9 291 läst ·
26 svar
9k läst
26 svar
Säkringen till golvvärmen går
Sida 1 av 2
Hej
Har följande problem. I ett gästhus har jag golvvärme som drivs av T2 Röd kabel. Den är 86 m och drar 10 W per meter dvs 860 Watt. Den är avsäkrad med 10 A. När golvvärmen står på underhållsvärme till 12 grader så går säkringen. Förklaringen från leverantören är att när en kall T2 Röd kabel startar så kan det bli mycket höga strömstyrkor. Strömstyrkan har elektrikern och jag mätt och den blir 40 A så det är klart att säkringen går. Det skulle ju inte löna sig att byta till 16 A. Leverantören rekommenderar att först värma upp rummet med en fläkt och sedan slå på golvvärmen. Ingen lösning på problemet i ett sommarställe.
Hur kan jag begränsa strömstyrkan när termostaten slår till och låta kabeln bli lite varm så att resistansen ökar och strömstyrkan häller sig på en nivå så att inte säkringen går?
Stort tack på förhand
Peter
Har följande problem. I ett gästhus har jag golvvärme som drivs av T2 Röd kabel. Den är 86 m och drar 10 W per meter dvs 860 Watt. Den är avsäkrad med 10 A. När golvvärmen står på underhållsvärme till 12 grader så går säkringen. Förklaringen från leverantören är att när en kall T2 Röd kabel startar så kan det bli mycket höga strömstyrkor. Strömstyrkan har elektrikern och jag mätt och den blir 40 A så det är klart att säkringen går. Det skulle ju inte löna sig att byta till 16 A. Leverantören rekommenderar att först värma upp rummet med en fläkt och sedan slå på golvvärmen. Ingen lösning på problemet i ett sommarställe.
Hur kan jag begränsa strömstyrkan när termostaten slår till och låta kabeln bli lite varm så att resistansen ökar och strömstyrkan häller sig på en nivå så att inte säkringen går?
Stort tack på förhand
Peter
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Man borde kunna koppla in någon form av strömbegränsare i serie med kabeln.
Jag hörde nyligen en elektriker avråda generellt från underhållsvärme med golvvärme av just den orsaken. Det är möjligt att sänka strömmen i slingan genom att sänka spänningen med en stor transformator. Men någon smidig lösning är de knappast. Lösningar som innefattar kraftelektronik lär inte heller vara smidiga. Kan du inte ha ett löst element för underhållsvärme och starta golvvärmen när du är där?
Hej
Misstänkte det; för en begränsare av typen lär väl knappast fungera under någon längre stund?
https://www.conrad.se/p/startstroms...-fd7RgnOoYYR3bcgPnQmgl0aAvq0EALw_wcB&vat=true
Misstänkte det; för en begränsare av typen lär väl knappast fungera under någon längre stund?
https://www.conrad.se/p/startstroms...-fd7RgnOoYYR3bcgPnQmgl0aAvq0EALw_wcB&vat=true
Här är databladet. Det är nog inte rätt produkt för dig.
https://www.eltako.com/fileadmin/downloads/en/_datasheets/Datasheet_SBR61.pdf
Den är gjord för att begränsa startströmmen vid laster med hög kapacitans. Mer specifikt lågenergilampor. Den kopplar in ett seriemotstånd som begränsar strömmen under 15 ms. Därefter har kondensatorerna laddats upp i lamporna.
I ditt fall beror inte den höga startströmmen på kapacitans utan PTC-karaktär på värmeslingan. Det tar sannolikt flera sekunder, kanske minuter innan strömmen minskar. Vidare är maximal kontinuerlig last 600W och din slinga var på 860W.
https://www.eltako.com/fileadmin/downloads/en/_datasheets/Datasheet_SBR61.pdf
Den är gjord för att begränsa startströmmen vid laster med hög kapacitans. Mer specifikt lågenergilampor. Den kopplar in ett seriemotstånd som begränsar strömmen under 15 ms. Därefter har kondensatorerna laddats upp i lamporna.
I ditt fall beror inte den höga startströmmen på kapacitans utan PTC-karaktär på värmeslingan. Det tar sannolikt flera sekunder, kanske minuter innan strömmen minskar. Vidare är maximal kontinuerlig last 600W och din slinga var på 860W.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Man skulle behöva ngt i stil med ett elelement kopplat i serie med slingan, och så ett relä som kopplar förbi (kortsluter) elementet efter en stund.
Jag har 60m T2röd, med 25 grader i golvet så har jag en startström på 16A.
Men strömmen faller snabbt ner till trevligare värden.
Jag kör på en 10A säkring och har inte haft några problem med det.
