Byggahus.se

Sala dörrfoder, spika eller spricker det

1. E
    Medlem Nivå 7
    Måste sala dörrfodret ganska mycket i badrummet. Tänkte sätta en 25x16 salningslist, sedan klackfoder. Salningslisten ska sitta stående så att det bygger 25mm. Kan jag dra en 30mm dyckert genom denna in i karmen utan att den spricker? Kan ju inte limma väl, för då kan jag inte spika fodret på denna sen utan att den lossnar?

2. M
    Medlem · Nivå 11
    man kan ju alltid förborra om det verkar vara problem

3. E
    Medlem Nivå 7
    Kan jag förborra för dyckert? Har de något fäste då?

4. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    En liten dyckert, 1,7mm är ingen fara alls att dra i. Det spricker inte. Undvik spika närmare än 1dm från änden bara.

Tycker det verkar krångligt att använda salningslist och klackfoder. Köp en planhyvlad furu som du klyver ner till exakt den storleken du behöver. Sen använder du vanligt foder bara, enklast och bäst.

5. E
    Medlem Nivå 7
    Jag sitter på salningslisterna här hemma sen tidigare projekt, sen är de färdigmålade också. Och det råkar passa precis på mm med klackfodren, därför jag tänkte så. Har testat hålla det på plats och det ser riktigt snyggt ut.
    Kan jag spika i nya dörrkarmen? Aldrig jobbat med ny karm tidigare och den är så fin så vill inte ha sönder den haha.

6. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Klart du kan spika i karmen! Det går förresten bra att limma också om du känner dig mer bekväm med det.

• Laddar…
  7. G
    Medlem Nivå 6
    Vill man inte förborra hjälper det även att klippa spikarna så de inte är spetsiga, då kapar de träfibrerna istället för att dela den

• Laddar…
  8. E
    Medlem Nivå 7
    Aha bra tips, visste jag inte.