2 761 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
sala på takstolar cc1200
hej!
Håller på att inreda våran övervåning, är de ok att sala med 45x45 cc600 tvärs över cc1200 takstolar?
är tänkt att sedan ha glespanel i och gips.
tänkte om de bli väl ostabilt eller om de är för svajigt?
MVH// Markus
Håller på att inreda våran övervåning, är de ok att sala med 45x45 cc600 tvärs över cc1200 takstolar?
är tänkt att sedan ha glespanel i och gips.
tänkte om de bli väl ostabilt eller om de är för svajigt?
MVH// Markus
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
I ett horisontellt tak kommer skivorna att hänga ner ca 1,5 mm på mitten om man bara räknar med egenvikten hos 45x45, glespanel och gips, under förutsättning att 45x45 virket är C 14 klassat. Är det inte bättre att gå på 45x70 (bör gå att få tag på i C 24 klass) på högkant med c/c 300 och skippa glespanelen?
tack för utförligt svar!J justusandersson skrev:I ett horisontellt tak kommer skivorna att hänga ner ca 1,5 mm på mitten om man bara räknar med egenvikten hos 45x45, glespanel och gips, under förutsättning att 45x45 virket är C 14 klassat. Är det inte bättre att gå på 45x70 (bör gå att få tag på i C 24 klass) på högkant med c/c 300 och skippa glespanelen?
Har gärna glespanel för elinstallationen, har ångspärr mot 45x45.
saken är att har börjat sätta 45x45 mot takstolarna redan så om de verkligen inte rekomenderas får jag tänka om. är snedtak 27°
Borde vara ganska vanligt förfarande att sätta tvärgående salning mot takstolar för att minimera köldbryggor? använder man kanske 45x70 liggande då istället?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
27° snedtak är i sammanhanget ett plus, 45x45
rna får ta upp lasten lite mer på diagonalen för att uttrycka sig enkelt. En nackdel med den dimensionen är att kvaliteten ofta är usel och de är definitivt inte hållfasthetsklassade. Då är 45x70 C 24 på lågkant väldigt mycket bättre. Nu har du ju vad jag förstår redan satt upp reglarna, så jag skulle nog låta dem sitta kvar.
Klicka här för att svara