Hej,

Jag har köpt en kompressor som är kopplad till 10 amp säkring. När det är kallt så har kompressorn problem att komma igång, lamporna går ner något i styrka och tillslut så går säkringen. Det jag får göra är att starta kompressorn, den försöker komma igång, jag stänger av den innan säkringen går, jag slår på kompressorn igen och då hoppar den igång.

Jag har hört att man ska kunna byta ut en 10a mot en 11 eller något i den stilen? I de flesta fall krävs det ett verktyg för detta dock och allt jag hittat är 13 amp säkringar?

Alla ledningar är 1.5 mm.
 
tommib
Man kan ibland, under vissa förutsättningar, säkra upp till 13A på 1,5kvmm. Utan att veta mer går det inte att säga i ditt fall. 11A säkringar finns inte (för D2 iaf).
 
Beroende på kompressor så kan ett oljebyte hjälpa. En olja som är tunnare i kyla och ändå behåller sina egenskaper i värme.
 
  • Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
Kompressorn är helt ny så det är inte dags än för ny olja, hoppas jag iallafall. Sista gångerna har den startat som den ska trotts kyla, kanske kan motorn hamna i ett läge där det är svårare att starta under vissa omständigheter. Får ser hur det går annars får jag ha dit en elektriker som sätter i en större propp om det nu inte får plats i hålet.
 
Vad är det för kompressor?

Att den är helt ny är ingen garanti för att oljan är av bra kvalité och anpassad till att starta i kyla.
 
min gör likadant. Tror inte det har med nån olja och göra utan mer på elmotorns karakteristik och belastning när den ska igång. Det är väl på vippen liksom. Fungerar med trög säkring men ibland går säkringen om den hamnar i nå limbo och inte orkar dra runt den.
 
tommib
Som Holmspel sa är det stor skillnad på olja och olja. Kylan gör oljan mer tjockflytande och det blir tyngre för motorn att gå runt. Om kompressorn dessutom startar mot tryck (beror på hur den är byggd) kan det bli så trögt att den drar säkringen.

Frågan var ju om du kunde säkra upp och svaret på det är att det inte går att säga från den information du ger. En elektriker på plats kan avgöra om det är möjligt/lämpligt att säkra upp till 13A men det är inte givet att det går.
 
H Holmspel skrev:
Vad är det för kompressor?

Att den är helt ny är ingen garanti för att oljan är av bra kvalité och anpassad till att starta i kyla.
Det är en Stanley 50l 220 W som jag fick billigt på black friday.

Ja den är helt ny, vad är det då för olja? Har hört något om att Biltemas kompressor olja duger bra?
 
S Stefan1972 skrev:
min gör likadant. Tror inte det har med nån olja och göra utan mer på elmotorns karakteristik och belastning när den ska igång. Det är väl på vippen liksom. Fungerar med trög säkring men ibland går säkringen om den hamnar i nå limbo och inte orkar dra runt den.
Exakt! Det är som om motorn hamnar i ett läge där det är jobbigare att komma igång. den står och försöker säkert 5-10 sek innan proppen går. Men försöker man igen och stänger av den precis innan proppen går typ efter 3-4 sek så hoppar den till slut igång.

I vanliga fall skulle jag bara anta att har jag 10 säkring så kan jag inte säkra upp utan att dra om. Men jag hörde ett företag där man hade problem när man körde kaffekokare och några andra prylar samtidigt, de blev då rekommenderade att sätta i en 11 men det måste varit en 13 de menade. Efter det fungerade det utmärkt men man tycker ju att det borde vara en risk för ledningarna om de nu inte klarar det.
 
tommib tommib skrev:
Som Holmspel sa är det stor skillnad på olja och olja. Kylan gör oljan mer tjockflytande och det blir tyngre för motorn att gå runt. Om kompressorn dessutom startar mot tryck (beror på hur den är byggd) kan det bli så trögt att den drar säkringen.

Frågan var ju om du kunde säkra upp och svaret på det är att det inte går att säga från den information du ger. En elektriker på plats kan avgöra om det är möjligt/lämpligt att säkra upp till 13A men det är inte givet att det går.
Ja, jag får ta dit en elektriker när jag blir trött på att byta säkring.
 
B
den där är ju på gränsen för 10A, jag hade kört den på en 16A grupp.....
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
B Boan skrev:
den där är ju på gränsen för 10A, jag hade kört den på en 16A grupp.....
Helt enig.
2200W elektrisk effekt på motorn är nästan 10A. Lägg till startströmmen på 3 till 5 ggr lasten så är det inte konstigt att säkringen löser. Har du ett 16A uttag i garaget så kör på det så kommer det att fungera. Har du bara ett vanligt CEE 416/6 så kan det bytas mot ett kombiuttag med schuko. CEE 416/6 industristikkontakt med låsbar förskruvning och skyddslock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Bäst och enklast är att byta olja, det är mycket vanligt att kompressorer levereras med en olja som är anpassad efter ett varmare klimat. Den blir seg som sirap i vårt kyligare klimat och gör att den får svårare att starta. genom att byta olja sliter även kompressorn mindre i starten och kommer att hålla längre. Inga " billiga" kompressorer tillverkas och anpassas för den Svenska marknaden
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Exakt! Det är som om motorn hamnar i ett läge där det är jobbigare att komma igång. den står och försöker säkert 5-10 sek innan proppen går. Men försöker man igen och stänger av den precis innan proppen går typ efter 3-4 sek så hoppar den till slut igång.
Står den still i 5-10 sekunder eller går den långsamt och orkar inte upp i varv? Oavsett vilket så tycker inte jag att det låter normalt. Antingen går den för trögt beroende på att den inte är gjord för att användas i kyla eller så är det för långa ledningar till uttaget så att det blir stort spänningsfall. Eventuellt en kombination. Större säkring är en dålig lösning i båda fallen. Är det tryck i tanken när den försöker starta? Går det i så fall bättre om du tömmer tanken först?
 
Det går inte att öppna luftventilen på kompressorns trycksida så att kompressorn inte behöver jobba så hårt vid igångkörningen?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.