, så skulle jag ha anmält och sedan inte åkt dit...

6. useless
    Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN) har ju bara prövat om Mäklaren skulle betala 30 miljoner till säljarna på grund av felaktigt pris. Deras slutsats är att priset var rimligt.
    Det är inte FRN's sak att pröva brottmål. Vill säljarna ha eventuellt olaga hot prövat så får dom väl göra en polisanmälan?

• Laddar…
  7. Unikt namn
    Medlem · 872 inlägg
    Resan började väl med ett besök hos lokala polisen strax efter den obehagliga kontraktskrivningen?

"De förklarade att denna hjälp måste ske inom 48 timmar i ett fall som detta. Det var en förutsättning för att säkra tillgången på utredningsmaterial såsom dator etc. Åtta månader senare hörde polischefen av sig och förklarade att ärendet inte prioriterats. Detta gjorde att Mäklaren hade möjlighet att rensa bort allt material i samband i anknytning till försäljningen. "

8. Skumpe
    Husägare · 648 inlägg

Skumpe

Husägare
    Vad snackar du om? Om jag hotar dig att sälja ditt hus för en tjuga till mig är det det som "är värdet"? Tror du att det är fri marknad om man kör maffiametoder?

9. Skumpe
    Husägare · 648 inlägg

Skumpe

Husägare
    Ja kanske. Men troligen inte. Det är nog inte bara vad utan hur det sades som är problemet här.

10. useless
    Har du läst artikeln? Efter hot såldes huset för 27 miljoner. Ett par år senare såldes det vidare för 25, så därför anser FRN att den första försäljningen gjordes till marknadsvärdet.

11. Skumpe
    Husägare · 648 inlägg

Skumpe

Husägare
    När paret hotades till att sälja huset kunde de väl inte veta att det två år senare skulle säljas till samma pris?

12. useless
    Nej, men det bevisar att paret hade fel om marknadsvärdet och därmed inte har rätt till några 30 miljoner från mäklaren.

13. Skumpe
    Husägare · 648 inlägg

Skumpe

Husägare
    Det bevisar bara att huset två år senare såldes utan hot för ungefär samma pris. Problemet här är två saker 1) huset är sålt under hot och 2) det verkliga marknadsvärdet vid tillfället för denna försäljning är omöjligt att veta eftersom att det inte såldes på en fri marknad utan just under hot.

Vem vet vilka faktorer som påverkat den andra försäljningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.