Är det inte värt att prova med 16A, det skulle kunna gå.
Men strömmen faller snabbt ner till trevligare värden.
Jag kör på en 10A säkring och har inte haft några problem med det.
Är det inte värt att prova med 16A, det skulle kunna gå.
Induktiv strömbegränsning kanske skulle gå att få till?
Det är inte så att det är flera separata kablar så att man kan köra dem en i taget?
Det är inte så att det är flera separata kablar så att man kan köra dem en i taget?
Tack för alla tankar och idéer. Även jag har fortsatt att tänka och jag ska börja med att byta till en 16 A säkring och 2,5 mm2 kabel. Jag funderade på om det inte skulle gå att konstruera ett don som kan fixa detta. Vad jag tänkte var ett variabelt motstånd som styrs av strömstyrkan i ledaren.
Kanske en induktor skulle fungera om den klarar starkström?
Det finns bara möjlighet att koppla en kabel.
Det enda rätta är sannolikt att sätta ordentlig press på Devi så att dom löser problemet.
Kanske en induktor skulle fungera om den klarar starkström?
Det finns bara möjlighet att koppla en kabel.
Det enda rätta är sannolikt att sätta ordentlig press på Devi så att dom löser problemet.
En induktor lär inte vara rätt väg att gå. Startströmbegränsaren för lampor som du länkar till har en princip som liknar det du föreslår. Det är ett motstånd på 24 ohm som ligger i serie med lasten från start. Efter 15 ms drar ett relä som kopplar över motståndet. Principen är fullt möjlig för din tillämpning också. Ett tidrelä och ett effektmotstånd är allt som behövs. Problemet är att motståndet måste vara inkopplat en mycket längre tid än i den länkade produkten och ta emot en större energimängd. Då blir det stort. Sedan behövs det en del åtgärder för att säkerställa att det inte blir brandfarligt. Har du plats för en låda med ett tidrelä och ett effektmotstånd på kanske 100W så är det kanske metoden för dig.
Varför inte bara ställa dit ett löst element för underhållsvärmen när du inte är där? Enklare och billigare. Och minskar uppvärmningskostnaden en aning.
Varför inte bara ställa dit ett löst element för underhållsvärmen när du inte är där? Enklare och billigare. Och minskar uppvärmningskostnaden en aning.
Enkelt att lösa.
Man gör en mjukstart genom att seriekoppla ett vanligt element på 1000-2000W under en kort tid t.ex. 20 min
sedan kortsluter man det elementet med ett tid relä med fördröjd tillslag, efter 20 min är all effekt på golvet och det kan aldrig dra mer än 10A. Allt monteras på din skenan i vanlig normcentral.
Man gör en mjukstart genom att seriekoppla ett vanligt element på 1000-2000W under en kort tid t.ex. 20 min
sedan kortsluter man det elementet med ett tid relä med fördröjd tillslag, efter 20 min är all effekt på golvet och det kan aldrig dra mer än 10A. Allt monteras på din skenan i vanlig normcentral.
Hej
Tack ör det konstruktiva förslaget. Har du någon uppgift på vad det är jag ska köpa och montera?
Tack ör det konstruktiva förslaget. Har du någon uppgift på vad det är jag ska köpa och montera?
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Det som möjligen inte är optimalt med den lösningen är att då får man mjukstart även vid vanlig drift, inte bara vid kallstart. Vid vanlig drift är den oftast igång under kortare tid än 20 minuter.
Radiatorn behöver sättas mellan termostaten oh slingan, annars får även termostaten låg spänning (den seriekopplade radiatorn sänker spänningen till slingan). Man kan ev koppla styrspänningen från inkommande till termostaten.
Radiatorn behöver sättas mellan termostaten oh slingan, annars får även termostaten låg spänning (den seriekopplade radiatorn sänker spänningen till slingan). Man kan ev koppla styrspänningen från inkommande till termostaten.
Har du automatsäkring för GV så löser dom ut snabbare , prova med 13 amp eller bäst är att sätta in ett vanligt diazeelement.
finns för att montera i normcentral, dom håller för högre startströmmar. Sen det med att föreslå en massa olika lösningar av olika art med ombyggnad i eller utanför en elcentral finner jag makabert av er som säger sig kunna det med el, det är att dubba någon till att utföra saker som inte är bra
finns för att montera i normcentral, dom håller för högre startströmmar. Sen det med att föreslå en massa olika lösningar av olika art med ombyggnad i eller utanför en elcentral finner jag makabert av er som säger sig kunna det med el, det är att dubba någon till att utföra saker som inte är bra
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Vad är det som är så makabert med ett förkopplingsmotstånd?
Protte
Protte
